/  / Nowe modele z polskich fabryk

Nowe modele z polskich fabryk

IBRM Samar|
null
null

Trzej główni producenci samochodów w Polsce – Opel, Volkswagen i Fiat - planują wyprodukować łącznie w 2015 r. około 632 tysięcy samochodów osobowych i dostawczych. To nieco ponad 9 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Za ten wzrost odpowiedzialna będzie jednak tylko jedna fabryka.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Mowa o gliwickim zakładzie Opla, o którym niedawno było znowu głośno ze względu na wizytę, którą złożył w nim Janusz Piechociński, wicepremier i minister gospodarki. Koncern General Motors, do którego należy fabryka miał się czym pochwalić przed przedstawicielem rządu. W tym roku z linii montażowych ma zjechać 160 tysięcy samochodów. – To zdecydowany skok w porównaniu z 2014 r., gdy zakład wyprodukował niespełna 90 tys. aut – mówi w rozmowie z IBRM Samar Andrzej Korpak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland.  
 
To nie jedyny powód do dumy. Fabryka zatrudniająca dziś 3,9 tys. osób, uruchomiła trzecią zmianę, otworzyła Centrum Usług Wspólnych, przyjęła do pracy 800 nowych pracowników. Do końca maja należący do General Motors zakład dwukrotnie zwiększył produkcję, osiągając poziom prawie 81 tysięcy samochodów. Obecnie należąca do General Motors fabryka kończy przygotowania do uruchomienia seryjnej produkcji Opla Astry piątej generacji. – Pierwsze 50-60 aut służących do przeprowadzania szkoleń i wewnętrznych testów już powstało. Obecnie jesteśmy w końcowej fazie przygotowań. Stoją już wszystkie hale, maszyny będziemy montować podczas letniej przerwy urlopowej. Z regularną produkcją wystartujemy na przełomie września i października tego roku. Dzięki nowemu modelowi przez kilka lat będziemy mieli zapewniony rozwój – zapowiada dyrektor Korpak.
Zakład na jesieni rozpocznie produkcję pięciodrzwiowego hatchbacka, który zastąpi na linii produkcyjnej obecnie produkowaną wersję tego modelu. W tym roku z linii montażowych zjedzie ponad 20 tysięcy sztuk nowego modelu.
 
Gliwice jednak nie samą Astrą V żyją. W lutym uruchomiona została produkcja Holdenów Astra i Cascada przeznaczonych na eksport do Australii i Nowej Zelandii. Pod koniec tego roku planowane jest rozpoczęcie produkcji Buicka Cascady, który trafi na rynek Ameryki Północnej. Obecnie, obok kabrioletu Cascada, zakład produkuje trzy wersje nadwoziowe Astry: 3, 4 5- drzwiowa. Opla do optymizmu  może skłaniać rosnąca stopniowo sprzedaż nowych aut osobowych na europejskim rynku, gdzie trafia gros produkcji gliwickiego zakładu. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) od stycznia do maja w UE zarejestrowanych zostało 5,8 mln nowych aut, o 6,8 proc. więcej w porównaniu z sytuacją sprzed roku. W tym okresie marka Opel/Vauxhall zarejestrowała 391,3 tys. samochodów, o 5 proc. więcej niż w takim samym okresie 2014 roku.  
 
Poprawiającą się koniunkturę wykorzystuje do dalszego rozwoju w Polsce także Volkswagen. Do końca maja firma wyprodukowała w Polsce 76,7 tys. samochodów, o 1,49 proc. mniej niż przed rokiem. Ten spadek firma tłumaczy trwającym w maju oraz czerwcu „rozruchem” nowych modeli – Caddy 4 oraz T6. W tym roku fabryka planuje wyprodukować 172 tys. samochodów (z tego ponad 150 tys. będzie stanowił model Caddy), nieco mniej niż w roku ubiegłym (175,5 tys.). Dzienna produkcja zakładu dziś to 720 aut w systemie 3 zmianowym. Do tego spółka Volkswagen Poznań planuje wyprodukować 3 mln odlewów (obudowy przekładni kierowniczych i głowice cylindrowe) – montowanych w co trzecim aucie koncernu.  
 
Volkswagen Poznań zatrudnia obecnie ponad 7 tys. pracowników. Do końca tego roku firma chce przyjąć do pracy kolejnych 900 osób do zakładu produkującego model VW Caddy.  Nie można też zapomnieć, że w ubiegłym roku niemiecki koncern rozpoczął w Białężycach koło Wrześni budowę fabryki, w której wytwarzana ma być nowa odsłona dostawczego modelu Crafter.  Wartość inwestycji wynosi powyżej 800 mln EUR. Produkcja nowego Craftera ma ruszyć w drugiej połowie 2016 roku. - Do końca 2016 zatrudnimy 3 tys. pracowników. Możliwości produkcyjne budowanego obecnie zakładu będą wynosić do 100 tys. samochodów rocznie - poinformowała nas Monika Hajbowicz, rzeczniczka prasowa Volkswagen Poznań.
 
Według nieoficjalnych informacji, w przyszłym roku fabryka VW w Antoninku po Poznaniem ma także zacząć wytwarzać nową Skodę Roomster, opartą na płycie podłogowej modelu Caddy. Koncern nazywa jednak pogłoski w tej sprawie „czystą spekulacją”.  – Skoda Roomster odniosła sukces w swoim segmencie. W 2014 roku sprzedaliśmy około 30 tys. sztuk tego modelu. Oczywiste jest zatem, że pojawi się jego następca. Obecnie rozważamy produkcję Roomstera we współpracy z partnerem wchodzącym w skład grupy Volkswagena. Nie będziemy natomiast komentowali spekulacji dotyczących nowego modelu – mówi nam Zbyněk Straškraba, z działu prasowego ŠKODA AUTO a.s.
 
Z małym spadkiem produkcji liczy się też spółka FCA Poland, największy obecnie producent samochodów w naszym kraju. W I półroczu fabrykę w Tychach opuściło 168, 6 tys. aut, w tym 109,8 tys. sztuk Fiata 500 (oraz Abartha 500). W tym roku zakład planuje wyprodukować około 300 tys. samochodów. - Jeśli nic nadzwyczajnego się nie wydarzy na rynkach zagranicznych – zastrzega się Bogusław Cieślar, rzecznik prasowy FCA Poland. To nieco mniej niż w  2014 roku, gdy zakład opuściło niespełna 314 tysięcy samochodów.  
Fabryka, pracująca dziś na dwie zmiany i zatrudniająca około 3,4 tys. osób, opiera swoją działalność na trzech modelach z grupy Fiata: 500-tce, Abarth 500 i Lancii Ypsilon.  - W tyskiej fabryce produkowany jest również Ford KA. Plany zakładają kontynuowanie produkcji także w roku przyszłym – przypomina Bogusław Cieślar.
Niedawno fabryka uruchomiła produkcję nowego (a w zasadzie po faceliftingu) Fiata 500. Oficjalna międzynarodowa premiera tego nowego modelu Fiata z Polski będzie miała miejsce 4 lipca.
 
Pod znakiem zapytania pozostaje natomiast dalszy rozwój fabryki Fiata. Nic nie wiadomo czy i kiedy Polska miałaby dostać do produkcji całkowicie nowy model, który zapewniłby zakładowi bezpieczeństwo działalności na przyszłość. W październiku ubiegłego roku, Sergio Marchionne, szef Fiat Chrysler Automobiles (FCA) informował, że decyzje dotyczące Tych zostaną ujawnione za trzy lata. Odliczanie trwa…

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane