/  / Nagrody Rynku Dealerskiego 2015

Nagrody Rynku Dealerskiego 2015

null
© DCG Dealer Consulting
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Za nami jubileuszowa, piąta edycja Nagród Rynku Dealerskiego. Edycja wyjątkowa, bo przypadająca w roku 25. rocznicy powstania autoryzowanej branży dealerskiej w Polsce.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Miesięcznik "Dealer" przyznawał Nagrody Rynku Dealerskiego już po raz piąty. Ich istotą – jak co roku - było uhonorowanie firm i osób, które swoimi pomysłami, osiąganą dynamiką wzrostu, nowatorskimi koncepcjami oraz skuteczną pracą umacniają renomę polskiej branży dealerskiej. Zmodyfikowano za to nieco formułę głosowania, gdyż oprócz głosu kilkunastoosobowej kapituły wprowadzono głosowanie internetowe dla wszystkich uczestników rynku.

O ostatecznych rozstrzygnięciach decydowała suma głosów oddana przez członków kapituły (75% wagi) oraz internautów (25%). Wybierano tradycyjnie spośród trzech nominacji, które wcześniej wyselekcjonowała redakcja "Dealera".

Tegoroczne nagrody były jednak wyjątkowe głównie z innego względu. Otóż w roku 2015 branża nad Wisłą świętuje 25-lecie swojego istnienia. Okrągła rocznica pociągnęła za sobą potrzebę stworzenia dwóch jubileuszowych kategorii: dla Dealera i Importera 25-lecia. Od początku założono, że będą to nagrody dla osób – a nie dla firm, dzięki czemu na długo przed galą w kuluarach rozpoczęła się karuzela nazwisk, które powinny znaleźć się wśród nominowanych.

Nie ma się jednak co dziwić: gra toczyła się o wysoką stawkę. Następna okazja do zdobycia podobnego lauru będzie dopiero w roku 2040.

Ogłoszenie werdyktu branży odbyło się 9 czerwca – w czasie pierwszego dnia Kongresu Dealerów. Wieczorną galę w Sali Amfiteatralnej hotelu Ossa oglądało ponad 600 osób.

Najlepsza duża grupa dealerska roku (dealer posiadający więcej niż 5 lokalizacji)
GRUPA KROTOSKI-CICHY
Kategoria dla największych – zaś w tym roku jedna z tych, która miała wyraźnego faworyta. Wszak wielkopolska grupa stała się w zeszłym roku "numerem 1" całego polskiego rynku dealerskiego, wyprzedzając pod względem sprzedaży aut odwiecznego rywala, czyli Polską Grupę Dealerów. Co więcej, osiągnęła to w wielkim stylu: generując rok do roku 40-proc. wzrost wolumenu i sprzedając ponad 13 000 nowych samochodów. To absolutny rekord naszego rynku.

O ostatnim słowie dealera nie ma tu jednak mowy, gdyż zarządzający firmą Krotoski-Cichy nie wykluczają, że już w tym roku "pęknie" bariera 15 000 aut.

Pozostali nominowani: Grupa PTH (za najbardziej rozbudowaną sieć dealerską w kraju i stałą obecność w pierwszej dziesiątce Listy TOP50), Grupa Autoremo (za najszybszy rozwój wśród dealerów z południowej Polski i za osiągnięty w ciągu kilku lat awans z piątej do trzeciej dziesiątki Listy TOP50).

Najlepsza mała grupa dealerska roku (dealer posiadający do 5 lokalizacji)
CARSED
W tym przypadku trudno mówić o "małej grupie", gdyż Carsed to #10 polskiego rynku, ale lokalizacji – jak na 4 500 sprzedawanych aut – posiada nadal stosunkowo niewiele. Za nowy obiekt, który powstał w 2014 r. i za "atak na Warszawę" należy się jednak duże uznanie.

Dealer wywodzący się z niewielkich Siedlec wszedł tym samym do stolicy, i to z nową marką – SEAT-em. Poza sprzedażą, firma rozbudowuje przy ul. Łopuszańskiej nowoczesne centrum serwisowo-powypadkowe. Zarazem trwa modernizacja salonu Skody w samych Siedlcach, a współwłaściciel grupy Jerzy Chełstowski nie wyklucza, że chodzi mu po głowie jeszcze jedna marka, najlepiej znów z koncernu Volkswagena.

A że Carsed ma już autoryzacje Skody, Volkswagena oraz SEAT-a, to pole manewru pozostaje tu dość ograniczone...

Pozostali nominowani: Grupa Auto Park (za "zmonopolizowanie" sieci Toyoty na ścianie wschodniej – obiekty w Białymstoku, Lublinie i Rzeszowie – oraz inwestycję w Lexusa), Grupa Wimar (za ekspansję poza Warszawę – do Olsztyna - i dołożenie do swojego portfolio nowych marek: Volkswagena oraz Audi).

Najlepszy dealer roku (dealer posiadający jedną bądź dwie lokalizacje)
ODYSSEY
Warszawski dealer to najlepiej sprzedający salon Mazdy w Polsce i jeden z najlepiej sprzedających salonów Nissana. W zeszłym roku zanotował ponad 50-proc. wzrost sprzedaży i w efektownym stylu wrócił do grona TOP50.

W ostatnich tygodniach o firmie zrobiło się głośno z powodu nowego obiektu w Pruszkowie. W ten sposób Odyssey chce zapełnić lukę po nieistniejącym już salonie Nissana – Pacific Cars, zlokalizowanym jedynie kilka kilometrów od świeżo otworzonego punktu w Pruszkowie.

Pozostali nominowani: Auto Watin (za wieloletnie utrzymanie silnej pozycji na rynku Wielkopolski i bardzo mocne zaplecze serwisowe), Auto Partner Garcarek (za stworzenie jakościowej renomy w skali całego kraju – w 2014 r. serwis pod Kaliszem obsługiwał ponad 600 aut osobowych miesięcznie).

Najlepszy dealer aut używanych
PGA POLSKA
Grupa PGA to jeden z ciągle nielicznych przykładów w pełni profesjonalnego podejścia do sprzedaży samochodów używanych wielu marek – nie tylko tych, które znajdują się w portfolio dealera. PGA wykorzystuje przy tym wiele metod pozyskiwania "używek" (zakupy od firm leasingowych, penetracja rynku lokalnego, zakupy zagraniczne), gdzie nacisk jest kładziony na odkup od klienta.

A do tego grupa weszła ostatnio na kolejny "wielkomiejski" rynek: po Warszawie, Katowicach i Poznaniu, postanowiła sprzedawać auta – oczywiście również używane – w Trójmieście.

Pozostali nominowani: Wieczorek (za profesjonalne podejście do "używek" w niełatwym modelu subdealerskim), Toyota Dobrygowski (za traktowanie sprzedaży aut używanych na równi z nowymi – dealer posiada dwa place samochodów używanych, na których eksponowanych jest łącznie 200 aut).

Najlepsza inicjatywa marketingowa roku
GRUPA WRÓBEL
Można powiedzieć – etatowy laureat Nagród Rynku Dealerskiego. Ale pod tym względem ograniczeń nie ma, a firma Michała Łuczaka wyróżnia się czymś nowym niemal co roku. Tym razem chodzi o projekt AMG Exclusive Event Venice 2014 – wycieczkę do Włoch zorganizowaną dla 60 "specjalnych" klientów salonu.

Przyjaciele Grupy Wróbel mieli okazję posmakować szybkiej jazdy pod bacznym okiem najlepszych instruktorów z AMG Driving Academy. Dealer pochwalił się przy okazji "idealnym skoordynowaniem logistyki w bardzo trudnych warunkach włoskiej mentalności". I faktycznie – z południowym podejściem do sjesty i punktualności ogarnięcie wymagającej akcji to nie lada wyczyn.

Pozostali nominowani: Toyota Romanowski (za marketingowe wykorzystanie turnieju Fed Cup, rozgrywanego w krakowskiej Arenie – m.in. półkilometrowa, LED-owa reklama na zewnętrznej fasadzie hali), Mercedes Witman (za "żywą" reklamę Mercedesa podczas meczu piłkarskiego Lechia-Legia – m.in. prezentacja modelu, zbieranie leadów sprzedażowych, precyzyjne mierzenie skuteczności akcji).

Wschodząca Gwiazda Rynku Dealerskiego
JÓZEF HALLER
Pierwsza z osobistych – do tego nowa – kategorii. Mająca zaś na celu uhonorowanie osoby, która mimo, że do emerytury jej jeszcze wyjątkowo daleko – może się już pochwalić zawodowymi sukcesami. Mało kto pasuje do tego grona tak, jak niespełna 35-letni Józef Haller, zarządzający swoją grupą dealerską już od ponad pięciu lat. Co ważne, niemałą rynkową praktykę, którą – co sam podkreśla – rozwijał pod okiem swojego ojca, uzupełnia podstawą akademicką.

Józef Haller to doktor nauk ekonomicznych, a obszerny doktorat dotyczył – jakże by inaczej – zarządzania dealerstwem.

Pozostali nominowani: Elżbieta Wojszwiłło-Tarnowska (za postawienie na rzetelną pracę z CRM-em, szkolenia pracowników i skokowe zwiększenie wskaźnika sprzedaży aut używanych), Michał Mazur (za umiejętne, wskaźnikowe prowadzenie firmy: od 7 lat rządzi sprzedażą, a od 5 – także serwisem).

Dealer Dobrych Uczynków
MM CARS
Chyba najpiękniejsza ze wszystkich kategorii, w której pokazujemy całej Polsce, jak wiele robią dla swego otoczenia i potrzebujących polscy dealerzy. A zarazem kategoria, gdzie konkurencja należy do najwyższych. Zresztą spójrzmy na przykładowe rzeczy, które robi – a właściwie robił w ciągu tylko ostatniego roku – tegoroczny laureat, firma MM Cars: wsparcie biegu policjanta z Tychów do Gdańska, w trakcie którego zbierano pieniądze dla Fundacji Śląskie Hospicjum dla Dzieci, pomoc dla Brzękowickiej Parafiady w Mysłowicach-Brzęczkowicach, spełnienie marzenia 15-letniego Tomka z Zabrza, który pojechał do Brna i obejrzał wyścigi Moto GP.

Można by wymieniać dalej... To nagroda, której po prostu nie wolno nam zaniechać. Bo powodów, by chylić czoła, na pewno nie zabraknie.

Pozostali nominowani: Mojsiuk (za szeroko zakrojone akcje charytatywne w ramach Grupy Charytatywnej Północnej Izby Gospodarczej), PUH Zdunek (za powołanie do życia "Fundacji Zdunek Dzielimy się radością", a więc formalnej kontynuacji działań dobroczynnych prowadzonych od lat).

Człowiek roku miesięcznika "Dealer"
ANDRZEJ AREFIEW
Najbardziej prestiżowe i najbardziej osobiste z osobistych wyróżnień. Tym razem swoją twarz na okładce "Dealera" zobaczył Andrzej Arefiew, właściciel wielomarkowego Konsorcjum Arefiew (Białystok, Olsztyn, Warszawa). Nagroda przede wszystkim za zdobycie Białegostoku, czyli skupienie obu salonów Opla w mieście w rękach jednego właściciela. Coś, co w wielu miejscach (do niedawna również w Białymstoku) zdaje się – głównie ze względów ambicjonalnych obu stron – niemożliwe.

"Więcej zarabiam, więcej sprzedaję. Teraz prowadzę w Oplu zdrowy biznes, a nie cenową rywalizację na pograniczu rentowności i walki o życie - nie ukrywał satysfakcji ze swojego ruchu Arefiew. Już dziś słychać, że ta transakcja otworzyła oczy wielu dealerom w miastach podobnej wielkości...

Ale Andrzej Arefiew to nie tylko Opel i Białystok. Wcześniej udowodnił, że da się z sukcesem sprzedawać markę Volvo w Olsztynie, teraz zapowiada sprzedażową ofensywę na stolicę, gdzie już szuka – i to nie jednej - autoryzacji. Wielomarkowy dealer, ale i człowiek wielu pomysłów, które przekuwa w czyny.

Pozostali nominowani: Krzysztof Dobrygowski (za rozwój dealerstwa w Lubinie i udaną ekspansję na rynek Wrocławia), Bogdan Pietrzak (za dominację w Ferrari w Polsce, wejście z marką do Warszawy oraz za stworzenie skutecznego modelu rozwoju sprzedaży Renault-Dacia w oparciu o subdealerów).

Dealer 25-lecia miesięcznika "Dealer"
ADAM PIETKIEWICZ, JACEK DROGOSZ
Twórcy Grupy PGD i prawdziwi kreatorzy polskiej branży dealerskiej, bez których bezsprzecznie nie byłaby ona w tym miejscu, w którym znajduje się obecnie. Grupa PGD to wieloletni, niekwestionowany lider polskiego rynku: jako jedna z pierwszych wprowadziła wielomarkowość, zajęła się na poważnie sprzedażą produktów F&I, postawiła na wielość lokalizacji i organizację działu pojazdów używanych. Zresztą nie tylko w Polsce, ale i na Słowacji, gdzie firma postawiła obiekt dealerski w Bańskiej Bystrzycy.

Pietkiewicz i Drogosz od ponad 6 lat są też jedynym przedstawicielem Infiniti w Polsce, gdzie marka – mimo niedużego wolumenu - wypracowuje jeden z lepszych udziałów w Europie. Obecnie właściciele postawili na rozwój grupy w nowym regionie kraju - Wielkopolsce, gdzie weszli w markę Opel - i ponowne poszerzenie markowego portfolio (zdobycie autoryzacji Kii).

Pozostali nominowani: Tadeusz Fus (za stworzenie "żywej legendy" stołecznego rynku, za rodzinny model biznesu i konkurencję w BMW z potężnymi korporacjami: Inchcape i PGA), Janusz Paczewski (za utworzenie nowoczesnej, liczącej kilkanaście lokalizacji, grupy dealerskiej, która przez lata specjalizowała się w sprzedaży aut z Grupy Fiata, a później szeroko poszerzyła markowe portfolio).

Importer 25-lecia miesięcznika "Dealer"
ADAM KOŁODZIEJCZYK
Importer ćwierćwiecza, i to nie jednej marki. Przez wielu uznawany za człowieka-instytucję polskiego rynku motoryzacyjnego. Nagrodzony za współtworzenie zrębów branży dealerskiej w Polsce. Za budowę i rozwój sieci Toyoty nad Wisłą, a następnie podniesienie z kryzysu – i utrzymanie na dobrym kursie do dziś – sieci dealerskiej Forda. Osoba obecna w tym biznesie nieprzerwanie od jego początku.

"Zawsze chciałem doczekać chwili, gdy sprzedamy w Polsce milion nowych samochodów. Raczej mi się już nie uda, ale dealerzy siedzący na sali będą to mogli świętować - mówił po odebraniu nagrody Adam Kołodziejczyk. Składamy to na karb zbytniej skromności: tego szampana ciągle możemy wypić wspólnie. Byle tylko nikt z Wiejskiej i al. Ujazdowskich nam nie przeszkadzał...

Pozostali nominowani: Jacek Pawlak (za sukcesy w polskich i europejskich strukturach Toyoty, a po powrocie do kraju w 2011 r. – za zwiększenie sprzedaży i satysfakcji rodzimych "toyotowców"), Wojciech Szyszko (za zbudowanie wizerunku, renomy i wolumenu koreańskiej marki Kia w Polsce, stworzenie rentownej sieci dealerskiej oraz za budowę dobrych, partnerskich relacji z dealerami).
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane