/  / Listopad 2015 - rośnie popyt na auta koreańskie

IMPORT | Listopad 2015 - rośnie popyt na auta koreańskie

CEPiK|
null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnull

W tym roku Polacy importowali do kraju już 730 062 samochody osobowe, o 7,0% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W samym listopadzie import wyniósł 59 435 sztuk, o 12,6% więcej w porównaniu do listopada 2014 roku. To drugi najwyższy miesięczny wzrost w tym roku.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Wbrew obawom, wysoki kurs euro nie odstraszył polskich importerów - wynik 59 435 sztuk w ostatnim miesiącu jest najlepszym wynikiem listopadowym od 2008 roku, w którym jedyny raz w historii import przekroczył 1 mln aut. Wynik roczny oscylować będzie w granicach 780 – 790 tys. aut, więc prognozowany pułap 800 tys. aut nie zostanie przekroczony. Zapowiadane zniesienie opłaty recyclingowej od 1 stycznia 2016 roku jest czynnikiem, który może wyhamować napływ aut w ostatnim miesiącu.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych marek używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Volkswagen – 100 483 szt., +0,9%,
2. Opel – 86 108 szt., +11,3%,
3. Audi – 67 021 szt., +8,8%,
4. Ford – 52 437 szt., +3,1%,
5. Renault – 49 695 szt., -1,7%,
6. BMW – 46 387 szt., +16,6%,
7. Peugeot – 33 392 szt., +6,4%,
8. Citroen – 31 398 szt., +7,7%,
9. Toyota – 29 527 szt., +7,7%,
10. Mercedes – 26 847 szt., +12,4%,
11. SEAT – 26 153 szt., -1,1%,
12. Mazda – 22 161 szt., -1,8%,
13. Skoda – 18 834 szt., +5,3%,
14. Fiat – 18 099 szt., +5,3%,
15. Honda – 15 616 szt., +16,0%,
16. Volvo – 13 775 szt., +8,8%,
17. Nissan – 13 565 szt., +11,2%,
18. Hyundai – 13 316 szt., +28,1%,
19. Kia – 10 855 szt., +25,1%,
20. Suzuki – 9 673 szt., +9,2%,
W porównaniu do zestawienia na koniec października, w rankingu TOP20 marek nie zaszła żadna zmiana. Na uwagę zasługuje fakt, że w listopadzie import Volkswagenów przekroczył granicę 100 tys. sztuk, odnotowując minimalny wzrost na poziomie 0,9%. Wśród marek należących do czołówki rynku tylko trzy marki odnotowały spadek importu – Renault, SEAT i Mazda. W dalszym ciągu największe wzrosty importu należą do marek koreańskich – Hyundai (+28,1%) oraz Kia (+25,1). Najpopularniejszym modelem koreańskim jest Kia cee’d.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych modeli używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Audi A4 – 30 409 szt., +5,2%,
2. Volkswagen Golf – 30 063 szt., -0,9%,
3. Volkswagen Passat – 28 858 szt., -0,5%,
4. Opel Astra – 26 588 szt., +13,7%,
5. BMW 3 – 21 702 szt., +13,1%,
6. Renault Scenic – 14 973 szt., -6,5%,
7. Ford Focus – 14 716 szt., -1,8%,
8. Audi A3 – 14 605 szt., +8,7%,
9. Opel Zafira – 14 551 szt., +12,9%,
10. Audi A6 – 14 253 szt., +13,9%,
11. BMW 5 – 13 718 szt., +21,0%,
12. Opel Corsa – 13 373 szt., +8,0%,
13. Volkswagen Polo – 13 267 szt., -0,6%,
14. Opel Vectra – 11 775 szt., +1,4%,
15. Ford Mondeo – 11 225 szt., -5,2%,
16. Renault Megane – 10 178 szt., +0,7%,
17. Skoda Octavia – 9 558 szt., +1,8%,
18. Opel Meriva – 9 463 szt., +20,0%,
19. Ford Fiesta – 8 962 szt., +9,7%,
20. Volkswagen Touran – 8 238 szt., +3,8%,
W zestawieniu TOP20 modeli w ciągu ostatniego miesiąca nie zaszła żadna zmiana. Liderem importu w 2015 roku można uznać Audi A4, które w ciągu miesiąca powiększyło przewagę nad Golfem ze 132 do 346 sztuk. Największy wzrost wśród modeli z TOP20 należy do BMW 5 (+21,0%), natomiast spadek do Renault Scenic (-6,5%). Do wymienionych model należy 43,9% rynku.

Ranking TOP15 krajów pochodzenia marek* najczęściej rejestrowanych używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Niemcy – 329 073 szt., +8,1%,
2. Francja – 114 493 szt., +3,0%,
3. Japonia – 103 692 szt., +7,7%,
4. USA – 62 537 szt., +5,7%,
5. Hiszpania – 26 160 szt., -1,1%,
6. Korea Południowa – 25 152 szt., +26,0%,
7. Włochy – 25 140 szt., +3,0%,
8. Czechy – 18 837 szt., +5,3%,
9. Szwecja – 16 330 szt., +8,8%,
10. Wielka Brytania – 5 889 szt., +0,3%,
11. Rumunia – 2 061 szt., +53,8%,
12. Polska - 442 szt., +53,4%,
13. Rosja - 125 szt., +12,6%,
14. Chiny - 34 szt., +100,0%,
15. Indie - 16 szt., +77,7%.
Marki niemieckie niezmiennie stanowią przeszło 45% importu. Rosnąca popularność marek Hyundai i Kia znalazła swoje odzwierciedlenie w rankingu krajów pochodzenia marek. Po 11-tu miesiącach Korea Południowa awansowała na 6 pozycję, spychając o jedną pozycję Włochy. Kwestią czasu pozostaje natomiast, kiedy samochody z Korei będą popularniejsze od hiszpańskich, do których należy jedyny w tym zestawieniu spadek importu w wysokości -1,1%.

Ranking województw, w których najczęściej rejestrowano używane samochody osobowe sprowadzone do Polski w 2015 roku:
1. Wielkopolskie – 93 200 szt., +5,6%,
2. Mazowieckie – 85 722 szt., +9,5%,
3. Śląskie – 72 809 szt., +6,0%,
4. Małopolskie – 61 843 szt., +9,5%,
5. Dolnośląskie – 58 122 szt., +6,8%,
6. Łódzkie – 45 976 szt., +9,3%,
7. Lubelskie – 42 044 szt., +6,9%,
8. Podkarpackie – 41 743 szt., +9,7%,
9. Kujawsko-pomorskie – 40 382 szt., +7,6%,
10. Pomorskie – 39 411 szt., +2,9%,
11. Zachodniopomorskie – 31 105 szt., +6,3%,
12. Świętokrzyskie – 27 354 szt., +5,7%,
13. Lubuskie – 27 227 szt., +5,7%,
14. Warmińsko-mazurskie – 24 667 szt., +5,4%,
15. Podlaskie – 21 066 szt., +7,5%,
16. Opolskie – 17 391 szt., +1,2%,
W przeciwieństwie do rynku pierwotnego, na którym karty rozdaje województwo Mazowieckie, najwięcej rejestracji aut z importu odnotowano w województwie Wielkopolskim. W każdym województwie tegoroczny wynik jest lepszy niż w roku ubiegłym, a największy wzrost odnotowuje woj. Podkarpackie.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych roczników używanych samochodów osobowych sprowadzonych do Polski w 2015 roku:
1. 2005 – 69 433 szt.,
2. 2004 – 66 837 szt.,
3. 2006 – 66 556 szt.,
4. 2003 – 58 650 szt.,
5. 2007 – 57 718 szt.,
6. 2002 – 53 006 szt.,
7. 2008 – 48 266 szt.,
8. 2001 – 41 991 szt.,
9. 2000 – 37 473 szt.,
10. 2009 – 37 420 szt.,
11. 2011 – 34 199 szt.,
12. 2010 – 32 280 szt.,
13. 1999 – 31 224 szt.,
14. 2012 – 21 946 szt.,
15. 1998 – 21 515 szt.,
16. 2013 – 12 037 szt.,
17. 2014 – 10 544 szt.,
18. 1997 – 10 194 szt.,
19. 1996 – 5 836 szt.,
20. 1995 – 3 429 szt.,
Jeżeli chodzi o roczniki produkcji, to w powyższym zestawieniu zaszła jedna zmian w porównaniu do danych sprzed miesiąca. Na 9-tą pozycję przesunął się rocznik 2000, spychając o jedno "oczko" rocznik 2009. Statystycznie, średni rok produkcji dla samochodu z importu wynosi 11 lat.

Import samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi ciągle spada, a ich udział po 11-ciu miesiącach wynosi 45,1%. W listopadzie udział Diesla minimalnie się zwiększył w porównaniu do rekordowo niskich wartości z dwóch wcześniejszych miesięcy – z 43,0% do 43,2%.

Średnia wartość importowanego aut w tym roku wynosi około 15 000 złotych.
 
* pod uwagę wzięty został kraj pochodzenia marki, bez względu na to kto jest jej obecnym właścicielem.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane