/  / Równanie z wieloma niewiadomymi

Równanie z wieloma niewiadomymi

null
null

Czesław Świstak, dyrektor administracji, finansów i kontroli zarządzania Fiat Auto Poland: Szykujemy kilka wariantów strategii, w zależności od prognoz dotyczących rozwoju europejskiego rynku motoryzacyjnego. Musimy na nowo ułożyć plany produkcji, zastanowić się ile zmian będzie potrzebnych i do tego dopasować stan zatrudnienia.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Paweł Janas, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar: Sytuacja Fiata jest nie do pozazdroszczenia. Spada sprzedaż małych aut na rynkach, gdzie koncern miał tradycyjnie mocną pozycję - we Włoszech, Hiszpanii czy Portugalii. Tychy opuszcza coraz mniej aut, zapowiadane są kolejne przestoje w produkcji. Dajecie jeszcze radę?

Czesław Świstak, dyrektor administracji, finansów i kontroli zarządzania, Fiat Auto Poland: To prawda. Od zawsze najważniejsza była dla nas kondycja rynku włoskiego. Tam fabryka eksportuje większość produkowanych przez siebie aut. Niestety spadek popytu na półwyspie Apenińskim sprawia, że notowane są tam ponad 20 proc. spadki sprzedaży, w tym także samochodów marki Fiat. To nie może nie odbić się na kondycji spółki Fiat Auto Poland. Najważniejsze, że koncern zrezygnował z planów zamykania którejkolwiek ze swoich fabryk. Musimy jednak dostosować się do nowych warunków rynkowych. Łatwo nie będzie. Tym bardziej, że Fiat zapowiedział ograniczenie inwestycji w rozwój prac nad nowymi modelami.

Czyli nici z zapowiadanych na 2013 r. planów wprowadzenia do produkcji w Tychach nowego małego auta?

Nie mamy żadnych informacji, które by na to wskazywały.

W zaprezentowanych pod koniec października przez Fiata planach rozwoju, koncern przewidział jednak na przyszły rok nowy model przeznaczony do produkcji w fabryce położonej poza Włochami.


Tak, ale auto będzie sprzedawane nie tylko w państwach regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka – PJ), gdzie przez lata wysyłamy produkowane w Tychach samochody. Nowy model ma być przeznaczony także na eksport poza ten region. Do tej pory zaś, auta z Tych nigdy nie trafiały do Stanów Zjednoczonych czy Chin.

Jeśli nie przyszły rok, to może 2015? Nowa strategia Fiata przewiduje wdrożenie wtedy do produkcji aż czterech nowych modeli. Może wtedy jeden z nich trafi do produkcji w tyskim zakładzie.

Może...nie mamy jednak żadnej decyzji w tej sprawie. Na razie koncentrujemy się na przygotowaniu budżetu i planów działania na 2013 r. Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie jak zakład ma funkcjonować w sytuacji zakończenia produkcji Pandy Classic i kurczenia się zbytu na europejskich rynkach. Zakładamy przy tym, że produkcja będzie opierała się wyłącznie o wytwarzane do tej pory modele, a więc 500-tki, Lancię Ypsilon i Forda Ka.

Jak daleko idące zmiany w funkcjonowaniu fabryki przewiduje zarząd spółki?

Szykujemy kilka wariantów strategii, w zależności od prognoz dotyczących rozwoju europejskiego rynku motoryzacyjnego. Musimy na nowo ułożyć plany produkcji, zastanowić się ile zmian będzie potrzebnych i do tego dopasować stan zatrudnienia. Oddzielnie analizujemy plan prac każdego z wydziałów: montażu, spawalni czy lakierni. Na nowo musimy ułożyć także naszą współpracę z dostawcami, szczególnie tymi, którzy dostarczali części do Pandy Classic.

Kiedy strategia dla Tych na 2013 r. będzie gotowa?

Sądzę, że analizy powinniśmy zakończyć w listopadzie.


comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane