/  / Trzydzieści stacji tankowania wodoru do 2030 roku

Trzydzieści stacji tankowania wodoru do 2030 roku

null
null

Koszt projektu szacowany jest na 12-15 mln euro. Dzięki jego realizacji pojawi się realna szansa na rozwój w naszym kraju rynku samochodów wykorzystujących ogniwa paliwowe. Pierwsze stacje mają zostać wybudowane w Poznaniu i Warszawie.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Coraz więcej koncernów motoryzacyjnych może pochwalić się samochodami napędzanymi energią elektryczną wytwarzaną przez tzw. ogniwa paliwowe zasilane wodorem.  Seryjnie produkowane samochody wykorzystujące tę technologię mają w swojej ofercie Toyota (Mirai) oraz Hyundai (iX35 Fuel Cell). W ubiegłym roku autobus na wodór zaprezentował polski Solaris.  By pojazdy te mogły swobodnie poruszać się po drogach musi jednak powstać sieć wodorowych stacji paliw. W wielu europejskich krajach obiekty takie już działają, ale nie w Polsce. Na szczęście ostatnio pojawiła się szansa na zmianę tej niekorzystnej sytuacji.

Instytut Transportu Samochodowego podpisał list intencyjny z Polską Grupą Energetyczną (PGE) oraz spółką Solaris Bus & Coach, dotyczący współpracy ze szwedzką firmą SWECO w zakresie powołania i promocji europejskiego konsorcjum badawczego. Jako jeden z celów postawiło sobie ono budowę dwóch demonstracyjnych stacji tankowania wodoru: w Poznaniu i w Warszawie. Stacje te miałyby stać się częścią transeuropejskiej sieci (program HIT-2-Corridors) mającej umożliwić poruszanie się samochodów na wodór. Partnerzy liczą na zaangażowanie się w projekt władz samorządowych.

Tzw. niekomercyjna faza rozwoju technologii wodorowej w Polsce zakłada wybudowanie w naszym kraju do 2030 r. trzydziestu stacji tankowania wodoru. Wydatki na ten cel oszacowano na 12-15 mln euro. Kolejnymi miastami, gdzie miałyby powstać stacje tankowania wodoru to: Białystok, Szczecin, rejon Łodzi, rejon Trójmiasta, Wrocław, rejon Katowic, Kraków. Dzięki temu do 2030 r. praktycznie na większości obszaru kraju możliwy byłby ruch samochodów wyposażonych w ogniwa paliwowe. Eksperci ITS-u przewidują też, że w ślad za tym nastąpi stopniowy rozwój parku samochodów wyposażonych w ogniwa paliwowe w Polsce (15 tys. sztuk aut osobowych i 100 autobusów rocznie). Zarazem wzrosnąć ma ruch tranzytowy aut na wodór (60 tys. rocznie). Jednak sprzedaż pojazdów z ogniwami paliwowymi i samego wodoru ma szansę stać się prawdziwym biznesem – a nie eksperymentem grupy zapaleńców – zapewne dopiero w latach 2040 – 2050.

Zwolennicy wykorzystania wodoru do napędu aut twierdzą, że jest to doskonałe źródło energii dla aut. Zasięg pojazdu wyposażonego w ogniwa paliwowe jest większy niż zasięg pojazdu o napędzie elektrycznym zasilanym z akumulatorów. Wodór używany jako paliwo w ogniwach paliwowych do zamiany energii chemicznej na energię elektryczną znajduje idealne zastosowanie w samochodach, gdyż pochodną jego utleniania jest para wodna. Tym samym auta wodorowe nie emitują żadnych szkodliwych substancji do atmosfery, a ich eksploatacja przyczyni się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska. - Co więcej, stosowanie wodoru, pomimo niedogodności z jego magazynowaniem wynikających z właściwości fizycznych (małe cząstki wodoru przenikają przez większość materiałów) jest równie bezpieczne jak paliw węglowodorowych. Do tego proces pełnego tankowania samochodu osobowego nie trwa dłużej niż kilka minut, a jego koszt porównywalny jest z ceną benzyny – czytamy w komunikacie prasowym ITS-u.
Warto zwrócić uwagę, że jeden kilogram wodoru wystarcza na pokonanie 100 km, czyli średni zasięg seryjnych pojazdów wykorzystujących ogniwa paliwowe wynosi od ok. 500 do 600 km. To czyni je pojazdami znacznie bardziej użytecznymi, niż np. pojazdy elektryczne zasilane z akumulatorów, w większości których zasięg nie przekracza 200 km.

W marcu 2015 r. na świecie funkcjonowały 184 stacje tankowania wodoru (82 w Europie, 63 w Ameryce Północnej, 39 w Azji). Prognozy dotyczące liczby stacji tankowania wodoru na świecie są następujące: 2020 r. ponad 1000, pięć lat później już około 2, 5 tys. obiektów, a w 2030 r.- około 4 tysięcy.  

Paweł Janas

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane