/  / Negocjacje z Daimlerem na finiszu

Negocjacje z Daimlerem na finiszu

null
null

Wiele wskazuje na to, że pięciomiesięczne rozmowy rządu z koncernem Daimler w sprawie wsparcia budowy fabryki silników marki Mercedes w Jaworze zakończą się wreszcie sukcesem. Tak przynajmniej przekonują przedstawiciele polskich władz.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
 - Negocjacje dotyczące budowy fabryki silników koncernu Daimler AG w Jaworze są w końcowej fazie – powiedział w środę wicepremier Mateusz Morawiecki podczas konferencji inaugurującej budowę fabryki akumulatorów firmy LG Chem w Kobierzycach.
Sam niemiecki koncern jest bardziej powściągliwy. – Nasze plany dotyczące nowej fabryki silników w Polsce są na dobrej drodze i postępują zgodnie z harmonogramem – stwierdził enigmatycznie w mailu nadesłanym do IBRM Samar Tobias Brandstetter, Global Business Communications Mercedes-Benz Cars. Tym samym powtórzył słowo w słowo PR-ową formułkę koncernu sprzed blisko półtora miesiąca.

Na początku maja tego roku niemiecki koncern Daimler AG poinformował o podjęciu decyzji w sprawie budowy w dolnośląskim Jaworze fabryki silników samochodowych. Już wtedy w komunikacie prasowym niemieckiego koncernu znalazło się zdanie, wskazujące, że finalna „decyzja o lokalizacji i realizacja projektu zależy od ostatecznych zobowiązań dotyczących warunków inwestycyjnych”. Jeśli zatem rząd i inwestor ostatecznie porozumieją się (a wszystko wskazuje na to, że obie strony mogłyby wiele stracić wycofując się z projektu), w fabryce będą produkowane silniki benzynowe i wysokoprężne Mercedesa. Budowa zakładu ma ruszyć nawet jeszcze w tym roku, a rozpoczęcie produkcji planowane jest na rok 2019. Minimalna wartość inwestycji ma przekroczyć 2 mld zł (500 mln euro), a zatrudnienie u inwestora znajdzie kilkaset osób.

Trwające wiele miesięcy negocjacje rządu z inwestorem rodziły obawy, że planowana inwestycja może spalić na panewce. Eksperci spekulowali m.in., że rozmowy są „na hamulcu” z powodów politycznych. - Mercedes wcale jeszcze nie zdecydował jednoznacznie i w pewnym sensie czeka na sygnał ze strony rządu do sfinalizowania rozmów. Sygnałem miałoby być uspokojenie sytuacji politycznej w Polsce i odejście partii rządzącej od eurosceptycznej retoryki, z krytyką Niemiec włącznie – snuł wcześniej przypuszczenia Wojciech Warski, minister ds. zagranicznej promocji przedsiębiorców Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC.

Mercedes miał także obawiać się o możliwość pozyskania odpowiedniej liczby wykwalifikowanych pracowników dla fabryki w Jaworze. Wskazywano także na możliwe (negatywne) konsekwencje przejścia terenów inwestycyjnych w Jaworze z rąk Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej do Wałbrzyskiej SSE. Spytaliśmy o to przedstawcie tej ostatniej. - Tereny w gminie Jawor oraz Męcinka tworzą podstrefę „Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej (DSAG – S3 Jawor). Grunty te zostały włączone do wałbrzyskiej strefy na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2016 roku. Granicami WSSE zostały objęte ponad 422 ha gruntu w pobliżu budowanej drogi ekspresowej S3. Zmiana granic strefy nie powinna, w ocenie WSSE, wpłynąć na zainteresowanie tymi terenami przez potencjalnych inwestorów – odpisał nam Jacek Serdeczny z departamentu komunikacji i marketingu spółki WSSE Invest Park.

Paweł Janas

 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane