/  / Parlament wspiera przepisy ograniczające emisje CO2 z samochodów

Parlament wspiera przepisy ograniczające emisje CO2 z samochodów

PE|
null
© Volvo
null

We wtorek zostały przyjęte przez Parlament Europejski przepisy pozwalające ustanowić limity emisji na poziomie 95 g/km dla nowych samochodów do roku 2020. Tekst zachowuje limit, ale wprowadza roczny okres przejściowy w 2020 roku. Zezwolono również na "super-jednostki", które obowiązywać będą od 2020 do 2022 roku, kiedy to najczystsze modele w ofercie danego producenta znaczyć będą więcej niż inne.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Podczas rozmów z Radą parlamentarni negocjatorzy ograniczyli proponowany okres przejściowy dla obowiązkowego limitu 95 g/km, dotyczącego 95% samochodów, do jednego roku - 2020.

"To głosowanie oznacza, że UE pozostanie liderem redukcji CO2 z samochodów, ponieważ limit 95 g/km oznacza zmniejszenie emisji o 15 milionów ton rocznie. Koszt innowacyjności musi być jednak akceptowany społecznie i opłacalny gospodarczo, dla konsumentów i dla producentów - powiedział odpowiedzialny za raport Thomas Ulmer. "Wprowadzimy także nowy rodzaj testów, które dokładniej określą rzeczywiste warunki jazdy".

Tekst przyjęto 499 głosami za, z 107 głosami przeciw, a także z 9 wstrzymującymi się.

Super-jednostki
Super jednostki (przyznające większą wagę czystszym modelom w portfolio każdego producenta samochodów) byłyby dozwolone od 2020 do 2022 roku (nie byłoby żadnych super-jednostek w latach 2016-2020), ale ograniczone do 7,5 g/km podczas tego okresu.

Obowiązywałyby także następujące multyplikatory: samochód osobowy emitujący mniej niż 50 g/km byłby traktowany jak dwa samochody w 2020; jak 1,67 samochodu w roku 2021; jak 1,33 samochodu w roku 2022, a także jak 1 samochód w 2023 roku.

Nowa, zdefiniowana przez ONZ harmonizacja światowej procedury badań lekkich pojazdów dostawczych (WLTP), która lepiej odzwierciedla rzeczywiste warunki jazdy, powinna zostać wprowadzona tak szybko, jak to będzie możliwe - uznano w tekście. Komisja Europejska zasygnalizowała swoje poparcie dla wprowadzenia jej w 2017 roku.

Euro-posłowie uważają, że producenci wykorzystywali słabości obecnej procedury, co sprawiło, że oficjalne dane dotyczące emisji oraz konsumpcji paliwa są dalekie od tych rzeczywiście otrzymywanych podczas jazdy w normalnych warunkach.

Aktualizacja nowych przepisów musi być zaakceptowana przez Radę Unii Europejskiej, aby mogła wejść w życie.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane