/  / Rok 2013 w branży CFM

Rok 2013 w branży CFM

PZWLP|
null
null

2013 był bardzo udany dla polskiej branży wynajmu i leasingu pojazdów. Roczny wzrost liczby pojazdów finansowanych i zarządzanych przez firmy należące do PZWLP okazał się znacznie wyższy od nawet najbardziej optymistycznych prognoz z początku zeszłego roku i wyniósł aż 11%. Dynamika wzrostu zwiększała się w każdym kolejnym kwartale, osiągając w ostatnich trzech miesiącach 3,7%.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
W ciągu 2013 roku łączna liczba samochodów znajdujących się w full service leasingu, leasingu operacyjnym lub wyłącznym zarządzaniu firm PZWLP zwiększyła się o 11 562 egzemplarzy, co oznacza aż 11% wzrost branży wynajmu i leasingu pojazdów. Skumulowana flota Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów na koniec roku ubiegłego liczyła dzięki temu już ponad 116 500 firmowych samochodów osobowych
i dostawczych, jeżdżących na co dzień po polskich drogach.
 
Nieco ponad 91 000 aut znajdowało się w leasingu operacyjnym z pełną obsługą (full service leasingu), co stanowi aż 78% łącznej floty PZWLP. W leasingu z serwisem było to około 15 400 pojazdów (13,3%), a w wyłącznym zarządzaniu nieco ponad 10 000 samochodów, czyli 8,7%.

Wstępne prognozy dla branży wynajmu i leasingu w 2013 roku były ostrożne ze względu na oznaki spowolnienia gospodarczego i zakładały wzrost roczny na poziomie 5-7%. Najbardziej optymistyczne przewidywania mówiły natomiast o 8-9% dynamice.

"Branża car fleet management rozwijała się w Polsce zawsze w bardzo dynamicznym tempie, wielokrotnie przekraczającym wzrost gospodarczy kraju - mówi Leszek Pomorski, prezes zarządu PZWLP, prezes Alphabet Polska Fleet Management. "11% wzrostu w roku 2013, w którym ciągle można było obserwować oznaki spowolnienia gospodarczego, to doskonały wynik udowadniający, że wynajem i leasing pojazdów jest odporny na słabszą koniunkturę gospodarczą".

"Jedną z główną przyczyn dużej dynamiki wzrostu wynajmu długoterminowego samochodów w okresie wolniej rozwijającej się gospodarki jest stopniowe wypieranie przez leasing operacyjny z pełną obsługą, starszych i mniej rozwiniętych form finansowania samochodów służbowych, takich jak leasing finansowy czy zakup. Firmy i przedsiębiorcy w Polsce są coraz bardziej świadomi usługi full service leasingu i jednocześnie coraz bardziej przekonani do jej zalet. W przypadku leasingu operacyjnego z pełną obsługą, w odróżnieniu od leasingu finansowego czy zakupu, zyskują bowiem dla własnej floty nie tylko finansowanie, ale również przejęcie przez zewnętrzną firmę wszelkich uciążliwych kwestii związanych z administracją samochodami służbowymi (np. ubezpieczeń, przeglądów, napraw, czy rejestracji). Wynajem długoterminowy gwarantuje nie tylko finansowanie aut i duży komfort w użytkowaniu floty dzięki pełnej zewnętrznej administracji floty, ale także dochodzące nawet do 30% oszczędności w łącznych kosztach związanych z samochodami służbowymi. W niektórych krajach zachodnioeuropejskich w full service leasingu znajduje się już nawet 70% wszystkich leasingowanych aut użytkowanych przez biznes".

Do najpopularniejszych aut flotowych w 2013 roku, finansowanych i zarządzanych przez firmy należące do PZWLP, należały Ford Focus, Skoda Fabia, Skoda Octavia oraz Toyota Yaris. W łącznej liczbie ponad 116 500 pojazdów około 75% stanowiły samochody z silnikiem diesla.

We flotach firm PZWLP pojawiają się już również auta wykorzystujące ekologiczne napędy (hybrydowe i elektryczne).

"Samochody ekologiczne stanowią jednak wciąż zaledwie ułamek procenta - tłumaczy Leszek Pomorski. "Oferta usług ekologicznych oraz samych samochodów hybrydowych i elektrycznych jest w firmach CFM coraz szersza. Jednakże do zwiększenia tempa rozwoju ekologicznych flot w Polsce konieczne jest wprowadzenie w naszym kraju wzorem bardziej rozwiniętych rynków zachodnioeuropejskich odpowiednich mechanizmów prawno-podatkowych, zachęcających firmy i przedsiębiorców do inwestowania w tego typu rozwiązania".

"Służbowe samochody elektryczne muszą być dla biznesu po prostu jeszcze bardziej opłacalne ekonomicznie, co można osiągnąć poprzez np. dopłaty do zakupu tego typu aut, ulgi podatkowe czy zwolnienia z opłat parkingowych lub za przejazdy autostradami".
       
Rok 2013 zapisze się w historii branży flotowej m.in. pod hasłem planowanych od 2014 roku zmian w odliczaniu podatku VAT od samochodów służbowych i związaną z tym niepewnością co do regulacji prawnych, jakie będą obowiązywać w przyszłości. Projekt planowanych w bieżącym roku przepisów podatkowych w zakresie VAT od aut użytkowanych przez firmy został opublikowany dopiero w grudniu.

W 2014 roku jednym z najważniejszych zagadnień, które może mieć wpływ na rozwój branży wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce, będzie zmiana przepisów podatkowych w zakresie odliczania VAT od zakupu, paliwa oraz serwisu samochodów firmowych. Można się również spodziewać dalszego rozwoju usług ekologicznych świadczonych przez firmy wynajmujące i leasingujące auta.

"Jednym z kierunków rozwoju branży powinno być również zwiększenie świadomości, a w dalszej kolejności udziału usług wynajmu długoterminowego samochodów, w tzw. sektorze publicznym w Polsce - uważa Leszek Pomorski. "Obecnie auta służbowe wykorzystywane przez polskie instytucje publiczne są prawie wyłącznie finansowane poprzez zakup. W wynajmie długoterminowym znajduje się ułamek procenta".

"Full service leasing natomiast mógłby przynieść znaczące oszczędności w kosztach flot instytucji publicznych. Jest to sprawdzone rozwiązanie w biznesie, które z pewnością sprawdzi się z powodzeniem również w sektorze publicznym. W Europie Zachodniej już znaczna część pojazdów służbowych instytucji publicznych jest finansowana i zarządzana w ten sposób. W służbie zdrowia w Wielkiej Brytanii na przykład około 1/3 samochodów znajduje się w wynajmie długoterminowym".
 
Biorąc pod uwagę wyniki po IV kwartale 2013 roku członków PZWLP oraz niestowarzyszonej, ale wspólnie raportującej ze Związkiem firmy Masterlease, największe pod względem liczebności łącznej zarządzanej i finansowanej floty firmy na polskim rynku car fleet management to kolejno:
- LeasePlan Fleet Management Polska (22 179 samochodów)
- Masterlease (21 440 samochodów)
- Arval (15 987 samochodów)
- Alphabet Polska Fleet Management (12 115 samochodów)
- Carefleet (9 105 samochodów)
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane