/  / Polski motoeksport na małym plusie

Polski motoeksport na małym plusie

AutomotiveSuppliers.pl|
null
© FAP
null

W całym roku ubiegłym wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła łącznie nieco ponad 17,9 mld EUR. To niecały 1% więcej niż w roku poprzedzającym (+174,1 mln EUR).

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Tak jak w latach poprzednich, zdecydowana większość produktów motoryzacyjnych pochodzących z fabryk działających w Polsce trafiła do odbiorców w krajach Unii Europejskiej. W zeszłym roku na rynki Wspólnoty przypadło prawie 80,4% całości eksportu, ale uzyskany wynik (14,4 mln EUR) jest o blisko 0,9% gorszy niż w roku 2012. Natomiast w przypadku eksportu do krajów poza Unią zanotowano wzrost ponad 9-procentowy.

Wartość eksportu trzech głównych grup produktowych (części i akcesoria motoryzacyjne; samochody osobowe oraz towarowo-osobowe; silniki wysokoprężne) stanowiła ponad 79,7% całości dostaw branży za granicę. To o 0,4% więcej niż rok wcześniej.

Eksport motoczęści i akcesoriów polskiej produkcji wyniósł w roku ubiegłym ponad 6,95 mld EUR (+4,95%). Na omawianą grupę produktową przypadło 38,8% całości eksportu sektora motoryzacyjnego. W porównaniu do roku 2012 udział części w łącznym eksporcie wzrósł o 1,4%.

Z kolei eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych wyprodukowanych w Polsce osiągnął w całym roku ubiegłym wartość około 5,13 mld EUR (-3,82%). Udział tej akurat grupy produktowej w całości eksportu sektora spadł w ciągu roku o ponad 1,4% do nieco ponad 30,05%.

Eksport trzeciej grupy produktowej, czyli silników wysokoprężnych, wzrósł natomiast w roku ubiegłym do około 2,2 mld EUR (+4,8%). Udział tego typu komponentów w całości motoeksportu wyniósł ponad 12,25% (+0,45%).

W pozostałych siedmiu grupach produktów motoryzacyjnych pochodzących z polskich fabryk wzrosty dotyczyły eksportu nadwozi (dynamika 100,4%), przyczep i naczep (dynamika 100,4%) oraz autobusów (dynamika 116,5%).

Podsumowanie
W roku 2013 sytuacja w eksporcie motoryzacyjnym miała kilka etapów. W pierwszym kwartale nastąpiło znaczące, bo ponad 9-procentowe zmniejszenie wartości eksportu. W kolejnych miesiącach miały zaś miejsce wzrosty, w tym najwyższe w kwietniu (+13,3%), sierpniu (+12,1%) oraz we wrześniu (+6,5%). Ostatni kwartał zeszłego roku to natomiast zdecydowane wygaśniecie wzrostów, aż do ponad 1-proc. spadku zanotowanego w grudniu.

W roku ubiegłym głównym produktem eksportowym przemysłu motoryzacyjnego z Polski były części i akcesoria. W porównaniu do stanu rok wcześniej udział w całości eksportu wzrósł z 37,4% do 38,8%. W tym segmencie niezwykle ważnym partnerem handlowym są Niemcy, na które przypadło aż 41% całości dostaw.

Jakich zmian można spodziewać się w roku bieżącym? AutomotiveSuppliers.pl prognozuje wstępnie wzrost eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski o około 1 mld EUR do poziomu mniej więcej 19 mld EUR. Jednak prognoza ta jest uwarunkowana ustabilizowaniem się sytuacji na Ukrainie oraz relacji Zachód-Rosja.

Należy pamiętać, że Rosja to ósmy rynek zbytu dla polskiej motoryzacji, zaś Ukraina – 14. W roku 2013 na dwa wspomniane rynki trafiły z polskich motofabryk produkty o wartości łącznie około 0,94 mld EUR, co stanowi prawie 5,25% całości dostaw. W przypadku zaostrzenia konfliktu na Wschodzie wartość całego eksportu zamiast wzrosnąć może znacząco spaść.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane