/  / Samar został nagrodzony!

Samar został nagrodzony!

null
null

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, ZDS i PZPM zostali docenieni za skuteczny lobbing na rzecz zmian ustawy o podatku VAT i przyczynienie się do wprowadzenia w ustawie wielu rozwiązań korzystnych dla rozwoju rynku motoryzacyjnego w Polsce.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Kilka dni temu zakończył się Ogólnopolski Kongres Dealerów Samochodów, najważniejsza impreza dla branży dealerskiej w Polsce. Podczas kongresu, jak co roku, decyzją kapituły, składającej się z ekspertów branży oraz przedstawicieli firm z otoczenia rynku dealerskiego- wręczone zostały Nagrody Rynku Dealerskiego. Nagroda specjalna – za Sukces Roku -– przypadła w udziale trzem instytucjom zajmującym się rynkiem motoryzacyjnym w Polsce: Instytutowi Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, Związkowi Dealerów Samochodów oraz Polskiemu Związkowi Przemysłu Motoryzacyjnego. Kapituła doceniła je „za wspólny, skuteczny lobbing na rzecz zmian ustawy o podatku VAT i przyczynienie się do wprowadzenia w ustawie wielu rozwiązań korzystnych dla rozwoju rynku motoryzacyjnego w Polsce.”

Na czym konkretnie polegała skuteczność owego lobbingu?  Jak pamiętamy, 1 kwietnia weszła w życie znowelizowana ustawa o VAT, wprowadzająca ograniczenie do 50 proc. w odliczaniu tego podatku od zakupu samochodów osobowych oraz innych pojazdów do 3,5 tony, wykorzystywanych do celów mieszanych, tj. działalności gospodarczej i prywatnej. Ograniczenie odliczenia w tej wysokości obejmuje także koszty związane z zakupem paliw i wydatki eksploatacyjne. Dzięki staraniom branży, w trakcie prac nad ustawą resort finansów wycofał się jednak z pomysłu wprowadzenia limitu kosztowego odliczeń; miał on wynosić 8 tysięcy złotych. Dzięki temu zyskali szczególnie nabywcy droższych aut (głównie z segmentu premium), dla których nieograniczone niczym, 50 procentowe odliczenie VAT-u oznacza możliwość zaoszczędzenia całkiem pokaźnych kwot.

Bez działań organizacji branżowych minister finansów nie zdecydowałby się na wprowadzenie ograniczonej formy 100 proc. odliczenia VAT-u. To prawda, że dotyczy ono aut wykorzystywanych wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej, co musi być potwierdzone m.in. prowadzeniem kłopotliwej, szczegółowej ewidencji przebiegu pojazdu. Ale najważniejsze, że możliwość pełnego odliczenia w nowej ustawie w ogóle się pojawiła.

Pośrednim efektem walki o kształt nowej ustawy o VAT jest pojawienie się trzech miesięcy tzw. okienka derogacyjnego – od 1 stycznia do 31 marca 2014 r. W tym okresie przejściowym przedsiębiorcy mogli bez żadnych ograniczeń ani dodatkowych obowiązków odliczać 100 proc. VAT od zakupu tzw. aut z kratką. Według wyliczeń Związku Dealerów Samochodów zakupy w tym okresie przyniosły dealerom dodatkowych 90 mln złotych marży.  

Warto przypomnieć, że w styczniu 2013 roku Instytut Samar rozpoczął publiczną dyskusję, której celem było przekonanie decydentów, że odliczenie pełnej kwoty podatku VAT przy zakupie samochodu przez firmę jest korzystniejsze dla budżetu państwa i przedsiębiorców niż propozycje ministerstwa finansów. Taki wniosek wynikał jednoznacznie z analizy Instytutu przygotowanej we współpracy z kancelarią MDDP. Eksperci przedstawiali w niej argumenty za tym, że kwestia wielkości odliczenia kwoty podatku VAT od zakupionych przez firmy samochodów osobowych jest niezwykle ważna z uwagi na konsekwencje, jakie niesie dla: gospodarki państwa, przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, rozwoju i przyszłości rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych czy możliwości rozwoju podmiotów gospodarczych.

Paweł Janas

comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane