/  / Polska rynkiem miliona samochodów

Polska rynkiem miliona samochodów

null
null

Wszyscy narzekają na obecną, nikogo niesatysfakcjonującą, wielkość polskiego rynku samochodów. A jaki jest jego rzeczywisty potencjał? Wbrew pozorom odpowiedź nie jest skomplikowana: polski rynek jest w stanie absorbować ponad milion aut rocznie.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Skąd to wiadomo, skoro liczba rejestracji nowych samochodów od wielu lat oscyluje wokół zaledwie 300 tys. sztuk rocznie, a w najlepszym dla polskiej motoryzacji 1999 roku sprzedaż sięgnęła ponad 640 tys. aut? Odpowiedź przynosi proste działanie matematyczne. Wystarczy zsumować dwa segmenty krajowego rynku: rejestracji aut nowych i używanych.

W ubiegłym roku zarejestrowano 325 638 nowych aut osobowych, tj. o prawie 13% więcej niż w poprzednim roku. Przeważającą część tego segmentu – ponad 99,81% - stanowiły pojazdy w wieku do 2 lat. Co ciekawe, wśród nowych samochodów znalazło się również 606 aut w wieku trzech lat (z produkcji 2012 roku). Ich obecność w tej kategorii pojazdów nie jest niczym niezwykłym. Rok wcześniej w ofercie dealerów było nawet więcej aut trzyletnich (1 013 sztuk) i miały większy udział w ogólnej sprzedaży (0,35%).

W tym samym okresie sprowadzono do Polski i zarejestrowano 735 261 używanych samochodów osobowych. W porównaniu do stanu z 2013 roku import wzrósł o 5,69%. Niestety auta najmłodsze, w wieku do 2 lat, stanowiły jedynie 1,75% wszystkich sprowadzonych pojazdów (12 850 szt.). Niewielkim pocieszeniem pozostaje fakt, że to i tak więcej niż w poprzednim roku (+8,32%). Jednak udział tej kategorii aut w imporcie wzrósł tylko symbolicznie, gdyż w 2013 roku wynosił on 1,71%. Jeszcze gorzej jest w kolejnej klasie wiekowej – aut trzyletnich. W roku ubiegłym sprowadzono 14 403 takie pojazdy, co stanowiło 1,96% importu. W porównaniu z 2013 rokiem liczba „trzylatków” była mniejsza o 7,11%. Spadł też udział tej kategorii w rynku (w 2013 roku wyniósł 2,23%). Niestety, nie wiąże się to ze wzrostem zainteresowania kupujących autami najmłodszymi, a raczej większym popytem na starsze samochody. Import samochodów w wieku od 4 do 5 lat wzrósł w tym okresie o 10,76%.

Największą grupą wśród używanych pojazdów z importu pozostaje kategoria aut najstarszych, w wieku powyżej 10 lat. W 2014 roku sprowadzono 378 672 tego rodzaju samochody, o 11,15% więcej niż rok wcześniej. Ich udział w imporcie rośnie: w 2013 roku stanowił 48,97%, a rok później już 51,50%. Średni rok produkcji w tej kategorii to 2001 rok. W przypadku całego rynku aut używanych jest niewiele lepiej. Średni rok produkcji samochodu osobowego sprowadzonego i zarejestrowanego w 2014 roku na polskim rynku to… 2004 rok.

Jeśli dodamy do siebie oba segmenty rynku (auta nowe i używane), okaże się, że w ubiegłym roku na polski rynek trafiło 1 060 899 nowych (w sensie: wcześniej nieobecnych) samochodów. Problem jednak polega na tym, że prawie 70% z nich to pojazdy używane. Oznacza to, że na jeden kupiony nowy samochód przypadły dwa auta używane.

To jednak nie wszystko, gdyż w 2014 roku dokonano ok. 1,6 mln przerejestrowań (czyli tyle używanych samochodów, już wcześniej zarejestrowanych na terenie Polski, zmieniło właściciela). Tu także większość transakcji dotyczy wiekowych pojazdów. Można jednak przyjąć, że część nabywców używanych samochodów w sprzyjających okolicznościach zdecydowałaby się na zakup nowego auta. Wszystko to skłania do wniosku, że polski rynek jest w stanie wchłonąć grubo ponad milion nowych pojazdów rocznie. Tylko tych sprzyjających okoliczności ciągle brak…
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane