/  / Szykuje się wzrost akcyzy na gaz do samochodów

Szykuje się wzrost akcyzy na gaz do samochodów

Newseria|
null
© Volkswagen
null

Na rynku paliwowym wciąż duża niepewność w sprawie akcyzy na gaz ziemny. To powoduje niechęć do inwestycji w stacje tankowania sprężonego gazu do samochodów (CNG), mimo że jest to obecnie najtańsze paliwo. Ceny mogą jednak wzrosnąć już w listopadzie.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
"Gaz CNG jest perspektywiczny dla rynku paliw, ale ta perspektywa będzie realna, gdyby były określone i przewidywalne uwarunkowania prawne. Mam tu na myśli obciążenia podatkiem akcyzowym. To, co przeszkadza rozwojowi tej branży gazu do samochodów, to jest przede wszystkim niepewność co do regulacji prawnych w zakresie akcyzy - mówi Agencji Informacyjnej Newseria Urszula Cieślak z firmy analitycznej BM Reflex.

Do 2007 roku CNG był obłożony akcyzą w wysokości 0%. Potem Ministerstwo Finansów planowało wprowadzić podatek w wysokości 695 zł za tonę (tak samo jak na LPG). Po protestach resort zgodził się pozostawić zerową stawkę akcyzy na CNG na pięć lat, co było możliwe w świetle prawa europejskiego.

Jednak w tym roku 1 listopada mija też okres ochronny, na który zgodziła się wcześniej Unia Europejska. Niezależnie od tego szykują się zmiany systemowe w naliczaniu akcyzy od wszystkich paliw.

"W Komisji Europejskiej trwają już prace nad nową dyrektywą dotyczącą podatków (w tym podatku akcyzowego), która niestety na końcu daje nam bardzo gwałtowny wzrost obciążeń podatkowych, jeśli oczywiście ten projekt w kształcie, w którym teraz znajduje się pod pracami Komisji, zostałby przyjęty - tłumaczy Urszula Cieślak, gość konferencji Nafta Chemia 2013.

Komisja Europejska chce, aby opodatkowanie paliw (w tym gazu CNG) było uzależnione od emisji CO2 i ich wartości energetycznej. Polska sprzeciwia się proponowanym zmianom. Wprowadzenie tych rozwiązań oznaczałoby praktyce, że państwa członkowskie będą zmuszone podnieść preferencyjne stawki akcyzy na gaz. Dotyczy to zarówno gazu CNG, jak i bardzo popularnego w Polsce paliwa LPG.

"Dzisiaj minimum unijne dla gazu to jest 125 EUR na 1000 kg, natomiast projekt docelowo zakłada, że akcyza mogłaby wzrosnąć do poziomu 600 EUR za tonę. To powoduje, że ten rynek, który osiągnął pewien stopnień nasycenia, przestał się rozwijać. Podwyżka oznacza, że nie ma zachęt do dalszego rozwoju rynku - podkreśla specjalistka z BM Reflex.

Z danych PGNiG wynika, że obecnie w Polsce jest około 1 700 pojazdów, w których paliwem jest sprężony gaz ziemny. Są to m.in. autobusy komunikacji publicznej. Najwięcej jeździ ich w Rzeszowie (40), Tarnowie (32), Radomiu (25) oraz w Tychach (19).

Gaz CNG jest używany także we flotach pojazdów m.in. Poczty Polskiej, jak również w firmach taksówkowych.

Z danych koncernu gazowego wynika także, że na terenie kraju działa obecnie 28 ogólnodostępnych stacji tankowania, gdzie można nabyć CNG.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane