/  / Polacy kupują drogie auta

Polacy kupują drogie auta

KPMG|
null
null

Rosnąca liczba zamożnych i bogatych rodaków przekłada się na wzrost popytu na dobra luksusowe, w tym na samochody z wyższej półki. W 2014 r. w naszym kraju odnotowano rekordową liczbę rejestracji takich aut – wynika z raportu KPMG: „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Samochody luksusowe i premium”.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Według danych KPMG, w 2014 r. zarejestrowano 31,5 tys. samochodów z segmentu premium, o 28 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. Nabywców znalazły także 94 samochody luksusowe, co oznacza wzrost o 52 proc. w zestawieniu z rokiem 2013. Segment premium i luksusowy to obecnie najlepiej rozwijająca się i najbardziej stabilna część polskiego rynku nowych samochodów osobowych. W 2014 r. co dziesiąte nowe auto zarejestrowane w Polsce należało do klasy premium lub luksusowej. - Jeżeli do liczby rejestracji aut z segmentu premium doliczymy marki z „pogranicza segmentu standardowego” i najwyższej klasy samochody terenowe, możemy mówić o blisko 34 tys. pojazdów. Marki premium w Polsce rosną w dobrych latach znacznie szybciej niż cały rynek, a w momentach kryzysowych ich sprzedaż jest znacznie bardziej stabilna – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
 
Jak wynika z raportu KPMG, wśród 31,5 tys. zarejestrowanych w 2014 r. samochodów klasy premium najwięcej znalazło się aut marek BMW (7,7 tys. sztuk), Audi (7 tys.) i Mercedes (7 tys.). W ujęciu procentowym największy wzrost liczby rejestracji w porównaniu z 2013 r. odnotowało Infiniti (o 150 proc.) oraz Lexus (o 109 proc.). Porównując poszczególne modele, najwięcej zarejestrowano Volvo XC60 (2,8 tys. sztuk), Audi Q5 (1,7 tys.) i BMW X5 (1,4 tys.). W kategorii luksusowej spośród 94 zarejestrowanych samochodów najwięcej było aut marki Maserati (37 sztuk) oraz Ferrari (22 rejestracje). Największy wzrost procentowy liczby rejestracji w porównaniu do 2013 r. odnotowało Lamborghini (o 400 proc.) oraz Rolls-Royce (o 167 proc.). Najpopularniejszymi modelami były auta marki Maserati – modele Maserati Ghibli (19 sztuk) oraz Quattroporte (14). - Znaczący wpływ na wzrost popytu na auta z segmentu premium miały zmiany prawne. W I kw.2014 r. istniało w Polsce tzw. „okienko derogacyjne”, czyli możliwość odliczenia całego VAT-u od samochodów z homologacją ciężarową. W rezultacie wartość rynku samochodów luksusowych i premium w Polsce w 2014 roku przekroczyła 5,6 mld zł – komentuje Andrzej Marczak, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.
 
Jak podkreślają eksperci tej firmy doradczej, Polacy często postrzegają marki premium jako luksusowe. Zapytane o przykład marki luksusowego samochodu, osoby bogate (według Autorów raportu to osoby zarabiające powyżej 20 tys. zł brutto miesięcznie) najczęściej wymieniały Porsche, BMW i Bentley, natomiast osoby zamożne (zarabiające 7,1-10 tys. zł brutto) – Mercedes, BMW i Porsche. W zależności od zamożności inny jest także próg cenowy, od którego Polacy uznają samochód za luksusowy. Według osób zamożnych za luksusowy można uznać samochód o wartości minimum ok. 201 tys. zł. Dla osób bardzo zamożnych kwota ta jest niewiele wyższa – 206 tys. zł, a zdaniem bogatych ceny luksusowych aut zaczynają się od 292 tys. zł.
 
Wraz ze wzrostem poziomu zamożności rośnie odsetek Polaków deklarujących, że posiadają luksusowy samochód. W grupie osób zamożnych na pytanie o posiadanie luksusowego auta twierdząco odpowiedziało 41 proc. respondentów, w grupie bardzo zamożnych było to 51 proc., a w grupie bogatych już 65 proc. Niezależnie od poziomu dochodów badanych większość nabywa luksusowe samochody w Polsce. Osoby, które zadeklarowały, że kupują luksusowe auta poza granicami kraju, najczęściej wskazywały Niemcy. Największa część respondentów odpowiedziała, że nowy samochód nabywa raz na 3 lata. - Tak wysoki odsetek zamożnych i bogatych Polaków deklarujących posiadanie luksusowego samochodu wynika z kilku powodów. Po pierwsze, część respondentów o ponadprzeciętnych dochodach dość nisko ustawia próg cenowy samochodu luksusowego. 31 proc. osób zamożnych uważa, że kupno takiego auta to wydatek nie większy niż 100 tys. zł. Niejednokrotnie granica między tym, co jest produktem premium, a co luksusowym, jest płynna. Warto też zwrócić uwagę, że część segmentu samochodów luksusowych to nie zakupy prywatne, lecz korporacyjne. Użytkownicy takich aut mogą podświadomie deklarować, że posiadają luksusowy samochód – komentuje Tomasz Wiśniewski, partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG w Polsce.

Raport „Samochody luksusowe i premium” jest aktualizacją i rozszerzeniem raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2014”. Dane dotyczące rejestracji samochodów luksusowych i premium pochodzą z PZPM/CEP. Dane dotyczące postrzegania samochodów luksusowych przez Polaków o ponadprzeciętnych dochodach pochodzą z raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2014”.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane