/  / Rośnie liczba wadliwych części samochodowych w Polsce

Rośnie liczba wadliwych części samochodowych w Polsce

EXACT SYSTEMS|
null
© Opel
null

W 2013 aż 13% części było wadliwych i nie nadawało się do montażu w samochodach. To więcej niż w poprzednim roku i więcej niż wynosi średnia europejska – wynika z wewnętrznych danych Exact Systems (firma kontrolująca jakość motoczęści). Samochód składa się średnio z około 8 000 części i wada choćby jednej z nich może przyczynić się do poważnej awarii.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
W ubiegłym roku z taśm polskich fabryk zjechało tylko 575 000 samochodów, czyli o prawie 10% mniej niż w 2012 r. "2013 rok jest piątym z kolei, w którym notujemy w Polsce spadki produkcji. Koncerny motoryzacyjne zlokalizowane w naszym kraju, żeby powrócić do poziomu zamówień sprzed kilku lat, muszą postawić na wprowadzenie nowych standardów jakości i wymogów wobec dostawców. W innym przypadku stracimy pozycję konkurencyjną głownie na rzecz innych krajów rozwijających się takich jak Czechy, Rumunia czy Turcja - uważa Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

W Polsce jedna na osiem części jest wadliwa
Wadliwość części samochodowych w minionych dwunastu miesiącach wyniosła w Polsce 13%, czyli o dwa punkty procentowe więcej niż jeszcze w 2012. "Z jednej strony martwi nas wzrost liczby wykrytych przez nas wadliwych części, ale z drugiej strony zwracamy uwagę na pozytywne zjawisko: fabryki samochodów i dostawcy części z roku na rok coraz lepiej dbają o jakość produkowanych czy wykorzystywanych elementów - mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems.

"Dobitnie świadczą o tym nasze wyniki: w roku 2013 w Polsce zlecono nam kontrolę ponad 240 mln podzespołów i części. To aż o 21% więcej niż w poprzednim roku".

Do skrupulatnej kontroli jakości wykorzystywanych do montażu półproduktów coraz częściej skłaniają koncerny motoryzacyjne m.in. dane o kilkudziesięciu tysiącach samochodów wzywanych co roku do kampanii naprawczych oraz potencjalna utrata zaufania klientów.

Wadliwość części w Polsce: pomiędzy Rosją a Niemcami
Exact Systems w 2013 roku skontrolował w całej Europie blisko 500 mln części (+40% r/r), z czego aż 8% nie spełniło wymogów bezpieczeństwa. Jeśli spojrzymy na wadliwość części u naszych sąsiadów, możemy zaobserwować bardzo duże różnice.

"Podczas gdy w Rosji aż 39% przebadanych elementów nie nadawało się do montażu w samochodach, na drugim biegunie znajdują się rynki słowacki i niemiecki, gdzie wadliwość części samochodowych wyniosła odpowiednio tylko 3% i 6% - wylicza Paweł Gos.
 
Warto podkreślić, że jakość polskiego rynku motoryzacyjnego była dotąd największym orężem w walce z konkurującymi z nami rynkami. "Utrzymanie Top Quality własnej produkcji nie jest jednak łatwe, jeśli weźmiemy pod uwagę takie czynniki jak krótszy cykl życia modelu i związana z tym konieczność modyfikacji starego produktu lub wprowadzenia nowego. Dodatkowo producenci samochodów chcą wprowadzać na rynek nowe modele, bardziej zaawansowane technologicznie, bezpieczniejsze a zarazem tańsze od modelu poprzedniego - dodaje Opala.

"W konsekwencji wymuszają na swoich poddostawcach redukcję kosztów, którzy szukają oszczędności między innymi w elementach wykorzystywanych do złożenia samochodu, jak również zwiększają normy wydajnościowe samej produkcji. Na tym cierpi niestety jakość, stąd sektor poddostawczy w Polsce musi zrobić wszystko, aby mimo nacisków ze strony producentów utrzymać ją na jak najwyższym poziomie".

Opel Meriva najmniej awaryjnym modelem
"Do tej pory żaden koncern nie zdołał wyprodukować bezawaryjnego auta, stąd klienci dokonując zakupu samochodu powinni się kierować najniższym poziomem wadliwości wśród danych modeli - radzi Jacek Opala. Na pytanie, które auta są najbezpiecznijsze, odpowiada ranking najmniej awaryjnych samochodów przygotowane przez Niemiecki Urząd Dozoru Technicznego (TUV).

Z raportu TUV 2014 wynika, że wśród 2-3-letnich aut najbardziej niezawodnym jest Opel Meriva. Na kolejnych miejscach znalazły się: Mazda2 oraz Toyota iQ. Wśród starszych aut liderem została natomiast Toyota Prius.

Zestawienie zostało przygotowane na podstawie wyników okresowych przeglądów przeprowadzanych w stacjach diagnostycznych. Na rezultat danego modelu wpływała ilość wykrytych awarii i usterek, które mogły zagrażać kierowcy oraz innym uczestnikom ruchu.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane