/  / Nissan definiuje przyszłość motoryzacji

Nissan definiuje przyszłość motoryzacji

Nissan|
null
nullnullnullnullnullnull

Japoński koncern zaprezentował wizję rozwoju zrównoważonej mobilności. Koncepcja Nissana zakłada, że istotną rolę pełnić w niej będą nowe obszary poza motoryzacją. W przyszłości samochody mają łączyć się z infrastrukturą techniczną, obejmującą sieci drogowe, teleinformatyczne i elektroenergetyczne.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Według kierownictwa Nissana, by zrewolucjonizować sposób korzystania z energii oraz jej dystrybucję w największych europejskich metropoliach należy zintegrować system umożliwiający podłączanie pojazdów do sieci elektroenergetycznej, technologię magazynowania energii w akumulatorach, technologię autonomicznej jazdy oraz radiową łączność z Internetem.
 
„Technologia przyniesie wiele odpowiedzi na wyzwania, jakim musimy stawiać czoła we współczesnych miastach. Prawdziwy potencjał ujawni się jednak dopiero dzięki efektywnemu zintegrowaniu tych technologii ze sobą oraz z otoczeniem. Uważamy, że przyszłość transportu zależy zarówno od infrastruktury, jak i jej otoczenia. Poszukujemy realistycznych i praktycznych rozwiązań, wykraczających poza sam produkt”, podkreślił Paul Willcox, prezes Nissan Europe, podczas prezentacji programu „Nissan Futures” w Londynie. „Producenci pojazdów nie mogą już działać w izolacji od innych branż, ponieważ wyzwania jutra wymagają opracowywania niecodziennych i niekonwencjonalnych rozwiązań. Dlatego właśnie nawiązaliśmy współpracę partnerską z firmami z innym sektorów rynku, które mają podobne podejście do biznesu. Wraz z nimi chcemy dostarczać nowych rozwiązań, wspierających bardziej zrównoważoną przyszłość”, zapewnił P. Willcox.

Zarabiać na energii
Obecnie ładowanie pojazdów elektrycznych jest działaniem w jedną stronę: energia pobierana z sieci jest gromadzona w akumulatorze i zużywana podczas jazdy samochodu. W najbliższej przyszłości Nissan wraz ze spółką energetyczną Enel planuje to zmienić, dzięki uruchomieniu w Wielkiej Brytanii systemu vehicle to grid (V2G). W miejscach uzgodnionych z właścicielami Nissanów LEAF i elektrycznych vanów e NV200 zostaną zainstalowane specjalne moduły V2G, które umożliwią dwukierunkowy przebieg tego procesu. Pojazdy zaś pełnić mają rolę mobilnych koncentratorów energii. Za pomocą modułu właściciel Nissana LEAF lub e NV200 będzie mógł ładować samochód poza godzinami szczytu energetycznego, korzystając z tańszej taryfy, a następnie zużywać energię zgromadzoną w akumulatorze pojazdu na potrzeby gospodarstwa domowego w okresie obowiązywania wyższej taryfy. Co więcej, będzie mógł odsprzedawać energię z zyskiem do publicznej sieci elektroenergetycznej.

Drugie życie akumulatorów
Od grudnia 2015 roku Nissan współpracuje z firmą specjalizującą się w zarządzaniu energią nad opracowaniem produktu umożliwiającego wykorzystywanie w domu akumulatorów litowo-jonowych. Powstały w wyniku tej kooperacji system magazynowania energii xStorage daje „drugie życie” akumulatorom po zakończeniu ich eksploatacji w pojazdach elektrycznych marki Nissan. Moduł ten będzie wykorzystywał używane akumulatory z samochodów elektrycznych Nissana, zainstalowane w domach jako źródło energii dostępnej na żądanie. xStorage ma umożliwić obniżenie kosztów energii oraz ochronę przed zakłóceniami zasilania w przypadku wzrostu obciążenia sieci.

Po podłączeniu do domowego systemu zasilania lub źródła energii odnawialnej (takiego jak panele słoneczne) moduł ładuje się, kiedy odnawialne źródło energii jest dostępne lub kiedy energia z sieci jest tańsza (np. w nocy) i uwalnia zmagazynowaną energię, gdy popyt i cena są wyższe.  Przedstawiciele Nissana zapewniają, że dla użytkownika oznacza to oszczędności finansowe, wynikające z możliwości unikania wysokich taryf energetycznych w ciągu dnia. Klienci mogą także uzyskać dodatkowy dochód, odsprzedając nadwyżkę energii do sieci elektroenergetycznej w godzinach szczytu, kiedy obowiązuje najwyższa taryfa.

 „Najwyższy czas, by konsumentom dano możliwość decydowania, kiedy i w jaki sposób korzystają z energii we własnych domach. Dążymy do tego, żeby systemy magazynowania energii były dostępne dla każdego, choćby dlatego, że przynoszą one realne korzyści konsumentom, przy jednoczesnym zapewnieniu inteligentniejszej i bardziej zrównoważonej gospodarki energetycznej”, wyjaśnia Paul Willcox.

Całe rozwiązanie (wraz z montażem i wyposażeniem dodatkowym) ma kosztować 4000 EUR (bez podatku VAT). Dostępne będzie (w Wielkiej Brytanii) od września 2016 roku.

Inteligentne auto według Nissana
W koncepcji motoryzacji przyszłości kreowanej przez japońskiego producenta samochody będą mogły działać autonomicznie – jeździć, parkować i ładować akumulatory bez udziału kierowcy. W ciągu najbliższych czterech lat (do 2020 roku) Nissan zamierza wprowadzić w Europie, USA, Japonii i Chinach pojazdy z technologią jazdy autonomicznej. Model Qashqai, produkowany w brytyjskich zakładach w Sunderland, zostanie wyposażony w 2017 roku w pierwszą wersję tej technologii, Piloted Drive 1.0. Umożliwi ona autonomiczną i bezpieczną jazdę po jednym pasie w gęstym ruchu na autostradzie.

Według kierownictwa Nissana samochód przyszłości będzie komunikował się nie tylko z kierowcą, informując go o warunkach drogowych, osobistym harmonogramie, czy przekazując inne informacje, lecz również z pieszymi i innymi uczestnikami ruchu drogowego. Zewnętrzne światła i wyświetlacze będą sygnalizować zamiary kierowcy, na przykład informując rowerzystę jadącego z tyłu, że samochód „wie” o jego obecności, lub wyświetlając pieszym czekającym na przejście przez jezdnię komunikat zapraszający do wejścia na zebrę.

DB
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane