/  / Sejm poparł ryczałt za prywatny użytek

Sejm poparł ryczałt za prywatny użytek

IBRM Samar |
null
null

Posłowie przyjęli projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Nowe przepisy zakładają m.in. zastąpienie od 1 stycznia 2015 r. systemem ryczałtowym obecnego systemu rozliczania podatku dochodowego z tytułu użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Ustawa przewiduje wprowadzenie rozwiązania polegającego na określeniu wartości tego świadczenia. Zdaniem legislatorów, pozwoli to uniknąć wątpliwości, co do sposobu ustalenia przychodu z tego tytułu. Tzw. wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustalono w następującej wysokości:

 a). 250 zł miesięcznie dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3, co przy stawce podatkowej 18 proc. oznacza 45 zł zryczałtowanego miesięcznego podatku;

 b). 400 zł miesięcznie dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm 3 - czyli 72 zł zryczałtowanego miesięcznego podatku.

W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca wartość świadczenia ustalana ma być za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 ww. kwot.

Dlaczego ustawodawca wziął pod uwagę konkretne kwoty? – Nie będzie żadnej dowolności służb skarbowych. W tym zakresie, - co się niestety zdarzało - bo do tej pory mogły być stosowane różne metody – mówiła enigmatycznie w ubiegłym tygodniu w Sejmie Maria Janyska, poseł sprawozdawca.

Wcześniej autorzy ustawy zwracali uwagę, że obecny system rozliczania podatku dochodowego z tytułu używania samochodu służbowego do celów prywatnych jest niejasny i nieprecyzyjny. Dlatego zaproponowano ryczałt, który – zdaniem rządu - jest rozwiązaniem prostszym, które ma „ułatwić podatnikowi rozliczenie wykorzystania auta do celów prywatnych i będzie sprzyjał ujawnieniu tego do celów podatkowych”.

Teraz projektem zajmie się Senat.

Paweł Janas
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane