/  / Paliwa, pierożki i nagrody

Paliwa, pierożki i nagrody

null
null

Krzysztof Strzelecki, dyrektor ds. handlu detalicznego Lotos Paliwa: O efektywności danej placówki świadczy nie tylko poziom marż. Coraz istotniejszą rolę w ekonomice stacji paliw odgrywa też wzajemne uzupełnianie się oferty sklepu i usług. Rosnący zasięg sieci, oferta programu Navigator, rozwój gastronomii Cafe Punkt to tylko niektóre mocne strony naszej sieci.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Paweł Janas, IBRM Samar: Liczba wszystkich stacji Grupy Lotos zmalała z 439 na koniec ubiegłego roku do 430 na koniec I półrocza tego roku. Jednocześnie ze 151 do 158 wzrosła liczba stacji sieci ekonomicznej Optima. Jakie spółka ma plany dotyczące rozwoju sieci w najbliższym czasie?

Krzysztof Strzelecki, dyrektor ds. handlu detalicznego Lotos Paliwa: Szczególnie dynamiczny wzrost osiągamy w segmencie ekonomicznym Lotos Optima. W ubiegłym roku otworzyliśmy kilkadziesiąt tego typu stacji. Także dalsza ekspansja obejmuje zwłaszcza stacje ekonomiczne. Nowe stacje premium pojawiły się natomiast w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP).

Lotos ma dziś 17 stacji paliw zlokalizowanych w MOP-ach i jest wiceliderem segmentu stacji autostradowych w Polsce. Czy i kiedy pojawią się kolejne tego typu obiekty?  

Do 2015 r. Grupa Lotos zamierza zwiększyć liczbę stacji paliw autostradowych do 19 obiektów. Nie wykluczamy też uczestniczenia w kolejnych przetargach na obsługę MOP. Systematyczny wzrost ruchu pojazdów na autostradach, a przede wszystkim połączenie ich w jeden system komunikacyjny sprawiają, że sprzedaż na MOP-ach z roku na rok rośnie. Wydaje się zatem, że wejście w segment autostradowy było dobrym posunięciem.

Czy deklarowane od dawna osiągnięcie 10 proc. udziału w rynku detalicznym w 2015 r. nadal jest możliwe?  

Zgodnie z danymi POPiHN, Grupa Lotos umocniła swoją pozycję i zwiększyła udział w rynku detalicznym pod względem wielkości sprzedaży. Na koniec I półrocza udział ten wyniósł 9,1 proc. czyli wzrósł o 0,8 pp w ciągu roku. Grupa Lotos nie zamierza zmieniać swojego celu zapisanego w strategii.

W I półroczu 2014 r. sprzedaż detaliczna Lotosu przyniosła 6,1 mln zł zysku operacyjnego w porównaniu z 22,3 mln zł straty w takim samym okresie 2013 r. Jak udało się tego dokonać? Jakie jeszcze działania zamierza podjąć firma dla poprawy rentowności?

O efektywności danej placówki świadczy nie tylko poziom marż. Coraz istotniejszą rolę w ekonomice stacji paliw odgrywa też wzajemne uzupełnianie się oferty sklepu i usług. Rosnący zasięg sieci, oferta programu Navigator, rozwój gastronomii Cafe Punkt to tylko niektóre mocne strony naszej sieci. Nie bez znaczenia jest też poziom kosztów, a co się z tym wiąże - sprawne zarządzanie danym obiektem. Reasumując, dopasowujemy model biznesowy w danej lokalizacji tak, aby maksymalizować efektywność. Aktywnie poszukujemy nowych klientów i urozmaicamy ofertę detaliczną. Widzimy duży potencjał w dalszym rozwoju wspomnianej oferty gastronomicznej Cafe Punkt. Obok standardowych produktów takich jak hot dogi i kawa, oferujemy na stacjach również pierożki, zapiekanki i kanapki – również na ciepło.  

Jakie są plany rozwoju programu lojalnościowego Lotos Navigator?

Warto przypomnieć, że 11 miesięcy temu Lotos wprowadził korzystne dla klientów zmiany taryf oraz poszerzył ofertę nagród markowych producentów. W sierpniu tego roku zaoferowaliśmy kartę premiową przeznaczoną dla właścicieli jednośladów. Co ważne, za pomocą nowej karty można zbierać punkty w programie Navigator przy tankowaniu samochodów.

Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, w I półroczu 2014 roku o około 2 procent spadł popyt na paliwa w naszym kraju, chociaż samochodów stale przybywa.  Z czego zatem wynika ten spadek?

Przy rozwijającej się gospodarce, spadek rejestrowanej konsumpcji paliw ma swoje podłoże w istnieniu tzw. „szarej strefy”. Niestety to niekorzystne dla branży paliwowej i budżetu państwa zjawisko trwa od kilku lat. Grupa Lotos z dużym zadowoleniem przyjmuje zdecydowane działania i intensyfikację współpracy służb skarbowych, policji, prokuratorów i sądów w walce z zorganizowanymi grupami przestępczymi, które nielegalnie handlują paliwami. Razem z innymi podmiotami zrzeszonymi w POPiHN wyrażamy poparcie dla wszelkich działań, których celem ma być ograniczenie przestępstw podatkowych.

comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane