/  / Październik 2016 - Stary Mercedes zamiast młodej Dacii

IMPORT | Październik 2016 - Stary Mercedes zamiast młodej Dacii

CEPiK| Ministerstwo Finansów|
Import samochodów osobowych w 2016 roku
© IBRM Samar
Import samochodów osobowych w 2016 rokuImport samochodów osobowych w 2016 rokuImport samochodów osobowych w 2016 rokuImport samochodów osobowych w 2016 rokuImport samochodów osobowych w 2016 rokuImport samochodów osobowych w 2016 rokuImport samochodów osobowych w 2016 rokuImport samochodów osobowych w 2016 rokuImport samochodów osobowych w 2016 rokuImport samochodów osobowych w 2016 rokuImport samochodów osobowych w 2016 roku

W październiku zarejestrowanych zostało 79 050 samochodów osobowych pochodzących z importu, o 13,2% więcej niż w roku ubiegłym i jednocześnie o 3,5% mniej niż we wrześniu. Skumulowany wynik po 10 miesiącach to 769 974 sztuki, o 14,8% więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Mocna końcówka?
Zapowiadane zmiany w akcyzie, które - jeżeli wejdą w życie w obecnej formie - spowodują realny wzrost cen sprowadzanych aut, z pewnością nakręcą import pojazdów w ostatnich 2-ów miesiącach bieżącego roku. W tym roku rejestrowaliśmy miesięcznie średnio 10 tys. więcej używanych aut osobowych z importu niż w roku ubiegłym, przy średniej miesięcznej bliskiej 77 tys. aut. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że nasza prognoza 915. tys. aut zostanie przekroczona.

12-latki na topie
Średni wiek* sprowadzonego auta w 2016 roku wynosi 11 lat i 10 miesięcy, podczas gdy w ubiegłym roku wynosił on 11 lat. Samochody w wieku 10+ (437 539 sztuk, +29,6%), mają w tym roku już 63,1% udziału. Samochody wyprodukowane do 2004 roku, czyli grupa pojazdów, która po wejściu zapowiadanych przepisów najbardziej odczuła by wzrost podatku akcyzowego, stanowi w tym roku 44,9% rejestracji (345 689 sztuk).

Diesel na dnie
Spadek popularności Diesla obserwujemy od wielu lat. W ostatnim miesiącu jego udział w imporcie wyniósł 40,5% (we wrześniu było 40,0%), natomiast trend 12-miesięczny spadł do najniższego poziomu w historii, 41,6%. Ciekawostką jest fakt, że średni wiek aut z silnikami na olej napędowy wynosi w tym roku 10 lat i 2 miesiące, podczas gdy w przypadku silników benzynowych, wynosi 13 lat i 1 miesiąc.

Mercedes zamiast Dacii
Według danych z Ministerstwa Finansów, średnia deklarowana wartość importowanego auta osobowego z krajów Unii Europejskiej, wynosiła do sierpnia 27 243 zł. Kwota wydaje się względnie wysoka, ale trochę rozmywa obraz rynku. W grupie TOP30 marek, stanowiących 98% sprowadzanych aut z zza granicy, tylko 5 z nich miało wyższą deklarowaną wartość od średniej rynkowej – Volkswagen, Opel, Audi, BMW i Jeep, ale należy do niż 40% importu, co ma ogromny wpływ na rynek. Szczegółowe dna dla marek zawiera slajd nr. 9. Ciekawostka, najstarszą marką w zestawieniu TOP30 jest Mercedes (ponad 15 lat), a najmłodszą Dacia (ponad 6 lat), ale ich deklarowane wartości rynkowe są niemal identyczne i oscylują w granicach 21 tys. złotych. Wyniki rejestracji pokazują jednoznacznie, czym kierują się Polacy - importujemy 10 razy więcej Mercedesów niż Dacii.

* wiek liczony w oparciu o rok produkcji, nie uwzględniający miesiąca produkcji i daty pierwszej rejestracji.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane