/  / Solaris: Olszewscy znów w natarciu

Solaris: Olszewscy znów w natarciu

null
null

W nowy rok producent autobusów wkracza z dużym kontraktem na dostawy w Belgii, klastrem złożonym z firm zajmujących się e-mobilnością oraz … całkowicie polskim zarządem.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Firma Solaris Bus & Coach z Bolechowa pod Poznaniem może zaliczyć miniony rok do udanych. Świadczą o tym liczby. 1 300 sprzedanych pojazdów, przychody na poziomie 1,7 mld złotych i utrzymana 14. rok z rzędu pozycja lidera polskiego rynku autobusów miejskich. Pytanie czy te osiągnięcia uda się choćby powtórzyć w tym roku. Odpowiedź starał się znaleźć zarząd spółki podczas konferencji prasowej zorganizowanej 15 lutego w Warszawie. – Ten rok rozpoczął się dla nas bardzo dobrze od zdobycia kilku dużych kontraktów, z zamówieniem na 208 autobusów hybrydowych w Belgii na czele. Plany produkcyjne wyglądają więc bardzo optymistycznie powiedziała Solange Olszewska, prezes i właścicielka firmy Solaris Bus & Coach. - Oczywiście nie możemy spoczywać na laurach, ponieważ sytuacja na europejskim rynku autobusowym jest niezwykle dynamiczna. Nieustannie więc pracujemy nad poprawą naszej efektywności i rentowności – dodała.

Orężem spółki w walce o kontrakty będą m.in. nowości w portfolio oferowanych pojazdów.  Solaris jeszcze w roku 2015 rozpoczął seryjną produkcję autobusów nowej generacji. Stopniowo, choć nie tak szybko jakby sobie tego życzył producent, zastępuje ona wcześniejszą konstrukcję. W minionym roku do gamy pojazdów nowej generacji dołączyły trzy typy: Solaris Urbino 12 CNG, Solaris Urbino 12 Hybrid oraz autobus w klasie MIDI - Solaris Urbino 10,5. Na ten rok firma planuje premierę przegubowego, Solarisa Urbino 18 w wersji elektrycznej oraz Solarisa Trollino. Oprócz tego gama pojazdów firmy zostanie poszerzona o trolejbus z baterią oraz wodorowym ogniwem paliwowym. Dziesięć tego typu pojazdów zamówił przewoźnik w Rydze (Łotwa).

Solaris coraz mocniej stawia na autobusy o napędzie elektrycznym. Znajduje to potwierdzenie w komercyjnym wymiarze działalności spółki. W październiku ub. r. Solaris wygrał dwa duże zamówienia na dostawę autobusów elektrycznych na rynku polskim: 22 elektrobusów dla Jaworzna oraz 20 takich pojazdów dla Krakowa. Do tego doszła realizacja zamówień na autobusy elektryczne w Finlandii oraz w Norwegii. Liczba dostarczonych oraz produkowanych autobusów elektrycznych w portfolio Solarisa rośnie i wynosi już ponad 100 sztuk. Elektryczne Urbino jeżdżą lub niebawem będą jeździć w: Austrii, Czechach, Finlandii, Hiszpanii, Niemczech, Polsce i w Szwecji. - Myślę, że najbliższe 2-3 lata będą w tym obszarze kluczowe dla naszej firmy, a pojazdy elektryczne staną się jednym z filarów naszej produkcji – deklaruje Zbigniew Palenica, wiceprezes zarządu firmy Solaris odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i obsługę posprzedażną.

W celu rozwoju produkcji autobusów o napędzie elektrycznym Solaris wraz z grupą dziewięciu innych podmiotów utworzyła klaster o nazwie „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności.” W jego skład  wchodzą poza Solarisem: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, ImpactClean Power Technologies, Komel, Medcom, Politechnika Poznańska, Politechnika Warszawska oraz SKB Drive Tech. - Klaster skupia najlepsze polskie firmy zajmujące się elektromobilności. Wkrótce dołączy do niego jeszcze kilka spółek. Razem opracowujemy rozwiązania, które wprowadzą pojazdy bateryjne na jeszcze wyższy poziom zaawansowania technologicznego i pozwolą na skomercjalizowanie tych rozwiązań nie tylko na rynku polskim, ale także na rynkach światowych – zapowiada dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes firmy Solaris. odpowiedzialny za badania i rozwój.

Solaris to także tramwaje. Jednak poza dostawami dla Poznania i Olsztyna, spółka nie mogła przebić się w krajowych przetargach zdominowanych przez bydgoską PESĘ. Producent z Bolechowa postawił więc na sojusz z dużym zagranicznym producentem. 1 stycznia 2017 roku firmy Solaris oraz Stadler powołały spółkę joint venture pod nazwą Solaris Tram, która wybuduje kosztem kilkunastu milionów euro w Środzie Wielkopolskiej zakład, gdzie będą produkowane tramwaje. Obaj partnerzy maja razem uczestniczyć w przetargach na polskim i europejskim rynku, jako konsorcjum, którego liderem będzie Stadler.

Warto podkreślić, że kierownictwo operacyjne nad działaniami Solarisa wróciło niedawno całkowicie w polskie ręce. 4 grudnia minionego roku prezesem spółki ponownie została Solange Olszewska. Nie ukrywa ona, że jako właścicielka Solarisa miała inną wizję rozwoju firmy od Andreasa Streckera, powołanego na stanowisko szefa spółki niespełna dwa lata temu. – Znałam go 10. lat, ale nigdy razem nie pracowaliśmy - dodała prezes Olszewska. Z zarządu odszedł także Eberhard Wolters, który od 1 lipca 2015 roku kierował działami sprzedaży, marketingu oraz obsługi posprzedażnej. Jego obowiązki przejął Zbigniew Palenica.  

Solaris Bus & Coach S.A. jest czołowym w Europie, polskim producentem autobusów miejskich Solaris Urbino, trolejbusów Solaris Trollino, autobusów międzymiastowych Solaris InterUrbino, autobusów specjalnych oraz tramwajów Solaris Tramino. Od momentu uruchomienia produkcji w 1996 roku firma wytworzyła ponad 15 tys. pojazdów, które jeżdżą po drogach 30 krajów w ponad 600 miastach. Solaris to firma rodzinna, jej założycielami i właścicielami są Solange i Krzysztof Olszewscy. Firma zatrudnia 2300 osób w Polsce i blisko 500 osób w swoich zagranicznych oddziałach.

Paweł Janas

 

comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane