/  / Nieoficjalnie: Umowa z Daimlerem podpisana

Nieoficjalnie: Umowa z Daimlerem podpisana

null
null

Ministerstwo Rozwoju i koncern Daimler AG podpisały ostateczną umowę w sprawie budowy fabryki silników marki Mercedes w Jaworze. Oficjalna informacja w tej sprawie ma być ogłoszona w czwartek.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Nieoficjalną informację o porozumieniu kończącym kilkumiesięczne negocjacje między stroną polską a niemieckim koncernem podało m.in. radio ZET oraz Polska Agencja Prasowa. Źródła zbliżone do rządu miały stwierdzić, że oficjalna informacja w tej sprawie ma być ogłoszona w czwartek 13 października. Według rozgłośni radiowej, która jako pierwsza podała tę wiadomość, prace budowlane mają się rozpocząć już w przyszłym roku.

W ubiegłym tygodniu wicepremier Mateusz Morawiecki podczas konferencji inaugurującej budowę fabryki akumulatorów firmy LG Chem w Kobierzycach powiedział, że negocjacje dotyczące budowy fabryki silników koncernu Daimler AG w Jaworze są w końcowej fazie.  Sam niemiecki koncern był wtedy powściągliwy. – Nasze plany dotyczące nowej fabryki silników w Polsce są na dobrej drodze i postępują zgodnie z harmonogramem – stwierdził w ub. tygodniu w mailu nadesłanym do IBRM Samar Tobias Brandstetter, Global Business Communications Mercedes-Benz Cars.

Strony zaangażowane w plany budowy fabryki nadal nie chcą potwierdzić oficjalnie medialnych doniesień. - Proszę jeszcze o chwilę cierpliwości. Wkrótce poinformujemy opinię publiczną i media o status quo projektu – stwierdziła w mailu przesłanym do IBRM Samar dr Ewa Łabno-Falęcka, szefowa PR spółki Mercedes-Benz Polska.
Na nasze pytania w ogóle nie zareagowały natomiast następujące instytucje: Ministerstwo Rozwoju, Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna, burmistrz Jawora oraz centrala koncernu Daimler AG w Stuttgarcie.

Na początku maja tego roku niemiecki koncern Daimler AG poinformował o podjęciu decyzji w sprawie budowy w dolnośląskim Jaworze fabryki silników samochodowych. Już wtedy w komunikacie prasowym niemieckiego koncernu znalazło się zdanie, wskazujące, że finalna „decyzja o lokalizacji i realizacja projektu zależy od ostatecznych zobowiązań dotyczących warunków inwestycyjnych”. Jeśli zatem rząd i inwestor faktycznie porozumieli się, w fabryce będą produkowane silniki benzynowe i wysokoprężne Mercedesa. Budowa zakładu ma ruszyć w przyszłym roku, a rozpoczęcie produkcji planowane jest na rok 2019. Minimalna wartość inwestycji ma przekroczyć 2 mld zł (500 mln euro), a zatrudnienie u inwestora znajdzie kilkaset osób.

Od czasu upublicznienia pięć miesięcy temu planów Mercedesa trwały negocjacje rządu z inwestorem w sprawie przyznania państwowego wsparcia dla inwestycji. Ten długi - zdaniem niektórych ekspertów - okres rodził obawy, że planowana inwestycja może spalić na panewce. Eksperci spekulowali m.in., że rozmowy są „na hamulcu” z powodów politycznych. - Mercedes wcale jeszcze nie zdecydował jednoznacznie i w pewnym sensie czeka na sygnał ze strony rządu do sfinalizowania rozmów. Sygnałem miałoby być uspokojenie sytuacji politycznej w Polsce i odejście partii rządzącej od eurosceptycznej retoryki, z krytyką Niemiec włącznie – snuł wcześniej przypuszczenia Wojciech Warski, minister ds. zagranicznej promocji przedsiębiorców Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC.

Mercedes miał także obawiać się o możliwość pozyskania odpowiedniej liczby wykwalifikowanych pracowników dla fabryki w Jaworze. Wskazywano ponadto na możliwe (negatywne) konsekwencje przejścia terenów inwestycyjnych w Jaworze z rąk Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej do Wałbrzyskiej SSE.

Paweł Janas

 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane