/  / Październik 2015 - pierwszy spadek od 11-tu miesięcy

IMPORT | Październik 2015 - pierwszy spadek od 11-tu miesięcy

CEPiK|
null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnull

W tym roku Polacy importowali do kraju 670 627 samochodów osobowych, o 6,6% więcej niż w ubiegłym roku. W samym październiku import wyniósł 69 839 sztuki, o 1,3% mniej w porównaniu do października 2014 roku. To pierwszy spadek od 11-tu miesięcy.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Pierwszy spadek importu od 11 miesięcy wskazuje, że choć tegoroczny wynik choć będzie wyższy niż w 2014 roku, to jednak bariera 800 000 aut może nie zostać przełamana. Wysoki kurs euro oraz zapowiadane zniesienie opłaty recyclingowej od 1 stycznia 2016 roku, są czynnikami które mogą wyhamować napływ aut w dwóch ostatnich miesiącach.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych marek używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Volkswagen – 92 813 szt., +1,2%,
2. Opel – 79 015 szt., +10,5%,
3. Audi – 61 397 szt., +8,3%,
4. Ford – 48 309 szt., +2,9%,
5. Renault – 45 723 szt., -2,5%,
6. BMW – 42 628 szt., +16,8%,
7. Peugeot – 30 714 szt., +6,0%,
8. Citroen – 28 814 szt., +7,1%,
9. Toyota – 27 124 szt., +7,0%,
10. Mercedes – 24 695 szt., +12,3%,
11. SEAT – 24 193 szt., -1,4%,
12. Mazda – 20 251 szt., -3,6%,
13. Skoda – 17 397 szt., +5,5%,
14. Fiat – 16 532 szt., +4,5%,
15. Honda – 14 264 szt., +15,1%,
16. Volvo – 12 641 szt., +8,3%,
17. Nissan – 12 400 szt., +10,4%,
18. Hyundai – 12 099 szt., +26,6%,
19. Kia – 9 933 szt., +25,1%,
20. Suzuki – 8 803 szt., +7,4%.
W porównaniu do zestawienia na koniec września, w rankingu TOP20 marek nie zaszła żadna zmiana. Tylko trzy marki odnotowały spadek importu – Renault, SEAT i Mazda. W dalszym ciągu największe wzrosty importu należą do marek koreańskich – Hyundai (+26,6%) oraz Kia (+25,1).

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych modeli używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Audi A4 – 27 945 szt., +4,9%,
2. Volkswagen Golf – 27 813 szt., -0,4%,
3. Volkswagen Passat – 26 739 szt., -0,1%,
4. Opel Astra – 24 331 szt., +12,6%,
5. BMW 3 – 20 001 szt., +13,4%,
6. Renault Scenic – 13 789 szt., -7,3%,
7. Ford Focus – 13 547 szt., -2,3%,
8. Audi A3 – 13 352 szt., +7,9%,
9. Opel Zafira – 13 334 szt., +11,5%,
10. Audi A6 – 13 012 szt., +12,8%,
11. BMW 5 – 12 587 szt., +21,2%,
12. Opel Corsa – 12 250 szt., +7,1%,
13. Volkswagen Polo – 12 195 szt., -0,8%,
14. Opel Vectra – 10 871 szt., +1,1%,
15. Ford Mondeo – 10 371 szt., -5,0%,
16. Renault Megane – 9 371 szt., +0,0%,
17. Skoda Octavia – 8 839 szt., +2,0%,
18. Opel Meriva – 8 702 szt., +19,8%,
19. Ford Fiesta – 8 233 szt., +10,0%,
20. Volkswagen Touran – 7 603 szt., +4,0%.
W zestawieniu TOP20 modeli w ciągu ostatniego miesiąca zaszła tylko jedna zmiana. Z dziewiątej na ósmą pozycję awansowało Audi A3, spychającym tym samym o jedno "oczko" Opla Zafirę. Największy wzrost należy do BMW 5 (+21,2%), natomiast spadek do Renault Scenic (-7,3%). Do wymienionych model należy 44% rynku.

Ranking TOP15 krajów pochodzenia marek* najczęściej rejestrowanych używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Niemcy – 302 592 szt., +7,9%,
2. Francja – 105 258 szt., +2,4%,
3. Japonia – 94 832 szt., +6,7%,
4. USA – 57 558 szt., +5,3%,
5. Hiszpania – 24 200 szt., -1,4%,
6. Włochy – 22 991 szt., +2,2%,
7. Korea Południowa – 22 926 szt., +25,2%,
8. Czechy – 17 399 szt., +5,5%,
9. Szwecja – 14 984 szt., +8,1%,
10. Wielka Brytania – 5 383 szt., -0,1%,
11. Rumunia – 1 862 szt., +53,3%,
12. Polska - 398 szt., +50,1%,
13. Rosja - 118 szt., +18,0%,
14. Chiny - 32 szt., +88,2%,
15. Indie - 14 szt., +55,5%.
Marki niemieckie stanowią przeszło 45% importu. Tylko do marek hiszpańskich i brytyjskich należy spadek importu w wysokości, odpowiednio: -1,4% oraz -0,1%.

Ranking województw, w których najczęściej rejestrowano używane samochody osobowe sprowadzone do Polski w 2015 roku:
1. Wielkopolskie – 85 621 szt., +5,2%,
2. Mazowieckie – 78 554 szt., +9,0%,
3. Śląskie – 66 987 szt., +5,5%,
4. Małopolskie – 56 788 szt., +9,1%,
5. Dolnośląskie – 53 417 szt., +6,2%,
6. Łódzkie – 42 225 szt., +9,1%,
7. Lubelskie – 38 391 szt., +6,0%,
8. Podkarpackie – 38 193 szt., +9,0%,
9. Kujawsko-pomorskie – 37 128 szt., +6,9%,
10. Pomorskie – 36 336 szt., +2,8%,
11. Zachodniopomorskie – 28 582 szt., +5,9%,
12. Świętokrzyskie – 25 143 szt., +5,2%,
13. Lubuskie – 25 042 szt., +5,4%,
14. Warmińsko-mazurskie – 22 794 szt., +5,1%,
15. Podlaskie – 19 409 szt., +6,9%,
16. Opolskie – 16 017 szt., +1,0%.
W przeciwieństwie do rynku pierwotnego, na którym karty rozdaje województwo Mazowieckie, najwięcej rejestracji aut z importu odnotowano w województwie Wielkopolskim. W każdym województwie tegoroczny wynik jest lepszy niż w roku ubiegłym, a największy wzrost odnotowują woj. Małopolskie i Łódzkie. W ostatnim miesiącu woj. Lubelskie wyprzedziła woj. Podkarpackie, zamieniając z nim na 7 i 8 pozycji.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych roczników używanych samochodów osobowych sprowadzonych do Polski w 2015 roku:
1. 2005 – 63 824 szt.,
2. 2004 – 61 518 szt.,
3. 2006 – 61 086 szt.,
4. 2003 – 54 016 szt.,
5. 2007 – 52 881 szt.,
6. 2002 – 48 693 szt.,
7. 2008 – 44 377 szt.,
8. 2001 – 38 744 szt.,
9. 2009 – 34 471 szt.,
10. 2000 – 34 422 szt.,
11. 2011 – 31 513 szt.,
12. 2010 – 29 829 szt.,
13. 1999 – 28 765 szt.,
14. 2012 – 19 872 szt.,
15. 1998 – 19 758 szt.,
16. 2013 – 10 990 szt.,
17. 2014 – 9 522 szt.,
18. 1997 – 9 371 szt.,
19. 1996 – 5 311 szt.,
20. 1995 – 3 184 szt.
Jeżeli chodzi o roczniki produkcji, to w powyższym zestawieniu zaszły dwie zmiany w porównaniu do danych sprzed miesiąca. Na 14-tą pozycję przesunął się rocznik 2012 (przed 1998), a na 117-tą rocznik 2014 (przed 1997). Statystycznie, średni rok produkcji dla samochodu z importu wynosi 11 lat.

Import samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi ciągle spada, a ich udział po 10-ciu miesiącach wynosi 45,3%. Rekordowo niski udział na poziomie 43% utrzymuje się od dwóch miesięcy.

We wrześniu tego roku średnia wartość importowanego samochodu osobowego wyniosła 14 487 zł, natomiast średnia wartość po dziewięciu miesiącach wynosi 15 057 zł. Wysokość średniej zapłaconej w dziewiątym miesiącu roku akcyzy wyniosła 773 zł, natomiast średnia wartość akcyzy po dziewięciu miesiącach to 799 zł. Dane za październik są jeszcze niedostępne.

* pod uwagę wzięty został kraj pochodzenia marki, bez względu na to kto jest jej obecnym właścicielem.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane