/  / System eCall obowiązkowy od 2015

System eCall obowiązkowy od 2015

PE|
null
© Opel
null

Przyrząd automatycznie wykonujący telefon alarmowy do ośrodka ratownictwa w chwili wypadku samochodowego od października 2015 roku będzie obowiązkowo instalowany we wszystkich nowych modelach aut osobowych oraz lekkich dostawczych – zgodzili się w minioną środę europosłowie podczas głosowania wprowadzającego system eCall.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
"Stworzenie publicznego, działającego na terenie UE systemu telefonów alarmowych to niezwykle istotne osiągnięcie na rzecz bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego w Europie. Około 2 500 osób mogłoby zostać ocalonych każdego roku w UE, a obrażenia nie musiałyby być tak poważne w dziesiątkach tysięcy przypadków. System e-call będzie wolny od opłat dla dobra każdego kierowcy w Europie niezależnie od tego, jaki prowadzi samochód - powiedziała europosłanka Olga Sehnalova, odpowiedzialna za projekt.

Technologia eCall wykorzystując numer alarmowy 112 podaje dokładną lokalizację wypadku, co umożliwia wcześniejsze przybycie ratowników na miejsce i przyczynia się do skuteczniejszego ratowania życia i ograniczania obrażeń, a także ograniczenia kosztów związanych z zatrzymaniem ruchu.

W roku 2012 wypadki samochodowe na drogach UE zabrały życie około 28 000 ludzi, a do tego dochodzi jeszcze 1,5 mln rannych.

eCall obowiązkowy od 2015
Projekt przepisów wskazuje na październik 2015 jako termin, do którego producenci powinni być gotowi do instalacji systemu eCall w nowych modelach samochodów osobowych oraz lekkich pojazdów dostawczych. W odpowiedzi na prośbę przemysłu samochodowego o więcej czasu na rozwijanie i przetestowanie systemu, europosłowie zostawili otwartą możliwość przedłużenia tego terminu.

Posłowie Europarlamentu wzmocnili klauzulę o ochronie danych osobowych w projekcie przepisów, aby zapewnić, że samochody wyposażone w system eCall nie będą mogły być nieustannie śledzone.

W momencie, w którym wypadek spowoduje automatyczne włączenie się systemu, informacja wysyłana do ośrodków ratownictwa powinna być ograniczona do: typu aktywacji, klasy pojazdu, rodzaju używanego paliwa, czasu wypadku, dokładnej lokalizacji, kierunku jazdy i liczby zapiętych pasów, zgodnie z poprawką wprowadzoną przez Parlament.

Telefon ratunkowy wolny od opłat
Komisja Europejska ocenia, że system eCall mógłby kosztować około 100 EUR za każde urządzenie montowane w samochodzie. Europosłowie uważają, że system ten jest usługą użyteczności publicznej i powinien być dostępny bezpłatnie dla wszystkich używających samochodu.

Rozporządzenie dotyczące systemu eCall zostało przyjęte w pierwszym czytaniu 485 głosami za, przy 151 głosach przeciw i 32 wstrzymujących się od głosu.

Rada może zaakceptować pozycję Europarlamentu lub państwa członkowskie mogą ustalić własny tekst w celu dalszych negocjacji z Parlamentem.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane