/  / Piechociński porozmawia z Tuskiem o moto-problemach

Piechociński porozmawia z Tuskiem o moto-problemach

null
null

Wicepremier kontynuuje starania o poprawę kondycji krajowej branży motoryzacyjnej. We wtorek 15 stycznia chce omówić z szefem rządu niezbędne dla uzdrowienia sytuacji zmiany legislacyjne. W spotkaniu zapewne weźmie też udział minister finansów Jacek Rostowski.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Co będzie przedmiotem rozmowy? – Jedną z ważniejszych kwestii jest wprowadzenie pełnego odpisu podatku VAT od zakupu samochodów wykorzystywanych do celów służbowych – mówi IBRM Samar Janusz Piechociński.
To jednak nie wszystko. Kolejnym tematem, który minister gospodarki chce poruszyć podczas spotkania z premierem, jest z zastąpienie akcyzy podatkiem ekologicznym oraz poprawa funkcjonowania systemu kontroli technicznej pojazdów. - Musimy wspólnie wypracować rozwiązania zmierzające do odmłodzenia parku samochodowego w Polsce – dodaje Janusz Piechociński.  
Jak podkreśla, zmiany te ułatwią też pozyskiwanie zagranicznych inwestorów z branży motoryzacyjnej – Mamy sygnały od koncernów motoryzacyjnych, że chętnie zainwestowałyby w Polsce w uruchomienie produkcji. Dają nam jednak do zrozumienia, że bez odpowiednich zmian prawno–podatkowych, pobudzających rozwój krajowego rynku, atrakcyjność inwestycyjna naszego kraju będzie mniejsza – zaznacza wicepremier Piechociński.

Szef resortu gospodarki zdaje sobie sprawę, że zmiany nie będą możliwe bez pozyskania „woli politycznej” premiera. Nie chce jednak odpowiedzieć na pytanie, czy uda się przekonać do nich Ministerstwo Finansów. A tajemnicą poliszynela jest, że resort ten nie był nigdy specjalnie zainteresowany liberalizacją przepisów podatkowych. Najświeższym przykładem jest odpowiedź, jakiej MF udzieliło Związkowi Dealerów Samochodów w grudniu 2012 r. Związek pytał o możliwość wprowadzenia pełnego odpisu VAT z jednoczesnym przejrzystym opodatkowaniem ich prywatnego użytkowania. Tomasz Tratkiewicz, dyrektor departamentu podatku od towarów i usług powtórzył, że wprowadzenie pełnego odliczenia VAT-u od wszystkich pojazdów kupowanych przez firmy „pociąga za sobą ogromne ujemne skutki budżetowe”. Jak dodał, „tych strat dla budżetu nie będzie w stanie zrekompensować system rozliczeń wykorzystywania tych pojazdów na cele prywatne” – Tym bardziej, że należałoby rozbudować go o kosztowny system kontroli prawidłowego opodatkowania wykorzystania tych pojazdów do celów prywatnych – twierdzi dyrektor Tratkiewicz.  
W odpowiedzi udzielonej ZDS-owi trudno jednak znaleźć wyliczenia będące dowodem na możliwość powstania „ujemnych skutków budżetowych”. Nie wyjaśniono także, dlaczego system kontroli sposobu wykorzystania aut miałby być tak kosztowny.

Premierowi Piechocińskiemu nie można odmówić determinacji w staraniach o rozruszanie polskiego rynku motoryzacyjnego. Przykład? W piątek 4 stycznia podczas wystąpienia w Sejmie wyliczał niezbędne elementy wsparcia dla moto-branży. Zaliczył do nich m.in. ponowne rozważenie propozycji pełnego odliczania VAT od aut osobowych przeznaczonych do działalności gospodarczej, wydłużenie do 2026 roku okresu funkcjonowania SSE czy uelastycznienie pojęcia doby pracowniczej.

W środę 9 stycznia „Dziennik Gazeta Prawna” poinformował, że Związek Dealerów Samochodów wraz z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego wspólnie planują zablokować w Brukseli wniosek Jacka Rostowskiego o wydłużenie ograniczenia prawa do pełnego odpisu VAT przy zakupie nowych aut przynajmniej do końca 2018 r. Chcą także, by Komisja Europejska odrzuciła plany resortu, zmierzające do ograniczenia w tym czasie prawa do odliczenia VAT od zakupu paliwa i wydatków eksploatacyjnych, w tym na naprawy pojazdów.

Już niebawem IBRM Samar zaprezentuje konkretne obliczenia pozwalające na porównanie obecnie obowiązujących przepisów, propozycji rządowej oraz propozycji branży. Materiał jest aktualnie konsultowany z ekspertami, którzy w sposób niezależny ocenią wszystkie możliwe rozwiązania.

comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane