/  / Najważniejsza jest infrastruktura

Najważniejsza jest infrastruktura

null
nullnull

Krzysztof Kowalski dyrektor PR Nissan Sales Central & Eastern Europe: Ubolewamy, że Polska nie może się pochwalić ani jedną szybką ładowarką. W tym systemie 10 minut ładowania auta pozwala na przejechanie kolejnych 50 km.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Dariusz Balcerzyk, IBRM SAMAR: Od końca marca Nissan LEAF nowej generacji, przeznaczony na rynki europejskie, produkowany jest w zakładach w Sunderland, w Wielkiej Brytanii. Od kiedy model będzie dostępny w Polsce?

Krzysztof Kowalski dyrektor PR Nissan Sales Central & Eastern Europe: Pierwsze egzemplarze trafią do Polski i zostaną wydane na początku lipca.

Czy to oznacza, że są już pierwsi chętni na LEAF-a?
Tak, mamy dwa bardzo poważne zapytania od firm, które należą do jednych z największych działających w Polsce. Jestem przekonany, że za tymi dwoma zapytaniami kryje się chęć zakupu partii samochodów.

Jaka będzie cena LEAF-a na rynku polskim?
Znamy już ceny i dostępne specyfikacje modelu. W Polsce cena nowego Nissana LEAF w podstawowej wersji Visia będzie wynosić 126 000 PLN. Nabywca auta będzie mógł je doposażyć w takie elementy wyposażenia opcjonalnego jak system NISSAN Connect 2.0 z kamerą cofania (za dopłatą: 3 200 PLN), ładowarka 6,6 kW (4 000 PLN), czy lakier metaliczny (2 400 PLN).

Nissan LEAF, podobnie jak w przypadku już wcześniej obecnych aut elektrycznych oferowanych przez konkurencję, nie będzie więc tanim autem...
W przeciwieństwie do wielu innych krajów Europy w Polsce nie ma systemu wsparcia zakupu ani użytkowania samochodów elektrycznych. W momencie gdy nastąpi zmiana systemu opodatkowania samochodów podatkiem akcyzowym na system promujący rozwiązania ekologiczne, wtedy LEAF będzie w nieco bardziej preferencyjnej sytuacji, choć wciąż daleko będzie to takich udogodnień jakimi dysponuje użytkownik LEAF-a we Francji czy Norwegii. We Francji na przykład, dopłaty sięgają 7000€ ,a w Norwegii auta elektryczne są zwolnione z płacenia VAT-u, bezpłatnie jeżdżą tunelami i korzystają z darmowych transferów promowych. Do tego dochodzi możliwość jazdy bus pasami.

Nie tylko w Polsce samochody elektryczne nie odnoszą takiego sukcesu rynkowego jaki wcześniej prognozowano. Jakie kryteria muszą więc zostać spełnione, by auta elektryczne zyskały na popularności?
Najważniejsza jest infrastruktura. Nasze badania wykazały, że obecność stacji ładowania bardzo silnie wpływa na decyzje zakupowe klientów. To zostało udowodnione na podstawie danych, które otrzymaliśmy z Japonii, kraju, w którym jeździ już 25,000 LEAF-ów. Drugi element to pewne ułatwienia w początkowym okresie sprzedaży tej nowatorskiej technologii. Mogą to być dopłaty, zwolnienia podatkowe, ale także np. bezpłatne parkowanie w mieście, możliwość wjazdu do stref ograniczonego ruchu, bądź możliwość jazdy po bus passach.

Rzeczywiście, infrastruktura niezbędna do poruszania się autem elektrycznym nie jest w Polsce rozbudowana…
Ubolewamy, że Polska nie może sie pochwalić ani jedną publiczną szybką ładowarką, pozwalającą ładować auta elektryczne w systemie Chademo. W tym zakresie wyprzedziły nas już kraje ościenne: w Czechach już dawno zainstalowano takie ładowarki w dwóch największych miastach; Pradze i Brnie, na Węgrzech jest aktualnie jedna w Budapeszcie ale kolejną otworzymy wkrótce i będzie obsługiwać rejon Balatonu, na Słowacji jedna jest w centrum Bratysławy. Oczywiście nasi Dealerzy, którzy będą oferować samochody elektryczne będą posiadać takie urządzenia szybkiego. W tym systemie 10 minut ładowania auta pozwala na przejechanie kolejnych 50 km. W całej Europie jest już ok. 650 takich stacji, między miastami powstają korytarze umożliwiające przejazd dużych odległości samochodami elektrycznymi. Pewnym pocieszeniem jest to, że w Polsce jest już 85 ładowarek, które mogą naładować całkowicie rozładowanego  LEAF-a do pełnej pojemności baterii w 8 lub nawet 4 godziny.

Do kogo zatem kierujecie swą ofertę?
Uważamy, że większość sprzedaży będzie skierowana do klientów flotowych. Z doświadczeń innych rynków europejskich wynika, że będą to firmy przywiązujące wagę do ekologii, zajmujące sie dystrybucją energii, firmy kurierskie oraz przedsiębiorstwa taksówkowe. Wydaje nam sie, że LEAF-em zainteresowane będą także firmy poruszające się w obszarze wysokich technologii i wypożyczalnie samochodów. Jeśli chodzi o klientów indywidualnych to liczymy na entuzjastów motoryzacji i nowinek technicznych, na osoby zorientowane bardzo proekologicznie.

Czy w momencie wprowadzenia modelu na polski rynek przewidujecie jakąś formę zachęty dla tych, którzy zdecydują się na zakup LEAF-a?
Jako, że zakładamy, iż ok. 80% sprzedaży będzie generowane przez klientów instytucjonalnych przygotowaliśmy specjalna ofertę dla tej grupy. Zależnie od statusu klienta, liczby posiadanych przez niego Nissanów oraz liczby kupowanych nowych aut będziemy oferować zniżki na zakup LEAF-a w wysokości ok. 9 – 12°%.

Czy baterie do LEAF-a będą dostępne w leasingu?
Nie w momencie wprowadzania auta na rynek. Leasing baterii jest ściśle związany z wyposażeniem samochodu w system Carwings. Carwings to niezwykle nowoczesny system komunikacji i monitoringu auta, który jest niezbędny, by móc wprowadzić leasing baterii. Niestety system ten nie jest jeszcze dostępny w regionie Europy środkowo – wschodniej.

Czy model będzie dostępny w całej sieci Nissana w Polsce?
Nie. Podczas pierwszego etapu wprowadzania Nissana LEAF na rynek będzie dwóch oficjalnych dealerów w Polsce: w Warszawie firma Zaborowski oraz w Krakowie Japan Motors. Na początku 2014 roku ogłosimy listę kolejnych dealerów, którzy będą mieli w swej ofercie ten model.

Zatem na jak dużą sprzedaż LEAF-a  w najbliższym roku liczycie?
Na początku kwietnia, rozpoczęliśmy nowy japoński rok fiskalny i nasze plany zakładają, że do końca bieżącego roku fiskalnego, czyli do końca marca 2014 sprzedaż LEAF-ów w Polsce osiągnie poziom 70 sztuk.

Dziękuję za rozmowę.
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane