/  / Trzeba być otwartym na nowe idee

Trzeba być otwartym na nowe idee

null
© LeasePlan
null

Sławomir Wontrucki, prezes LeasePlan Fleet Management Polska: Rynek stale rośnie i sądzę, że wszyscy gracze mają szansę na dalszy rozwój. Obserwujemy jednocześnie spore zmiany. Klienci mają coraz większe oczekiwania w stosunku do naszej branży, rośnie, na przykład, liczba zapytań o pełne pakiety usług dodatkowych.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Paweł Janas, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar: Jakie nadzieje wiąże spółka z rozpoczęciem detalicznej sprzedaży samochodów poleasingowych?

Sławomir Wontrucki, prezes LeasePlan Fleet Management Polska: Nasza decyzja o otwarciu autosalonu to efekt dojrzałości polskiego rynku motoryzacyjnego. Ta dojrzałość przekłada się na oczekiwania klientów. Ci, którzy kupują używane auta mają dziś takie same potrzeby jak ci, którzy wybierają samochody nowe. Dlaczego nie stworzyć im zatem miejsca, w którym będą mogli w komfortowych warunkach obejrzeć auta, wybrać na miejscu oferty kredytowe i ubezpieczeniowe, a do tego napić się kawy...

Do tej pory jednak LeasePlan sprzedawał auta poleasingowe swoim partnerom na aukcjach internetowych. Dlaczego mimo to spółka zdecydowała się teraz także na sprzedaż detaliczną?

Jako firma zajmująca się wynajmem długoterminowym, bierzemy na siebie ryzyko związane z wartością rezydualną pojazdów. Taki salon jest idealnym miejscem, w którym możemy zweryfikować właśnie tę kwestię w praktyce. Oprócz tego, własny autosalon umożliwi nam po prostu zwiększenie sprzedaży aut, a także wzmocni rozpoznawalność marki LeasePlan w Polsce. Zdobywamy ponadto bardzo przydatną wiedzę dotyczącą ostatecznej ceny samochodu na rynku detalicznym.

Czy partnerzy nie poczuli się zaniepokojeni uruchomieniem przez LeasePlan autosalonu?

Z pewnością na tym nie stracą. Rynek aut używanych w Polsce jest na tyle duży, że dla wszystkich starczy pracy. Przypomnę, że rocznie w Polsce sprzedaje się około 350 tysięcy nowych aut, a ponadto na rynek trafia co najmniej 750 tysięcy sztuk sprowadzanych z zagranicy. Dlatego jeszcze raz chcę podkreślić, że dla każdego jest miejsce.

Ile samochodów spółka planuje sprzedawać poprzez stołeczny autosalon?

Sądzę, że w przyszłym roku będzie to około 1 tysiąca sztuk. Co w kolejnych latach? Wszystko zależy oczywiście od popytu, ale możemy zaryzykować stwierdzenie, że będzie to około 1 500 aut rocznie.

To pierwszy tego typu obiekt należący do LeasePlan w Polsce. Będą kolejne?

Gdyby wspomniane przeze mnie prognozy sprawdziły się, weźmiemy pod uwagę uruchomienie podobnych placówek w innych częściach kraju. Sądzę, że powinniśmy o tym pomyśleć w 2017 roku. Warto dodać, że to pierwszy autosalon LeasePlan w Polsce, natomiast spółki z naszej grupy z Francji, Niemiec, Holandii czy Hiszpanii również otwierają podobne placówki. W ubiegłym roku LeasePlan sprzedał w Europie poprzez sieć detaliczną około 9 tysięcy samochodów poleasingowych. Myślę, że w tym roku rezultat ten zostanie co najmniej podwojony. W Polsce co roku po zakończonych kontraktach wraca do nas od klientów około sześciu tysięcy samochodów. Z tego wybierzemy około 300 samochodów, które trafią do stałej sprzedaży w naszym salonie.
 
Jak dużą flotą będzie dysponował LeasePlan na koniec tego roku?

Myślę, że będzie to powyżej 25 tysięcy samochodów.

Jakich przychodów i zysków oczekuje spółka na koniec tego roku?

LeasePlan konsoliduje wyniki na poziomie całej grupy, dlatego też nie mogę ujawnić wyników dotyczących polskiego oddziału. Zapewniam jednak, że jesteśmy z nich zadowoleni. Mogę tylko ujawnić, że nasz bilans wynosi obecnie ponad 1, 1 mld zł.

Czy spółka planuje na 2016 rok jakieś inwestycje w Polsce, np. przejęcia innych spółek z branży? 

Grupa myśli o ekspansji na wielu rynkach. Jest jednak zbyt wcześnie by mówić o konkretach.

Czy podobnie jak konkurencja, LeasePlan też weźmie na celownik małe i średnie firmy?

Na pewno nie można lekceważyć rynku, który ma taki sam potencjał rozwoju jak ten korporacyjny. Właśnie nasz nowy salon świadczy o tym, że chcemy wejść na rynek małych przedsiębiorstw, a nawet mikro-przedsiębiorstw. Będzie to dobre pole doświadczalne w nawiązywaniu współpracy z firmami z sektora MŚP.  

Jakie są perspektywy rozwoju branży CFM w Polsce?

Uważam, że bardzo dobre. Rynek stale rośnie i sądzę, że wszyscy gracze mają szansę na dalszy rozwój. Zarazem obserwujemy spore zmiany. Klienci mają coraz większe oczekiwania w stosunku do naszej branży, rośnie, na przykład, liczba zapytań o pełne pakiety usług dodatkowych. Popularne stają się nowe rodzaje mobilności typu: car sharing, czyli wspólne użytkowanie samochodów osobowych czy car pooling, czyli - mówiąc w pewnym uproszczeniu - wykorzystywanie auta osobowego, jako formy transportu zbiorowego.  

Czy LeasePlan chce biznesowo wykorzystać nowe tendencje na rynku?

Nowe formy mobilności dopiero się kształtują. Na razie jest więc zbyt wcześnie, by stały się częścią naszej działalności. Trzeba jednak te zjawiska obserwować, uczyć się ich i być otwartym na idee, które dopiero powstają.

Czy obawia się  Pan zapowiedzi wprowadzenia nowych podatków, na przykład od sklepów wielkopowierzchniowych czy transakcji finansowych?  Jaki będzie ich wpływ na branżę CFM?

Myślę, że przepisy te obejmą wszystkie podmioty. A jeśli dotyczy to wszystkich, to znaczy, że będzie to nowym standardem na rynku. Trzeba się więc do tego po prostu dostosować. Proponowanych zmian nie postrzegałbym jako ryzyka, tylko jako kolejne wyzwanie w naszym biznesie.

comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane