/  / Wyniki polskiego moto-eksportu do listopada 2012

Wyniki polskiego moto-eksportu do listopada 2012

Automotivesuppliers.pl|
null
© FAP
null

Według najbardziej aktualnych na chwilę obecną danych, w okresie styczeń-listopad 2012 eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniósł łącznie blisko 16,49 mld EUR. To o 7,27% mniej (-1,29 mld EUR) niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Wartość eksportu do krajów należących do Unii Europejskiej (81,82% całości) spadła o blisko 9,4%, podczas gdy na rynki pozaunijne wzrosła o ponad 6%

W trzech na 10 najważniejszych rynków zbytu zachowano tendencje wzrostowe (trzecia pozycja to Wielka Brytania: dynamika 102,01%; piąta pozycja to Czechy: dynamika 102,84%; szósta pozycja to Rosja: dynamika 124,58%).

Największym odbiorcą polskiego przemysłu motoryzacyjnego pozostają Niemcy (30,5% całości) przy ponad 1,5-procentowym spadku eksportu w stosunku do tego samego okresu 2011. Eksport do Włoch (druga lokata; udział 10,3%) charakteryzowała się dynamiką na poziomie 72,43%.

Eksport trzech głównych grup produktów motoryzacyjnych (części i akcesoria, samochody osobowe i towarowo-osobowe oraz silniki wysokoprężne) stanowiła 79,73% całości wolumenu. To o 2,27% mniej niż w przed rokiem.

Wartość eksportu części i akcesoriów wyniosła łącznie około 6,21 mld EUR, a więc o 4,46% więcej niż w tym samym okresie roku poprzedzającego. Na omawianą grupę produktową przypadło 37,69% całego eksportu sektora motoryzacyjnego. W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego udział części w łącznym wolumenie wzrósł o 4,22%.

Do krajów Unii Europejskiej trafiło łącznie 88,14% eksportowanych części i komponentów z polskich fabryk, przy rosnącej dynamice (103%). Wzrósł także eksport na rynku pozaunijne (dynamika 116,46%).

Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych wytwarzanych w Polsce spadł w okresie styczeń-listopad 2012 do niespełna 4,95 mld EUR. To o 21,95% mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Udział omawianej grupy produktowej w całości eksportu wyniósł dokładnie 30% i był o 5,64% niższy niż w tym samym okresie roku 2011.

W omawianej grupie produktowej dynamika eksportu zarówno do krajów UE (84,47% całości), jak również na rynki pozaunijne miała tendencję malejącą (odpowiednio dynamika 77,08% oraz 83,75%).

Eksport trzeciej głównej grupy produktowej, czyli silników wysokoprężnych wytwarzanych w Polsce, odnotował w okresie 11 miesięcy ubiegłego roku spadek wolumenu o 13,36% do wartości około 1,98 mld EUR. Udział tego typu produkcji w całości eksportu branży spadł o 0,85% do 12,04%.

Ponad 78% wyprodukowanych w Polsce silników wysokoprężnych znalazło odbiorców na terenie Unii Europejskiej.

W pozostałych siedmiu grupach produktowych branży motoryzacyjnej zanotowano wyłącznie wzrosty w eksporcie pojazdów ciężarowych (dynamika 117,39%), przyczep i naczep (dynamika 121,81%) oraz pojazdów specjalnych (dynamika 181,35%).

Szacuje się, że w całym roku ubiegłym eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski osiągnął wartość około 17,6-17,8 mld EUR.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane