/  / Szwedzka wizja luksusu

Szwedzka wizja luksusu

null
© Volvo Car Poland
null

Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland: Oto twarde cele biznesowe koncernu: wymiana wszystkich modeli w ciągu czterech lat, zwiększenie sprzedaży aut do 800 tysięcy rocznie, intensywny rozwój wersji hybrydowych i elektrycznych, oferowanie najbezpieczniejszych samochodów na świecie. Przy tym wszystkim budujemy auta piękne, wygodne, nowoczesne w zakresie mechaniki i elektroniki.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Paweł Janas, IBRM Samar: - "Chińczycy   i Volvo? Nie, nie. Teraz ich bezawaryjność zniknie. Wszyscy dobrze wiemy przecież, jak bardzo mocne są samochody z Chin" – pisał w 2010 roku internauta, gdy chińskie Geely przejmowało Volvo od koncernu Ford. Bardzo się pomylił?

Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland: Przewidywania osób, które sześć lat temu kwestionowały szwedzkość Volvo nie sprawdziły się. Nowy właściciel zapewnił nam ogromne środki na rozwój nowych modeli. Firma zwiększyła sprzedaż z poziomu około 400 tysięcy aut rocznie do 503 tysięcy w 2015 roku. Nasze najnowsze samochody: XC90, S90 i V90 zbierają entuzjastyczne recenzje z testach. Sypią się nagrody branżowe. XC90 dostał ich ponad 100 na całym świecie. Na wprowadzenie czekają kolejne modele. Wzrosty sprzedaży dotyczą większości rynków na świecie, w tym Polski. Dla Volvo jest to najlepszy czas od wielu dekad.

Co się zmieniło w Volvo po wejściu kapitałowym chińskiego inwestora?

Nasza firma otrzymała ogromny zastrzyk kapitału, który umożliwił rozwinięcie wielu modeli naraz. Volvo XC90 to początek największej i najszybszej wymiany modelowej nie tylko w historii Volvo, ale też w historii branży motoryzacyjnej. W ciągu około 4 lat Volvo wymieni wszystkie modele w swojej ofercie. I to będą ogromne zmiany. Każde kolejne auto ma nową generację płyt podłogowych SPA i CMA, nowe: silniki, układy hybrydowe, interfejs z ekranem dotykowym, systemy bezpieczeństwa, a to wszystko osadzone jest w zupełnie nowej stylistyce. W jednym z polskich testów modelu S90 napisano, że Volvo jeszcze nigdy tak mocno nie zagrażało swoim konkurentom. To nie byłoby możliwe bez mądrego zarządzania firmą i inwestycjom w rozwój technologiczny.

Czy zmiana właściciela sprawiła, że Volvo to już chińska marka czy nadal szwedzka?

Po przejęciu Volvo przez koncern Geely, nasza firma stała dużo bardziej szwedzka niż wcześniej. Wystarczy przejechać się najnowszymi modelami aut, by poczuć te wszystkie wartości, którym od lat jest wierna nasza marka.

Jaką strategię chce realizować producent?

Oto twarde cele biznesowe koncernu: wymiana wszystkich modeli w ciągu czterech lat, zwiększenie sprzedaży aut do 800 tysięcy rocznie, intensywny rozwój wersji hybrydowych i elektrycznych, oferowanie najbezpieczniejszych samochodów na świecie. Przy tym wszystkim budujemy auta piękne, wygodne, nowoczesne w zakresie mechaniki i elektroniki, a to wszystko jest osadzone w szwedzkiej wizji tego, czym jest luksus.

Ile pieniędzy firma zamierza w najbliższych latach wydać na inwestycje?

Nie ujawniamy wszystkich danych, ale możemy podać konkretny przykład. Rozwój modelu XC90 pochłonął ponad 10 mld USD. W tej kwocie zawierają się technologie, które posłużą do rozwoju kolejnych kilku modeli. Niemniej jednak jest to suma zawrotna, a to dopiero początek.

Na co firma przeznaczy środki inwestycyjne?

Rozwój technologiczny modeli to dla naszej firmy priorytet. Volvo jednocześnie buduje piątą fabrykę, w Stanach Zjednoczonych, by zwiększyć swoje moce produkcyjne.  

Jakie segmenty rynku będą dla marki najważniejsze? I dlaczego?

Volvo specjalizuje się w nadwoziach typu SUV, kombi oraz w kompaktach. Model S90 pokazuje, że interesuje nasz cały rynek premium także w tych obszarach, gdzie dotąd byliśmy słabiej obecni. Na pewno rozwiniemy linię najmniejszych modeli serii 40. Niestety więcej szczegółów na ich temat modeli nie mogę ujawnić.

Jakie modele i jakie rynki są najbardziej obiecujące dla Volvo?  Obecnie i w przyszłości.

Jako Volvo Car Poland nie chcemy wypowiadać się w tej kwestii w imieniu centrali.

Szwedzi ogłosili niedawno, że do 2025 roku zamierzają sprzedać milion aut elektrycznych i hybrydowych. Dlaczego marka postawiła właśnie na ten kierunek rozwoju?

Ochrona środowiska to jeden z czterech filarów naszej marki. Do tego nasza centrala upatruje tam realny potencjał sprzedażowy rynku.

Nad jakimi jeszcze innowacyjnymi rozwiązaniami Volvo obecnie najintensywniej pracuje?  Które z nich i kiedy mają szanse zaistnieć w seryjnie produkowanych samochodach marki?  

Volvo jest liderem w kilku dziedzinach. Są to: systemy bezpieczeństwa, wdrożenia jazdy autonomicznej oraz funkcje z obszaru tzw. connectivity. Intensywnie rozwijamy też napędy hybrydowe, zwłaszcza plug-in, które ujrzymy w kolejnych modelach Volvo, nie tylko XC90 i S90. Ponadto nasi inżynierowie przedstawiają wiele rozwiązań przyszłości – takich jak odzyskiwanie energii KERS, karbonowe panele akumulatorowe zastępujące poszycie karoserii, czy dwulitrowy silnik o mocy 450 KM z turbosprężarką i dwiema sprężarkami elektrycznymi. Tutaj jeszcze nie znamy dat ich wprowadzania, ale wiemy, że nasz dział badawczo-rozwojowy pracuje pełną parą.

Dlaczego firma stawia na 2-litrowe silniki w swoich samochodach?

Silniki o wielu cylindrach stają się coraz węższą niszą, a niebawem staną się przeżytkiem. Nasze dwulitrowe silniki mają świetne osiągi, są oszczędne, ciche i są w stanie zaspokoić potrzeby większości kierowców. Czy ta decyzja była właściwa? Wystarczy spojrzeć na wyniki sprzedaży Volvo XC90, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, gdzie nasza sprzedaż rośnie najszybciej.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane