/  / Reorganizacja w Grupie Fiat

Reorganizacja w Grupie Fiat

FIAT|
null
null

Wczoraj zarząd Fiat S.p.A. zatwierdził reorganizację spółki oraz utworzenie Fiat Chrysler Automobiles (FCA) jako w pełni zintegrowanego, światowego producenta samochodów.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Po przejęciu przez Fiata udziałów mniejszościowych Chrysler Group LLC od VEBA Trust zarząd Fiata rozpatrywał najwłaściwsze sposoby nowego zarządzania i nowej struktury firmy.

Celem stworzenia spółki, która pod względem wielkości i atrakcyjności dla rynków finansowych byłaby porównywana do najlepszych światowych konkurentów, zarząd zadecydował o stworzeniu Fiat Chrysler Automobiles N.V., spółki zarejestrowanej w Holandii, która stanie się holdingiem grupy.

Akcje FCA będą notowane na giełdzie w Nowym Jorku i w Mediolanie.

"Powstanie Fiat Chrysler Automobiles naznacza początek nowego rozdziału naszej historii. Podróż, która rozpoczęła się ponad dziesięć lat temu poszukiwaniem rozwiązań, które zapewniłyby Fiatowi właściwe miejsce na coraz bardziej złożonym rynku, zakończyła się połączeniem dwóch firm, każdej ze wspaniałą historią w przemyśle motoryzacyjnym, ale różnych, choć wzajemnie się uzupełniających pod względem cech i położenia geograficznego. FCA pozwala nam stawić czoła przyszłości z nową motywacją i energią - podkreśla John Elkann, prezes Fiata.

Mówi Sergio Marchionne, dyrektor generalny Fiata oraz prezes i dyrektor generalny Chrysler Group: "Dzisiejszy dzień jest jednym z najważniejszych w mojej karierze w Fiacie i Chryslerze. Pięć lat temu zaczęło w nas kiełkować marzenie o przemysłowej współpracy na światowym szczeblu, ale również o integracji kulturowej na wszystkich poziomach. Pracowaliśmy nad tym projektem z uporem i bez wytchnienia, aby przekształcić różnice w mocne strony i obalić wszelkie uprzedzenia narodowościowe i kulturowe".

"Teraz możemy powiedzieć, że udało nam się stworzyć solidne podstawy dla światowego producenta samochodów z bagażem doświadczeń i umiejętności na tym samym poziomie co światowej klasy konkurenci. Przyjęcie międzynarodowej struktury zarządzania oraz przewidywane notowania, które poprawią wejście grupy na światowej rynki z oczywistymi korzyściami finansowymi, będą dopełnieniem tego projektu".

Propozycja zatwierdzona przez zarząd Fiata przewiduje, że udziałowcy Fiata otrzymają jedną nowo wyemitowaną akcję FCA dla każdej posiadanej akcji Fiata oraz że akcje FCA będą notowane na New York Stock Exchange (NYSE), a także na Mercato Telematico Azionario (MTA) w Mediolanie.

Oczekuje się, że FCA będzie miało siedzibę dla celów podatkowych w Wielkiej Brytanii, ale wybór ten nie będzie miał wpływu na opodatkowanie, któremu podlegać będą spółki grupy w poszczególnych krajach, w których prowadzona będzie ich działalność.

Aby wesprzeć rozwój i obecność grupy stałych akcjonariuszy, FCA przyjmie system, który umożliwi również emisję specjalnych akcji z prawem do głosowania. Akcjonariusze Fiata, którzy będą uczestniczyć (nawet jako reprezentanci) w zgromadzeniu spółki, które zostanie zwołanie, aby przegłosować propozycję i zostaną udziałowcami spółki aż do zakończenia całej operacji, niezależnie od głosu oddanego na zgromadzeniu, będą mieć prawo do otrzymania, oprócz nowo wyemitowanych akcji FCA, takiej samej ilość akcji specjalnych z prawem głosu, które regulowane będą specjalnymi warunkami.

Akcjonariusze FCA, którzy zatrzymają akcje zwyczajne przez okres trzech lat od chwili zamknięcia, nabędą prawo dostępu do systemu głosowania w oparciu o ich przywiązanie.

Akcjonariusze FCA będą uprawnieni do zatrzymania akcji specjalnych z prawem głosu aż do momentu cesji akcji zwyczajnych. Celem tego systemu jest ułatwienie zbudowania stabilnej podstawy akcyjnej i długoterminowe nagradzanie akcjonariuszy, zapewniając jednocześnie grupie większą elastyczność w dążeniu do realizacji celów strategicznych.

Proponowana operacja wymaga zatwierdzenia odnośnej dokumentacji formalnej przez zarząd, a następnie przez zgromadzenie akcjonariuszy Fiat.

Doprowadzenie operacji do końca zależeć będzie od kilku warunków takich jak stanie się spółką notowaną na giełdzie nowojorskiej NYSE oraz, że maksymalna kwota odszkodowań z tytułu skorzystania przez akcjonariuszy Fiata z prawa odstąpienia, a także z ewentualnego prawa sprzeciwu przez wierzycieli nie przekroczy 500 mln EUR. Spółka będzie notowana na MTA w Mediolanie po rozpoczęciu jej notowania na NYSE.

Zakończenie operacji spodziewane jest przed końcem roku.

Podjęte w tym tygodniu decyzje odnośnie spółki, zwłaszcza ta dotycząca siedziby podyktowane są potrzebami i możliwościami związanymi z faktem, że dzięki połączeniu koncernów Fiat i Chrysler powstaje jeden wielki międzynarodowy koncern samochodowy obecny na całym świecie.

Aktualna organizacja oparta na czterech regionach operacyjnych nadal pozostanie centralną osią nowej spółki. Wszystkie struktury, które wejdą w skład FCA, będą kontynuowały swoją misję, w tym oczywiście zakłady produkcyjne we Włoszech i na świecie bez żadnego wpływu na poziom zatrudnienia.

Na początku maja grupa zaprezentuje przedstawicielom świata finansów długoterminowy plan strategiczny.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane