/  / LG Chem wybuduje fabrykę baterii

LG Chem wybuduje fabrykę baterii

null
null

Zakład produkujący baterie litowo-jonowe do samochodów elektrycznych powstanie w podwrocławskiej gminie Kobierzyce. Inwestycja ma wesprzeć realizację rządowego planu rozwoju elektromobilności w Polsce.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Do końca 2018 roku LG Chem, jeden z największych na świecie producentów baterii litowo-jonowych, zainwestuje w nową fabrykę blisko 1,3 mld zł.  Rok później, zakład ma już produkować ponad 100 tysięcy baterii rocznie. Jak poinformowała Polska Agencja Informacji i Inwestycji i Zagranicznych, mają to być ogniwa przeznaczone wyłącznie do samochodów elektrycznych „o wysokiej wydajności”, czyli takich,  które będą mogły pokonywać dystans do 320 km na jednym ładowaniu.

Jest to pierwsza w Europie fabryka, która będzie masowo produkować baterie litowe dla branży motoryzacyjnej. Firma ma uruchomić zintegrowany system obejmujący wytwarzanie wszystkich komponentów: elektrod do ogniw, modułów i kompletnych modułów zasilających. W zakładzie znajdzie zatrudnienie 700 osób. - Chcemy sprawić, by polska fabryka stała się mekką produkcji baterii do samochodów elektrycznych na cały świat - mówił 5 października 2016 roku Ung Beom Lee, prezes spółki Energy Solutions, LG Chem, podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego. Tych słów słuchali m.in. obecni podczas uroczystości członkowie zarządów światowych koncernów motoryzacyjnych: Audi, BMW, Daimlera, Jaguara Land Rovera, Porsche, Renault czy Volkswagena.

Z kolei Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister rozwoju podkreślał, że dzięki nowej inwestycji „polscy inżynierowie będą przekuwać swoją wiedzę w zaawansowane technologicznie produkty”. - Wspólnie możemy tworzyć innowacje i rozwijać elektromobilność w Polsce – zaznaczył Mateusz Morawiecki, nawiązując do rządowych planów zakładających, że do 2025 roku po Polsce będzie jeździło milion samochodów na prąd.

Nowa fabryka (zlokalizowana w Klastrze LG w Biskupicach Podgórnych, na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej) będzie częścią globalnego systemu produkcyjnego LG Chem, opartego na czterech lokalizacjach - w Ochang w Korei Południowej, Holland w Stanach Zjednoczonych, Nanjing w Chinach i we Wrocławiu. Ich łączna zdolność produkcyjna wynieść ma minimum 280 tys. baterii rocznie.

Autorzy zaprezentowanego we wrześniu „Planu rozwoju elektromobilności w Polsce” podkreślali m.in., że rozwój rynku pojazdów napędzanych energią elektryczną, jest ściśle związany z rozwojem technologii. Przyznawali jednocześnie, że dziś największą barierą upowszechnienia samochodu elektrycznego są niedoskonałości baterii – zarówno ograniczona pojemność, niezapewniająca możliwości pokonania zadowalającego dystansu na jednym ładowaniu, jak i - cena samych ogniw. Przedstawiciele resortu energii przekonywali jednak, że obecnie cena baterii „szybko spada, przy jednoczesnym wzroście pojemności”. - Tesla deklaruje osiągnięcie poziomu poniżej 100 USD za kWh do 2020 roku, natomiast dane Międzynarodowej Agencji Energetycznej wskazują na spadek ceny do 125 USD za kWh w 2022 roku. Spadek cen akumulatorów będzie jednym z czynników, który zmniejszy różnicę w cenie zakupu pojazdu elektrycznego i pojazdu spalinowego – możemy przeczytać w rządowym programie.

PJ

comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane