/  / Wrzesień 2016 – największy import od 94 miesięcy!

IMPORT | Wrzesień 2016 – największy import od 94 miesięcy!

CEPiK|
null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

Po rekordowym sierpniu, przyszedł czas na rekordowy wrzesień. W ostatnim letnim miesiącu zarejestrowanych zostało 81 926 samochodów osobowych pochodzących z importu, co jest najwyższym wynikiem od 94 miesięcy, czyli od października 2008 roku.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Drugi raz z rzędu ponad 80 tys. aut
Import 81 926 aut we wrześniu oznacza wzrost o 15,6% w porównaniu do ubiegłego roku i o 0,2% w porównaniu do sierpnia bieżącego roku. Skumulowany wynik po trzech kwartałach wynosi 690 924 sztuki, tj. o 15% więcej niż w roku ubiegłym. W tym roku importujemy miesięcznie średnio 10 tys. aut więcej niż w 2015 roku. Prognoza na 915 tys. aut zostaje podtrzymana.

Zbliżamy się do… 2004 roku
I nie chodzi tu o samą liczbę importowanych aut, bo ta będzie o ok. 150 tys. sztuk wyższa, lecz o wiek importowanych aut. Pod względem średniego wieku aut importowanych w konkretnych miesiącach, zbliżamy się do... momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej. Zbliżoną, najwyższą miesięczną średnią – blisko 12 lat - odnotowaliśmy w lipcu 2004 roku (slajd nr. 3). Przed nami 3 miesiące br. i spora szansa że w którymś z nich padnie nowy, niechlubny rekord najwyższego średniego wieku sprowadzonych aut.

Średni wiek* sprowadzonego auta w 2016 roku wynosi 11 lat i 9 miesięcy, podczas gdy w ubiegłym roku wynosił on 11 lat.
Samochody w wieku 10+ (437 539 sztuk, +30,0%), mają w tym roku już 63,3% udziału. Co ciekawe, samochody w wieku 20+ (wyprodukowane przed 1997 rokiem) z liczbą 18 062 sztuk, odnotowały wzrost na poziomie 87,9%.

13-letnie silniki benzynowe na topie
Wiek sprowadzanych aut jest bezpośrednio powiązany z silnikami w jakie są wyposażone. W tym przypadku również padł kolejny rekord. W ostatnim miesiącu udział diesla wyniósł 40%, najniżej w historii. Średni wiek samochodu z silnikiem napędzanym olejem napędowym wynosi 10 lat i 1 miesiąc. Statystyki zawyżają więc silniki benzynowe, dla których średni wiek to 13 lat…

Dobre do LPG
Sprawdziliśmy, jakie dokładnie motory benzynowe cieszą się największym zainteresowaniem. I tu zaskoczenie - największe powodzenie mają jednostki mieszczące się w przedziale pojemności 1.6 – 2.0 litry z udziałem 30,7%. Tutaj prym wiedzie silnik VW o poj. 1.8 litra w najpopularniejszych wariantach 125 KM i 150 KM, montowany w najczęściej importowanych modelach, takich jak Audi A4, Audi A3, czy Volkswagen Passat. Bardzo popularny jest też silnik Opla o tej samej pojemności, dostępny w trzech wariantach mocy – 122, 125 i 140 KM. Do grona popularnych zaliczyć należy także silnik BMW 2.0 150 KM, silnik Forda 1.8 125 KM, silnik Renault 2.0 135 KM czy silnik Toyoty 1.8 125 KM.

Nieznacznie mniejszy udział – 28,9% - mają silniki o pojemnościach mieszczących się w przedziale 1.0 – 1.4 litra, a także 1.4 – 1.6 litra (24,9%). Importujemy zatem sprawdzone i nieskomplikowane jednostki o ugruntowanej renomie, które bez większych napraw mogą zrobić duży przebieg, a przy okazji nie sprawiają problemów z instalacją LPG, która dodatkowo obniża koszty eksploatacji.

Przełom w rankingu
Choć ranking najczęściej sprowadzanych marek czy modeli praktycznie się nie zmienia na przestrzeni ostatnich lat, to jednak jeden fakt jest godny odnotowania. Spada zainteresowanie wieloletnim liderem, czyli Volkswagenem Passatem. Model ten właśnie spadł z podium, ustępując miejsca Oplowi Astrze. Jak widać, podaż samochodu z legendarnym silnikiem 1.9 TDI szybko się kurczy, tak samo jak zapotrzebowanie na Diesla.

Poniżej ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych marek używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2016 roku:
1. Volkswagen – 89 168 szt., 6,9%,
2. Opel – 81 151 szt., +14,6%,
3. Audi – 62 418 szt., +13,6%,
4. Ford – 50 595 szt., +16,5%,
5. Renault – 46 970 szt., +14,0%,
6. BMW – 43 469 szt., +13,9%,
7. Peugeot – 32 661 szt., +18,4%,
8. Citroen – 30 224 szt., +17,5%,
9. Toyota – 27 824 szt., +14,3%,
10. Mercedes – 25 002 szt., +13,1%,
11. SEAT – 23 421 szt., +7,5%,
12. Mazda – 20 514 szt., +12,7%,
13. Fiat – 17 432 szt., +18,0%,
14. Skoda – 16 603 szt., +6,5%,
15. Honda – 15 759 szt., +24,1%,
16. Hyundai – 14 932 szt., +39,2%,
17. Nissan – 13 800 szt., +24,8%,
18. Volvo – 13 751 szt., +21,3%,
19. Kia – 11 689 szt., +32,7%,
20. Suzuki – 9 134 szt., +16,9%.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych modeli używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2016 roku:
1. Audi A4 – 27 878 szt., +11,3%,
2. Volkswagen Golf – 26 567 szt., +6,5%,
3. Opel Astra – 24 741 szt., +14,1%,
4. Volkswagen Passat – 24 722 szt., +2,6%,
5. BMW 3 – 20 657 szt., +15,1%,
6. Opel Zafira – 13 940 szt., +16,0%,
7. Audi A3 – 13 850 szt., +16,0%,
8. Renault Scenic – 13 773 szt., +10,3%,
9. Ford Focus – 13 768 szt., +12,8%,
10. Audi A6 – 13 466 szt., +15,9%,
11. Opel Corsa – 13 171 szt., +20,5%,
12. BMW 5 – 12 884 szt., +14,7%,
13. Volkswagen Polo – 12 233 szt., +12,3%,
14. Opel Vectra – 10 602 szt., +7,8%,
15. Ford Mondeo – 10 163 szt., +8,9%,
16. Renault Megane – 9 629 szt., +14,1%,
17. Opel Meriva – 8 873 szt., +14,5%,
18. Ford Fiesta – 8 814 szt., +20,0%,
19. Skoda Octavia – 8 130 szt., +2,4%,
20. Toyota Yaris – 7 685 szt., +14,0%.

Ranking TOP15 krajów pochodzenia marek** najczęściej rejestrowanych używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2016 roku:
1. Niemcy – 303 398 szt., +11,9%,
2. Francja – 109 861 szt., +16,2%,
3. Japonia – 100 055 szt., +18,0%,
4. USA – 61 541 szt., 19,1%,
5. Korea Południowa – 27 619 szt., +35,7%,
6. Włochy – 23 672 szt., +15,0%,
7. Hiszpania – 23 425 szt., +7,4%,
8. Czechy – 16 605 szt., +6,5%,
9. Szwecja – 16 399 szt., +22,1%,
10. Wielka Brytania – 5 311 szt., +10,8%,
11. Rumunia – 2 279 szt., +38,1%,
12. Polska - 468 szt., +34,8%,
13. Rosja - 182 szt., +71,6%,
14. Chiny - 37 szt., +19,3%,
15. Indie - 10 szt., -23,0%.

Ranking województw, w których najczęściej rejestrowano używane samochody osobowe sprowadzone do Polski w 2016 roku:
1. Wielkopolskie – 88 347 szt., +15,4%,
2. Mazowieckie – 82 813 szt., +17,9%,
3. Śląskie – 68 743 szt., +14,5%,
4. Małopolskie – 57 251 szt., +12,4%,
5. Dolnośląskie – 54 823 szt., +14,3%,
6. Łódzkie – 43 773 szt., +15,6%,
7. Lubelskie – 40 433 szt., +17,9%,
8. Podkarpackie – 39 267 szt., +14,5%,
9. Kujawsko-pomorskie – 37 690 szt., +13,0%,
10. Pomorskie – 36 498 szt., +12,1%,
11. Zachodniopomorskie – 29 476 szt., +15,5%,
12. Świętokrzyskie – 26 227 szt., +15,9%,
13. Lubuskie – 25 866 szt., +15,2%,
14. Warmińsko-mazurskie – 23 613 szt., +15,6%,
15. Podlaskie – 19 916 szt., +14,0%,
16. Opolskie – 16 188 szt., +12,4%.

* wiek liczony w oparciu o rok produkcji, nie uwzględniający miesiąca produkcji i daty pierwszej rejestracji
** pod uwagę wzięty został kraj pochodzenia marki, bez względu na to kto jest jej obecnym właścicielem.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane