/  / Park pojazdów 2013: obraz bliższy rzeczywistości

RYNEK | Park pojazdów 2013: obraz bliższy rzeczywistości

CEPiK|
null
null

Czy po polskich drogach porusza się ponad 25 mln pojazdów, czy tylko 19 mln? Jeśli prawdziwa jest ta ostatnia liczba, to gdzie „wyparowało” 6 mln samochodów? "Park pojazdów 2013" to raport przygotowany przez IBRM SAMAR na temat zarejestrowanych w Polsce samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, autobusów oraz jednośladów - stan na 31 grudnia 2013 roku. Raport po raz pierwszy uwzględnia problem motoryzacyjnych „martwych dusz”, dzięki czemu obraz parku różni się od popularnych sądów, które dotychczas były formułowane na podstawie prostej analizy bazy danych.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Jak wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, liczba wszystkich pojazdów zarejestrowanych w Polsce na koniec 2013 roku wyniosła ponad 25 mln sztuk, w tym ponad 19 mln aut osobowych. Czy jednak te dane w pełni oddają rzeczywistość?
Nie. Ze 100-procentową pewnością można sformułować tezę, iż zawartość bazy CEPiK pojazdów zarejestrowanych w Polsce nie prezentuje prawdziwego obrazu naszego rynku. Niestety, jest ona obciążona błędami oraz nieścisłościami, które znacznie utrudniają prawidłową analizę danych, np. tak popularny niegdyś na polskim rynku model, jak Polonez występuje w bazie CEPiK pod …900 różnymi nazwami, w tym pod tak kuriozalnymi jak: Dacia Polonez 1,5, Daewoo 1,6 Polonez, Skoda Polonez Caro 1,6, Star/WAM Polonez, Polonez 2000 Ford czy Volkswagen Polonez Caro 1,6.

W bazie wciąż tkwią pojazdy, które już dawno zniknęły z polskich dróg, w tym pojazdy porzucone, rozebrane na części przez ich właścicieli, złomowane poza systemem oraz pojazdy sprzedane i zarejestrowane w kraju, wywiezione później za granicę także w ramach zjawiska tzw. reeksportu. Niedopełnienie obowiązku wyrejestrowania pojazdu nie pociąga za sobą żadnych sankcji prawnych, a taka sytuacja sprzyja istnieniu „martwych dusz”.

Dlatego w raporcie IBRM SAMAR, po raz pierwszy dokonano wyłączenia z parku pojazdów, w przypadku których w ciągu ostatnich 7 lat nie zanotowano żadnych zmian w rejestrach (w tym również w zakresie wpisów dotyczących przeglądów technicznych). Według szacunkowych danych CEPiK, zjawisko braku jakiejkolwiek aktywności obejmowało na koniec 2013 roku grupę ponad 6 mln pojazdów, czyli około 24% całego parku, w tym prawie 4,39 mln tzw. „nieaktywnych” aut osobowych.

Jaki jest więc rzeczywisty obraz polskiego parku pojazdów Anno Domini 2013? Odpowiedź na takie pytanie przynosi płatny raport IBRM SAMAR. Oferuje on szczegółową wiedzą m.in. na następujące tematy:
 - ile samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów jest zarejestrowanych w Polsce oraz ile motocykli i motorowerów?
- ile z tych pojazdów rzeczywiście może jeździć po polskich drogach?
- jaki jest rozkład rejestracji w kraju?
- w którym województwie jeżdżą najmłodsze, a w którym najstarsze samochody?
- jaki jest poziom nasycenia polskiego rynku wynikający z danych zapisanych w CEPiKu i danych po weryfikacji?
- jak wiele z zarejestrowanych samochodów osobowych to pojazdy firmowe?
- ile firm działających na rynku posiada auta?
- ile z zarejestrowanych aut pozyskanych zostało przez przedsiębiorców z wykorzystaniem narzędzi finansowych?
- samochody których marek możemy najczęściej spotkać na naszych drogach?
- jakie modele cieszą się największą popularnością?

IBRM SAMAR oferuje również opracowanie raportów dedykowanych konkretnej marce, uwzględniające dane po wyczyszczeniu bazy. Osoby reprezentujące firmy zainteresowane raportem, prosimy o kontakt z naszym biurem (e-mail: oferta@samar.pl).
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane