/  / Nowe przepisy dotyczące homologacji motocykli i quadów

Nowe przepisy dotyczące homologacji motocykli i quadów

Parlament Europejski|

Parlament Europejski przyjął we wtorek nowe przepisy, które sprawią, że motocykle będą bezpieczniejsze i bardziej ekologiczne. Od 2016 roku dotyczyć one będą wszystkich pojazdów dwu i trzykołowych, a także czterokołowców, od motorowerów do ciężkich motocykli.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Przyczyną, dla której posłowi przyjęli rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa i emisji dla tych pojazdów, był fakt, że to one są przyczyną 16% śmiertelnych wypadków drogowych w Europie, chociaż stanowią obecnie tylko 2% uczestników ruchu drogowego.

"Oczywiście odpowiedzialność za bezpieczne kierowanie pojazdem motocyklowym spoczywa w przeważającej mierze na kierowcy, jednak zawsze można sprawić, aby motocykle były bezpieczniejsze i czystsze - powiedział sprawozdawca Wim van de Camp (EPP, NL).

Bezpieczniejsze...
Według nowych przepisów, większe motocykle (tzn. te z silnikiem powyżej 125 cm3) muszą być wyposażone w układy przeciwblokujące (ABS), a te mniejsze (z silnikiem poniżej 125 cm3) powinny posiadać ABS lub kombinowane układy hamulcowe (CBS).

Pod koniec 2019 roku Komisja powinna przedstawić analizę kosztową zysków i strat wraz z zaleceniami co do ewentualnego dostosowania przepisów dotyczących obowiązku stosowania układów ABS w mniejszych motocyklach.

Posłowie podjęli również środki mające na celu poprawienie widoczności motocykli i kierowców poprzez wprowadzenie automatycznych włączników reflektorów, uruchomiających się po zapaleniu silnika.

... i czystsze
W związku z tym, że pojazdy kategorii L emitują bardzo duże ilości zanieczyszczeń, posłowie zdecydowali, aby od 2016 roku objąć normą emisji Euro IV motocykle, a od 2017 także motorowery. Norma Euro V będzie obowiązywać wobec wszystkich dwu lub trzykołowych pojazdów począwszy od 2020 roku.

Posłowie poparli również stopniowe wprowadzanie zaawansowanych układów diagnostycznych (OBD) sygnalizujących błędy w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego i systemu kontroli emisji, ułatwiających sprawną i skuteczną naprawę pojazdu.

Nowe rozporządzenie, przyjęte 643 glosami za, przy 16 przeciw i 18 wstrzymujących się, zostało uzgodnione przez Parlament i Radę, dlatego musi jeszcze jedynie formalnie zostać zatwierdzone przez państwa członkowskie.

Przepisy dotyczyć będą tylko nowych dwu lub trzykołowych pojazdów i czterokołowców sprzedawanych od 2016 roku.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane