/  / Lista dealerów TOP50 – Nowy lider

Lista dealerów TOP50 – Nowy lider

null
null

Ogłoszono listę największych polskich dealerów samochodów TOP50 edycja 2014. Na samym szczycie rankingu mamy przełomową zmianę – grupa Krotoski-Cichy wyprzedziła wreszcie PGD.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
18 marca po raz ósmy ogłoszono listę największych polskich grup dealerskich i dealerów samochodów TOP50. Ranking przygotowała firma doradcza DCG Dealer Consulting oraz Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Listy takie są publikowane corocznie na wszystkich rozwiniętych rynkach dealerskich świata – m.in. w USA, w Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech czy Holandii.

Na podstawie list TOP50 obliczany jest przede wszystkim wskaźnik konsolidacji rynku – czyli procentowa wielkość sprzedaży 50 największych firm w stosunku do całego rynku.

Największą niespodzianką tegorocznej listy jest zmiana na pozycji lidera. Firmą dealerską o najwyższej sprzedaży w roku 2014 okazała się poznańska Grupa Krotoski-Cichy. Drugim zaskakującym faktem jest skokowy, zupełnie niespodziewany wzrost wskaźnika konsolidacji.

Konsolidacja znów przyspiesza
Przewidywana na rok 2014 stabilizacja poziomu konsolidacji polskiego rynku okazała się prognozą całkowicie błędną. Czynniki konsolidacyjne zdecydowanie dominowały na rynku w ubiegłym roku i doprowadziły do wzrostu stopnia konsolidacji do poziomu 45,28% – to aż o 3,75% więcej niż w roku poprzedzającym. Jest to najwyższy roczny wzrost na przestrzeni ostatnich ośmiu lat, od kiedy w Polsce jest układana lista TOP50.

Do tej pory rokiem najwyższego tempa wzrostu konsolidacji był rok 2010, kiedy to wyniosło ono 2,69%. Jest to tym bardziej zaskakujące, że ostatnie lata przynosiły jedynie minimalne wahania tego wskaźnika (rok 2013: wzrost o 0,21%; rok 2012: spadek o 0,5%). Zjawisko tak wielkiego wzrostu wskaźnika konsolidacji trzeba jednak traktować jako zdarzenie jednostkowe i należy raczej przewidywać jego stabilizację w roku 2015.

Polski wskaźnik konsolidacji jest bowiem jednym z najwyższych wskaźników na europejskich rynkach dealerskich. I o ile zatrzymanie tempa wzrostu konsolidacji w latach 2012-2013 było całkowicie zgodne z trendami na zachodzie Europy – gdzie od kilku lat jest on stabilny lub ulega nawet niewielkiemu obniżeniu – to w roku 2014 nasz rynek wystąpił zdecydowanie przeciw tym europejskim trendom.

Jak to wyjaśnić?
Decydujący wpływ na tak gwałtowny wzrost konsolidacji rynku miała przede wszystkim nienotowana w poprzednich dwóch latach gigantyczna przewaga największych polskich firm dealerskich wobec reszty rynku w zakresie sprawności sprzedaży. Dynamika wzrostu sprzedaży firm z listy TOP50 była w roku 2014 prawie dwukrotnie większa niż całego rynku – firm z listy miały 22,35% średniego wzrostu sprzedaży, wobec jedynie 12,2% wzrostu całego rynku.  

Dodatkowy – choć mniejszy wpływ – miały inne czynniki konsolidacyjne, które mogą powodować dalsze, lecz chyba już nie tak wielkie wzrosty tego wskaźnika w najbliższych latach. Najważniejszym z nich będzie wciąż realizowana przez wielu największych graczy na rynku polityka przejęć i fuzji. W roku 2014 po raz pierwszy od kilku lat w gronie firm powiększających stan posiadania poprzez przejęcia nowych dealerstw pojawiła się Polska Grupa Dealerów, która kupiła od Grupy Krotoski-Cichy dealerstwo Opla w Poznaniu.

Ta ciekawa transakcja pomiędzy dwoma największymi graczami polskiego rynku może być pierwszą jaskółką trendów transakcyjnych, które do tej pory w Polsce nie występowały, ale na rynkach zachodniej Europy widoczne są od kilku lat. Trendy te można nazwać dwoma określeniami. Po pierwsze jako "cięcie peryferii" tak geograficznych, jak i markowych. Po drugie – jako "wymianę aktywów".  

W ostatnich dziesięciu latach – głównie na fali fascynacji wielomarkowością – wielu dużych, ale i mniejszych dealerów wzbogaciło się o trochę, oględnie ujmując, niepotrzebnych aktywów. Niepotrzebnych, bo nie pasujących do strategii organizacji terytorialnej, jak i przemyślanego i dobrze ułożonego portfela marek. Teraz nadszedł czas na strategiczne porządkowanie struktur – co powoduje, że na rynku sprzedających pojawiają się nie tylko dealerzy wychodzący z biznesu, ale także silne, duże grupy dealerskie pragnące zmienić jedne aktywa dealerskie na inne.  

Jeśli więc poznańska transakcja nie będzie jednostkowym przypadkiem, tylko zapowiedzią europejskiego zjawiska w Polsce, to najbliższe lata mogą przynieść wiele naprawdę ciekawych transakcji czy wymian aktywów pomiędzy największymi dealerami na naszym rynku.

Do równie interesujących transakcji roku 2014 trzeba zaliczyć zakup przez warszawską grupę Auto Wimar – sprzedającą do tej pory jedynie samochody marki Skoda – olsztyńskiego dealera Volkswagena, firmę Palmowski. Jest to dowód, że na rynku przejęć w grupie VW do największych i najbardziej aktywnych do tej pory dealerów: Grupy Krotoski-Cichy czy Auto Lellek Group dołączył kolejny poważny gracz, który dzięki tej transakcji i pozyskaniu do portfela nowej marki może już w tym roku zapukać do pierwszej dziesiątki listy TOP50 (na liście 2014 Auto Wimar zajmuje 11. miejsce).

Lista TOP50 2014 przyniosła dalsze potwierdzenie widocznej w całej Europie "kontrrewolucji jednokoncernowej" – wynikającej z dalszej działalności producentów opartej na wprowadzonych w ostatnich latach zmianach prawnych w zakresie wielomarkowości, które dają producentom wiele narzędzi do jej ograniczania. Tak więc, w roku 2012 na liście było jedynie 11 firm sprzedających tylko auta jednego koncernu. Od tej pory liczba ta co rok rośnie – w 2013 było ich 15, a na aktualnej liście już 17.

Duże wzrosty, mało debiutantów
Jak wspomniano powyżej, średni wzrost sprzedaży firm z listy TOP50 wyniósł w roku 2014 aż 22,35%. Oczywiste więc jest, że z tego powodu prawie wszystkie firmy z listy TOP50 miały w ubiegłym roku wzrosty sprzedaży – w roku 2014 takich firm było aż 47, w porównaniu z 35 w roku 2013 czy 26 w roku 2012.
 
Najwyższe wzrosty sprzedaży wśród firm znajdujących się na liście TOP50 2014 zanotowali debiutanci: katowicka grupa JKK Auto – dealer Mazdy, SEAT i Hondy (+152,6%) oraz konsorcjalna grupa Auto Spektrum, stworzona przez dealerów Renault i Dacii z Małopolski (+ 129,6%), z tym że ten gigantyczny wynik wynika w dużej mierze z tego, że w roku 2014 został w pełni zakończony proces konsolidacji konsorcjum.

Na liście TOP50 2014 – podobnie jak w latach 2013 oraz 2012 – pojawiło się tylko czterech debiutantów, co utrwala stabilizację wśród największych polskich firm dealerskich. Debiutanci 2014 znaleźli się na liście z wielu różnych powodów: wspomniana grupa Auto Spektrum, głównie z powodu zakończonego procesu fuzji wchodzących w jej skład dealerów; grupa JKK Auto dzięki gigantycznemu wzrostowi sprzedaży Mazdy i pozyskaniu do portfela marki SEAT.

Zwiększeniem ilości obiektów dealerskich jest spowodowane wejście do "pięćdziesiątki" dwóch kolejnych debiutantów – firmy Toyota Dobrygowski, która otworzyła salon japońskiej marki we Wrocławiu, oraz Grupy Dąbrowscy z Zabrza – sprzedającej Renault, Dacie i Nissany, która poprzez transakcję pozyskała do grupy dealera z Bytomia.
 
Nie może dziwić, że w obliczu dużego wzrostu całego rynku i jeszcze większego największych firm, wszyscy dealerzy z pierwszej dziesiątki listy poprawili swoje wyniki sprzedażowe. A poprzednio zdarzały się lata, kiedy nawet po 6 firm z pierwszej dziesiątki notowało spadki. Dodatkowo wzrosty wielu z tych firm są naprawdę gigantyczne: w pięciu przypadkach wynoszą ponad 30%, czyli zdecydowanie więcej niż średnia całego rynku – jak i średnia firm z listy TOP50.

PGD zdetronizowane przez Grupę Krotoski-Cichy
Największą niespodzianką tegorocznej listy TOP50 jest zmiana na pozycji lidera. Po wielu latach dominacji pierwszą pozycję na podium straciła Polska Grupa Dealerów (11 640 sprzedanych aut; 15,7% wzrostu sprzedaży w roku 2014). Po wielu latach pościgu na pierwsze miejsce awansowała Grupa Krotoski-Cichy. Wiele lat otwierania nowych salonów i spektakularnych przejęć przyniosło wreszcie poznańskiej grupie oczekiwane pierwsze miejsce na liście. I to z najlepszym w historii polskiego rynku dealerskiego, rocznym wynikiem sprzedaży: 13 369 aut, co daje 39,9% wzrostu r/r.

Warto przypomnieć, że jeszcze 5 lat temu Grupa Krotoski-Cichy sprzedawała dwukrotnie mniej samochodów niż Grupa PGD, w roku 2012 dystans wynosił 1 100 samochodów, a na liście 2013 zmniejszył się do zaledwie 502 egzemplarzy. Oczywiście nie bez znaczenia dla tego sukcesu jest fakt, że Grupa Krotoski-Cichy jest reprezentantem najbardziej dynamicznie rosnącego na polskim rynku koncernu VW.

Po roku przerwy na podium wróciła druga poznańska firma dealerska - Grupa Bemo (6 219 sprzedanych aut), spychając na miejsce czwarte Inter Auto z Krakowa (5 625 egzemplarzy). Co ciekawe, obie firmy otworzyły ostatnio w Poznaniu oraz w Krakowie salony marki Peugeot, co może tylko zaostrzyć walkę o podium w roku 2015.  
Pierwsza dziesiątka największych polskich dealerów jest od wielu lat bardzo stabilna. W roku 2014 nastąpiły w niej dwie zmiany (w roku 2013 – tylko jedna). Do dziesiątki po roku przerwy powróciła toruńska Grupa PTH, a dodatkowo po raz pierwszy pojawiła się na niej grupa "europejska" - PGA Polska (4 599 sprzedanych aut), głównie dzięki pełnym uruchomieniu salonu Skody w podwarszawskich Jankach.

Podsumowując wyniki listy TOP50 2014, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na gwałtowny, ale chyba jednostkowy wzrost wskaźnika konsolidacji. Wydaje się bowiem, że dalsze pogłębianie tego trendu w takim tempie jak w roku 2014 jest raczej niemożliwe. Spowodowałoby to bowiem zbyt duże zwiększenie roli i siły największych graczy wobec pozostałych dealerów – co nie jest raczej w interesie importerów, chcących posiadać zrównoważone sieci dealerskie, bez absolutnej dominacji największych.


PEŁNE ZESTAWIENIE LISTY DEALERÓW TOP50 W PLIKU PDF, KTÓRY ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ
Pliki do pobrania
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane