/  / W polskiej motoryzacji pracuje więcej kobiet niż w UE

W polskiej motoryzacji pracuje więcej kobiet niż w UE

CRS|
null
© Renault
null

Nad Wisłą kobiety zatrudnione w branży motoryzacyjnej stanowią prawie 35% ogółu pracowników. To o 10 p.p. więcej niż wynosi średnia Unii Europejskiej. Dane pokazują, że w motoryzacji – czyli stereotypowo męskiej branży – powoli, ale jednak przybywa kobiet.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
"Stereotypowo przyjęło się, że automotive jest męską branżą, bo to panowie częściej interesują się samochodami, znają się na ich i od małego spędzają czas w garażu, poznając kolejne części pojazdów. W związku z tym zatrudnianie ich w branży samochodowej wydaje się naturalne. Patrząc jednak na udział kobiet w sektorze widać, że ten stereotyp można obalić - zauważa Marzena Jurkiewicz, prezes zarządu firmy CRS Polska, która kontroluje samochody i części do ich produkcji.

"W Polsce co trzecia osoba zatrudniona w motobranży to kobieta, a w Unii Europejskiej co czwarta. To oznacza, że płeć żeńska stanowi sporą siłę w motoryzacji, wzmacniając ją najczęściej w tych obszarach, w których to właśnie kobiety mają lepsze predyspozycje niż mężczyźni".

Przybywa kobiet w motoryzacji, ale wolno
Jak wynika z danych Eurostatu, w Polsce od 2010 roku – z niewielkimi wahaniami – rośnie udział procentowy kobiet w ogólnej liczbie zatrudnionych w motoryzacji. Jeszcze 6 lat temu płeć piękna stanowiła niecałe 30% pracowników branży, by w 2015 roku osiągnąć poziom prawie 35%. W całej Unii Europejskiej udział ten pozostaje bez większych zmian – w 2010 roku kobiety zajmowały niecałe 23% wszystkich stanowisk w motoryzacji, by pod koniec 2015 roku przekroczyć 24%.

Warto zatem zwrócić uwagę, że zarówno pod względem różnicy między liczbą kobiet i mężczyzn w branży samochodowej, ale również tempa wzrostu odsetka płci żeńskiej w motoryzacji Polska przewyższa Unię.

Holandia i Bułgaria na przeciwległych biegunach
Według danych Eurostatu, w 2015 roku w branży motoryzacyjnej w UE pracowało ponad 3,2 mln osób. W Polsce w automotive zatrudnionych w tym samym czasie było 255 000 pracowników. Europejskim pionierem pod względem liczby pracujących w motobranży są Niemcy – 1,1 mln zatrudnionych, ale tylko 18% z nich stanowią kobiety.

W Europie najniższy odsetek kobiet pracujących w automotive jest w Holandii. W tym kraju tylko 8% zatrudnionych w motoryzacji stanowią przedstawicielki płci żeńskiej. Na drugim końcu bieguna znajduje się Bułgaria, gdzie kobiety stanowią aż 58% ogółu zatrudnionych w motobranży. Polska ze swoim wynikiem na poziomie prawie 35% plasuje się w połowie stawki.

Pół na pół
W przedsiębiorstwie CRS Polska, które zatrudnia ponad tysiąc osób, kobiety są tak samo liczną grupą jak mężczyźni. "W naszej firmie, ze względu na duże zapotrzebowanie na usługi kontroli jakości części motoryzacyjnych, prowadzimy nawet kilkaset rekrutacji miesięcznie. Szukamy najczęściej kontrolerów jakości, wśród których coraz liczniej reprezentowane są kobiety. Już teraz stanowią one ponad 40% ogółu starających się o tę pracę. To bardzo nas cieszy, bo często to właśnie żeńska część aplikujących ma lepsze kwalifikacje - mówi Marzena Jurkiewicz z CRS Polska.

"Duży odsetek kobiet zainteresowanych pracą w naszej firmie przekłada się na strukturę zatrudnienia, którą już od kilku lat można łatwo określić jako pół na pół".
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane