/  / Na przekór stereotypom

Na przekór stereotypom

null
null

Solange Olszewska, prezes Solaris Bus & Coach: Wierzyliśmy, że wytrwałą i rzetelną pracą można osiągnąć bardzo dużo. Chcieliśmy przyczynić się do tego, by wyrażanie „Polnische Wirtschaft” nabrało pozytywnego znaczenia. Myślę, że nam się to udało. Dowodem niech będzie fakt, iż dziś blisko 11 tysięcy naszych autobusów jeździ w ponad 600 europejskich miastach.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Paweł Janas, IBRM Samar: Co znaczy dla Pani i pana Krzysztofa Olszewskiego niedawne zwycięstwo w kategorii biznes plebiscytu "Ludzie Wolności 25-lecia"?

To dla mnie i mojego męża ogromne wyróżnienie. Serdecznie dziękuję wszystkim tym, którzy oddali na nas głos w plebiscycie sms-owym. Jesteśmy dumni, z tego, że tak wiele osób obdarzyło nas zaufaniem. Nie mogliśmy się tego spodziewać, gdy 18 lat temu zaczynaliśmy naszą działalność gospodarczą w Polsce. Ta nagroda jest szczególnie ważna dla mojego męża, który z powodu choroby nie mógł uczestniczyć w gali wręczenia nagród. To on zaryzykował na początku lat 90. kiedy to wyjechaliśmy z Niemiec, aby budować wszystko od początku. Wierzyliśmy, że wytrwałą i rzetelną pracą można osiągnąć bardzo dużo. Chcieliśmy przyczynić się do tego, by wyrażanie „Polnische Wirtschaft” nabrało pozytywnego znaczenia. Myślę, że nam się to udało. Dowodem niech będzie fakt, iż dziś blisko 11 tysięcy naszych autobusów jeździ w ponad 600 europejskich miastach.  

Jak zaczął się ten rok dla Solarisa?

Można powiedzieć, że bardzo stabilnie i spokojnie. Nasze plany wskazują na to, że pod względem liczby sprzedanych pojazdów będzie to równie udany rok jak 2013. Przypomnę, że nasz ubiegłoroczny wynik to rekordowe 1 302 pojazdy. Sądzę, że co najmniej powtórzymy ten rezultat. Podobnie jak w minionych latach najlepiej sprzedającymi się autobusami będą Solarisy Urbino 12 oraz 18, już z silnikami diesla spełniającymi nową normę Euro 6. W tym roku sprzedamy także bardzo dużo trolejbusów. Ponadto w lipcu rozpoczynamy dostawę 18 tramwajów dla Brunszwiku.

Czy spodziewacie się większej liczby zamówień na autobusy elektryczne?

W kolejnych latach bardzo mocno będziemy inwestować w rozwój autobusów elektrycznych. Do tej pory sprzedaliśmy takie pojazdy do Brunszwiku, Hamburga, Dusseldorfu w Niemczech, a także do Klagenfurtu w Austrii, Vasteras w Szwecji oraz do Pilzna w Czechach. Na pewno liczba zamówień na tego typu bezemisyjne pojazdy w najbliższych latach w krajach UE będzie rosnąć. Jesteśmy do tego dobrze przygotowani, o czym świadczy chociażby paleta naszych produktów - od autobusów o długości 8,9 metra poprzez autobusy 12 metrowe i przegubowe 18 czy 18,75m. Dodatkowo mamy bardzo bogatą ofertę jeśli chodzi o rodzaj oraz pojemność baterii, a także metody ich ładowania. Między innymi nasze autorskie rozwiązanie dotyczące ładowania z wykorzystaniem specjalnego pantografu zostało nagrodzone przez fachowe gremia w Polsce i zagranicą.

Czy po wygranej przed Krajową Izbą Odwoławczą, liczy Pani, że to Solaris dostarczy elektrobusy dla Warszawy?  

Po wyroku KIO, która uznała nasze odwołanie, czekamy na decyzję Miejskich Zakładów Autobusowych w sprawie dostawy 10 autobusów elektrycznych dla Warszawy.  My potwierdzamy naszą gotowość do produkcji tych pojazdów.

Jakie inne wyzwania stoją przed Solarisem w 2014 r.?

Jednym z największych jest premiera i wprowadzenie do seryjnej produkcji nowej generacji autobusów oraz trolejbusów. Nazwaliśmy je po prostu „nowym Solarisem”. To nie będzie tylko „face lifting” obecnego pojazdu. Lżejsza konstrukcja, przestronniejsza i jaśniejsza przestrzeń pasażerska, zmieniona kabina kierowcy - to tylko niektóre cechy nowego Solarisa. Nadal pozostawiamy w naszych autobusach charakterystyczną, zagiętą linię przedniej szyby. Całość jest oparta o niezwykle atrakcyjny design. Nie chciałabym zbyt wiele ujawniać w tej chwili. Premiera nowego Solarisa będzie miała miejsce 24 września w Hanowerze podczas targów IAA oraz kilkanaście dni później 8 października w Kielcach podczas targów Transexpo. Stopniowo w kolejnych miesiącach będziemy płynnie przestawiać naszą produkcję i z dotychczasowej generacji autobusów przejdziemy na nową konstrukcję.

Początek roku oznaczał rozpoczęcie sprzedaży autobusów z silnikami spełniającymi normę emisji spalin Euro 6...

Byliśmy do tego przygotowani już w ubiegłym roku. Pierwsze dostawy autobusów z Euro 6 mamy już za sobą. Trafiły one zarówno na rynek polski (m.in. do Krakowa) jak i za granicę (m.in. do Niemiec, Francji, Norwegii). Pojazdy spisują się bardzo dobrze, chociaż na pierwsze analizy porównawcze z eksploatacji silników Euro 5 i Euro 6 przyjdzie jeszcze poczekać kilka miesięcy.

Jak wyobraża sobie Pani Solarisa za następne 25 lat?

W tak szybko zmieniającym się świecie nikt nie jest w stanie przewidzieć tego, co będzie za 25 lat. Chciałabym jednak, aby Solaris był wtedy firmą jeszcze większą, bardzo stabilną, cenioną w Europie i poza nią. Za jakość oraz innowacyjność oferowanych produktów.  Mam nadzieję, że kolejnych 25 lat będzie czasem dynamicznego rozwoju dla całej polskiej gospodarki. O tym jak wiele może się zdarzyć w ciągu ćwierćwiecza. świadczą chociażby te przemiany, które dokonały się w naszym kraju od 1989 roku.

comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane