/  / Polska częściami silna

Polska częściami silna

SDCM|
Od lewej Janusz Piechociński, wicepremier i Minister Gospodarki oraz Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
© Ministerstwo Gospodarki
Od lewej Janusz Piechociński, wicepremier i Minister Gospodarki oraz Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Produkcja części motoryzacyjnych w Polsce wciąż rośnie. W 2013 roku komponenty wytworzone w 900 krajowych fabrykach osiągnęły wartość blisko 60 miliardów złotych – informuje Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Podczas zorganizowanej 15 września w Ministerstwie Gospodarki konferencji, Stowarzyszenie podsumowało ubiegły rok w branży. Z danych zebranych przez SDCM wynika, że w 2013 r. wartość sprzedanej produkcji części samochodowych w Polsce wyniosła 59,1 mld zł. Był to kolejny rekordowy rok. Eksport stanowił zaś 50,6 proc. produkcji.

Większą sprzedaż odnotowali również polscy dystrybutorzy części. Ich przychody osiągnęły w ubiegłym roku wartość 10 mld zł, o 12,1proc. więcej niż rok wcześniej. Wzrost dotyczył głównie segmentu części przeznaczonych do samochodów osobowych. W segmencie pojazdów ciężarowych był on mniejszy i odzwierciedlał tempo wzrostu gospodarki.

Zdaniem SDCM, optymistycznie rysują się również perspektywy na ten rok. Według danych Stowarzyszenia, firmy prognozują dalszy wzrost przychodów, przy czym ponad połowa spodziewa się, że przekroczy on 10 proc. - Godnym odnotowania wynikiem jest stale rosnący eksport osiągany przez polskich dystrybutorów części. W segmencie osobowym stanowi on już 16,5 proc., a w ciężarowym 7,1 proc. ogólnych przychodów. Trzeba podkreślić, że są to firmy o polskim kapitale, które z powodzeniem konkurują z przedsiębiorstwami zachodnimi. Mniej pozytywnym wskaźnikiem jest natomiast spadający poziom marż, jakie uzyskują dystrybutorzy – zauważył Alfred Franke, prezes SDCM.

Widać również zmiany na rynku usług warsztatowych. W Polsce jest on zdominowany przez serwisy niezależne. Liczba warsztatów powoli, choć systematycznie spada, choć miejsc pracy w branży warsztatowej przybywa. Dzieje się tak dlatego, że słabsze, mniejsze warsztaty, które nie inwestują w odpowiednie wyposażenie, szkolenia i rozwój firmy wypadają z rynku. Ich miejsce zajmują nowoczesne serwisy, w których przybywa stanowisk naprawczych.

Z badań rynku przygotowanych przez SDCM wynika, że polscy kierowcy nadal relatywnie mało wydają na obsługę samochodów. Wciąż więc istnieje potrzeba działań edukacyjnych, które przyczynią się do podniesienia świadomości kierowców na temat związku stanu technicznego samochodów a bezpieczeństwa jazdy.

Uczestniczący w konferencji Janusz Piechociński, minister gospodarki i wicepremier, podkreślał, że mitem jest, iż polski przemysł motoryzacyjny (w rozumieniu produkcji samochodów) właściwie nie istnieje, bo fabryki należą do koncernów zagranicznych. - Tymczasem wśród producentów części są ciekawe firmy z polskim kapitałem, które znakomicie sobie radzą i rozwijają się. Trzeba też powiedzieć, że nie jest prawdą, iż fabryki motoryzacyjne lokowane są w Polsce wyłącznie z powodu niskich kosztów pracy. Czynników jest więcej, a wśród nich są również wysokie kwalifikacje polskich pracowników, w tym kadry inżynierskiej i menedżerskiej. Dzięki temu w Polsce tworzone są także centra badawczo-rozwojowe - stwierdził Janusz Piechociński.

Oprac. PJ
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane