/  / Lista TOP50 2016 – Kto dealerem #1 w Polsce?

Lista TOP50 2016 – Kto dealerem #1 w Polsce?

null
null

Ogłoszono listę największych dealerów samochodów TOP50 edycja 2016. Lider rankingu przekracza po raz pierwszy w historii próg 20 000 aut sprzedanych w ciągu roku. Kto to taki?

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Oto już po raz dziesiąty poznaliśmy listę największych polskich grup dealerskich i dealerów samochodów TOP50. Lista została przygotowana przez firmę doradczą DCG Dealer Consulting oraz Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Listy takie publikuje się corocznie na wszystkich rozwiniętych rynkach dealerskich świata – m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii czy we Włoszech.

Na podstawie rankingów TOP50 obliczany jest przede wszystkim wskaźnik konsolidacji rynku, czyli procentowa wielkość sprzedaży 50 największych firm w stosunku do całej branży.

Najnowsza edycja Listy TOP50 po raz kolejny pokazała, że największe polskie firmy dealerskie rosną szybciej niż pozostała część rynku. W minionym roku nad Wisłą zarejestrowano 475,9 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych, z czego 214,4 tys. sprzedało 50 dealerów znajdujących się w zestawieniu TOP50. Cały rynek wzrósł o 16,5%, zaś wiodący dealerzy o 20,26%.

Lider trzyma się mocno
Tradycyjnie najwięcej emocji wzbudziła pierwsza dziesiątka Listy TOP50. Od kilku lat czołówka rankingu pozostaje bardzo stabilna – w gronie tym dochodzi do niewielu roszad. Podobnie było zresztą w AD 2016. I tak już po raz trzeci liderem rynku została Grupa Krotoski-Cichy, która przebiła historyczną barierę 20 tys. sprzedanych samochodów w jednym roku (dokładniej – 20 187 sztuk, czyli o 28,5% więcej niż w 2015).

W roku 2011 ówczesny lider – czyli obecnie zajmująca drugie miejsce Grupa PGD-IP – przekroczyła roczny wolumen 10 tysięcy. A już po sześciu latach Grupie Krotoski-Cichy udało się podwoić ten rezultat, co stawia polskiego gracza wśród największych grup dealerskich Starego Kontynentu.

Natomiast trzecie miejsce – podobnie jak przed rokiem – należy się poznańskiej Grupie Bemo, która sprzedała 8 913 samochodów i zanotowała wzrost o 19,6%.

W czołowej dziesiątce zestawienia pojawiła się w tym roku jedna nowa firma. To Grupa Plichta Dealer Park z Trójmiasta, która od razu trafiła na miejsce piąte rankingu. Wzrost sprzedaży zanotowany przez wspomnianego dealera (+49,5%) jest prawie trzykrotnie wyższy niż ubiegłoroczny wzrost całego rynku sprzedaży aut w Polsce. To drugi największy wzrost na liście – i to osiągnięty pomimo rezygnacji z dystrybucji jednej z marek (Mitsubishi).

Drugim zawodnikiem, któremu udało się wywalczyć duży awans w pierwszej dziesiątce, jest Grupa PGA Polska. Przeskok o cztery oczka pozwolił firmie z europejskim kapitałem zameldować się tuż za podium dealerskiego rankingu.

Postępująca konsolidacja
Wart uwagi jest wskaźnik obrazujący udział dealerów z Listy TOP50 w całości sprzedaży na polskim rynku. Lider zestawienia, czyli Grupa Krotoski-Cichy, wypracował udział na poziomie 4,2%, natomiast wicelider, czyli Grupa PGD-IP zapewniła sobie 3,5%. Cała pierwsze dziesiątka to już 19,7% (wobec 18,9% rok temu).

Aktualny wskaźnik konsolidacji rynku wynosi 48,5% (na potrzeby wyliczenia wartości do puli włączono również wyniki dwóch największych spółek importerskich: Porsche Inter Auto oraz Renault Retail Group). Rok temu konsolidacja wynosiła 46,9%. To już zatem trzeci kolejny rok wzrostu konsolidacji o przeszło 1 procent.

Jeśli dynamika nie zmieni się w najbliższych latach, to historyczną barierę 50% całego polskiego rynku sprzedaży samochodów przez pięćdziesiąt największych organizacji dealerskich uda się przekroczyć być może już w roku przyszłym.

Dominują wzrosty
Sprzedaż zdecydowanej większości dealerów z Listy TOP50 rosła szybciej niż rynek – grupa spełniająca ten warunek liczy aż 35 podmiotów. Aż 17 dealerów zanotowało wzrost większy niż 30%, natomiast 9 firm wzrosło aż o 40%. Liderem przyrostu sprzedaży jest śląska Grupa Dąbrowscy (Renault, Dacia, Nissan), która w minionym roku znalazła nabywców na 2061 aut, czyli o 53% więcej.

Te ponadprzeciętne skoki sprzedaży powodują, że rynek dealerski konsoliduje się nie tylko poprzez przejęcia, ale też dzięki większej sprawności sprzedażowej jego wiodących graczy. Średnia sprzedaż na jeden punkt wśród dealerów z Listy TOP50 wzrosła o 21% – dokładnie z 809 do 984 egzemplarzy. To wynik godny nie tylko Europy Zachodniej, ale nawet dealerów z USA.

Liderami w zestawieniu firm według wskaźnika sprzedaży na jeden obiekt są firmy Gall-ICM (2323 auta), Auto Zięba (2075), Grupa Auto Wimar (1778), Nawrot (1750) oraz Auto Boss (1742).

Warto również dodać, że tylko dwie spółki znajdujące się w zestawieniu TOP50 zanotowały wynik gorszy niż rok wcześniej: to Marimex/M-Cars (-6,67%) oraz Toyota Katowice (-11,13%).

2017 dobrze rokuje
Po pierwszych dwóch miesiącach bieżącego roku zarejestrowano w Polsce już 85 tys. samochodów osobowych i dostawczych, czyli blisko 15% więcej niż w analogicznym okresie 2016. Jeśli taki wzrost będzie utrzymywał się w kolejnych miesiącach, to istnieje bardzo realna szansa, że obecny rok będzie historyczny – polskim firmom dealerskim uda się przekroczyć próg 500 000 aut sprzedanych w ciągu roku i zbliżyć do wyniku zanotowanego w najlepszym jak dotychczas dla branży roku 1999.

Jak to odbije się na kondycji największych graczy? Zapewne podobnie jak w roku 2016. Będą rosnąć szybciej niż mniejsi konkurenci i pokonywać kolejne poziomy koncentracji rynku.


DEALERSKI RANKING TOP50 – EDYCJA 2016 ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ W PLIKU DO POBRANIA
Pliki do pobrania
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane