/  / Mało prądu w gniazdku

Mało prądu w gniazdku

IBRM Samar|
null
null

Mimo licznych i kosztownych prób podejmowanych przez koncerny motoryzacyjne, samochody o napędzie czysto elektrycznym nie zyskały dużej popularności w Polsce. Czy jest coś co może rozruszać rachityczny rynek?

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
W ciągu czterech miesięcy tego roku w naszym kraju zarejestrowane zostały 44 pojazdy na prąd, a ich udział w rynku wyniósł zaledwie 0,03 proc. Trudno też mówić o dynamicznym wzroście tego segmentu, choć pewien postęp w ostatnich latach daje się zaobserwować. Na koniec kwietnia 2013 roku w Polsce zarejestrowano tylko jednego elektryka, rok później o tej samej porze już 24 sztuki, a po czterech miesiącach roku minionego o osiem więcej. Biorąc po uwagę te liczby trudno jednak o specjalny optymizm.  

Krajowy rynek zdominowało w ostatnim czasie BMW i3. Od stycznia do kwietnia zarejestrowano w Polsce 29 sztuk tego modelu, a jego udział w rynku osobowych aut elektrycznych sięgnął niemal 66 proc. Na kolejnych pozycjach znalazły się: Nissan Leaf (7 sztuk), Tesla Model S (4), Volkswagen e-Golf (3), oraz jedna sztuka Nissana e-NV200 w wersji osobowej. Udział w tym gronie aż dwóch modeli ze stajni Nissana to nie przypadek. Japoński koncern jako mało który wierzy w różową przyszłość „elektryków”. Widoczne jest to także na polskim rynku. W kwietniu 2016 roku – jak informował IBRM Samar – firma zwiększyła z trzech do ośmiu liczbę punktów dealerskich uprawnionych do sprzedaży aut elektrycznych. Co ciekawe, Nissan zapowiada dalszą ekspansję w tym zakresie jeszcze w tym roku. Uruchomienie sprzedaży modeli LEAF i e-NV200 w nowych lokalizacjach przyczyniło się też do zwiększenia liczby dostępnych w naszym kraju ładowarek do samochodów elektrycznych (w każdym z punktów zamontowano ładowarki naścienne).

Przykładem problemów jakie napotykają auta na prąd jest natomiast los Mitsubishi i-MiEV
, pioniera „elektryfikacji” polskiego rynku (w sprzedaży od 2011 r.). W zestawieniu na koniec kwietnia nie ma ani jednej sztuki tego modelu. Jak przyznają przedstawiciele spółki MMC Car Poland, importera aut marki Mitsubishi, z powodu braku popytu, auto nie sprzedaje się już od około roku. Formalnie model nie został na razie wycofany z oferty, ale dostępny (teoretycznie) jest tylko na indywidualne zamówienie.  - Na razie skupiamy się na modelu hybrydowym z elektrycznym napędem – Outlanderze PHEV i nie oferujemy i-MiEV-a. Staramy się ożywić sprzedaż Outlandera PHEV poprzez dotarcie do nabywców instytucjonalnych, ale także klientów indywidulanych, którzy cenią ekologię, oszczędność podczas użytkowania, mieszkają w miastach i w miejscach, gdzie nie wolno wjeżdżać samochodom z konwencjonalnym napędem – przyznaje Kinga Lisowska, rzeczniczka MMC Car Poland.   

Bariery w rozwoju rynku aut elektrycznych znane są od dawna. Potencjalnych klientów zniechęcają: wysoka cena tych aut (mały i-MiEV kosztował ponad 100 tys. zł) spowodowana w głównej mierze drogimi bateriami. Swoje trzy grosze dokłada mały zasięg i brak odpowiedniej, ogólnokrajowej sieci ładowania. W przeciwieństwie do Norwegii czy ostatnio Niemiec, w naszym kraju nie działa żaden system mogący ożywić rachityczny rynek aut na prąd – brak jest odpisów podatkowych czy zwolnień z różnego rodzaju opłat. Spytaliśmy przedstawicieli kilku resortów czy planowane jest wsparcie dla aut o napędzie elektrycznym. Ministerstwo Finansów stwierdził, że nie leży to w jego kompetencjach. – Jeślibyśmy otrzymali z innego resortu propozycje zmian w tym zakresie, wtedy projekt taki zostałby przez nas przeanalizowany pod kątem opłacalności jego wprowadzenia - stwierdził pragnący zachować anonimowość przedstawiciel MF. W podobnym duchu wypowiada się także resort ochrony środowiska. – Nie posiadamy uprawnień/kompetencji do wprowadzania ulg, w tym dla kierowców samochodów elektrycznych – ucina Joanna Józefiak, radca ministra kierująca zespołem do spraw komunikacji i promocji.

Do chwili opublikowania tekstu nie nadeszły odpowiedzi z resortów: rozwoju oraz infrastruktury.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane