/  / Negocjacje z Mercedesem (jednak) wciąż trwają

Negocjacje z Mercedesem (jednak) wciąż trwają

null
© Mercedes-Benz
null

Wartość pomocy publicznej na budowę fabryki Daimlera w Jaworze nadal jest przedmiotem rozmów z inwestorem – przyznał nam resort rozwoju.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Premier Beata Szydło i wicepremier Mateusz Morawiecki mówili w czwartek 13 października o zakończeniu negocjacji z niemieckim koncernem Daimler w sprawie budowy fabryki silników marki Mercedes w Jaworze. Okazuje sie jednak, że w rzeczywistości nadal nie sfinalizowano jednej ważnej części rozmów z niemieckim inwestorem. - Wartość pomocy publicznej na budowę fabryki Daimlera w Jaworze jest nadal przedmiotem rozmów z inwestorem. Podanie jej wysokości będzie możliwe po podpisaniu umowy - napisał w odpowiedzi na nasze pytania Departament Komunikacji Ministerstwa Rozwoju.

Sprawa jest mocno zastanawiająca.  Przecież, gdy na początku maja ogłoszono informację o planach koncernu, inwestor nie krył, że finalna „decyzja o lokalizacji i realizacja projektu zależy od ostatecznych zobowiązań dotyczących warunków inwestycyjnych”. Chodziło oczywiście głównie o przyznanie Daimlerowi pomocy publicznej przez państwo polskie. W odpowiedzi na nasze pytanie, kiedy zakończą się rozmowy w tej sprawie, już w I połowie maja tego roku Ministerstwo Infrastruktury informowało nas, że „kwestie związane z zaangażowaniem strony polskiej w ten projekt są obecnie przedmiotem rozmów”. - Udzielenie informacji na temat możliwych form wsparcia inwestycji możliwe będzie po zakończeniu negocjacji i podpisaniu umowy z inwestorem – stwierdziła wtedy Justyna Mosoń z biura prasowego Ministerstwa Rozwoju. Po ponad pięciu miesiącach od tamtych wydarzeń negocjacje w sprawie wsparcia dla inwestycji Daimlera nadal się nie zakończyły.

Wyjaśnia to, dlaczego podczas konferencji prasowej wicepremier Morawiecki dość enigmatycznie wyrażał się o skali pomocy publicznej dla inwestora. – Wielkość pomocy dla Daimlera nie wykracza ponad to, co jest w przepisach. I ponad to, co zwykle oferują nasi sąsiedzi starający się o przyciągnięcie podobnych inwestycji. Na decyzję koncernu miały wpływ inne czynniki, nie pomoc publiczna – stwierdził.  Z opublikowanego już po konferencji komunikatu Ministerstwa Rozwoju dowiadujemy się, że  decyzja koncernu o realizacji projektu w Polsce uwarunkowana jest „wysoką oceną klimatu inwestycyjnego w Polsce i potencjałem kadrowym”. Resort poinformował ponadto, że 29 lipca 2016 r. Daimler AG złożył do Ministra Rozwoju wniosek o udzielenie pomocy publicznej w formie grantu gotówkowego na podstawie „Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2023”.

Z jakiego zatem formalnego powodu zorganizowana została konferencja dotycząca planów budowy fabryki w Jaworze?  W skierowanym do nas mailu resort rozwoju sugeruje, ze chodziło o podpisaną 7 października w Ministerstwie Rozwoju umowę przedwstępną zakupu przez Daimlera gruntu w Jaworze, przeznaczonego pod budowę fabryki silników samochodowych.  Także sam inwestor w swoim komunikacie prasowym mówił o “podjęciu ostatecznej decyzji dotyczącej fabryki siników i podpisaniu umowy zakupu terenu inwestycyjnego”.

Nie można oczywiście twierdzić, że są jakieś zagrożenia dla budowy fabryki. Niepoinformowanie jednak podczas oficjalnej konferencji, na najwyższym szczeblu, o niezakończonych rozmowach z inwestorem, może co najmniej budzić zdziwienie.

Paweł Janas
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane