/  / LEASING | Wzrost rynku nieco zwolni

LEASING | Wzrost rynku nieco zwolni

ZPL|
null
null

Firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu, reprezentujące 90 proc. krajowego rynku, sfinansowały w 2014 r. transakcje warte 42,8 mld zł. To wynik o 21,3 proc. lepszy niż w roku poprzednim. W tym roku wzrost ma być blisko o połowę mniejszy.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
W 2014 r., podobnie jak w latach ubiegłych, głównym motorem rozwoju polskiego rynku leasingu były pojazdy lekkie. Wysoka dynamika osiągnięta w tym segmencie (39 proc. wzrostu rok do roku i wartość transakcji na poziomie 15,5 mld zł) była możliwa głównie, dzięki wynikom wypracowanym przez firmy w I kwartale. Wtedy to za sprawą boomu ma tzw. auta z kratką, finansowanie pojazdów lekkich wzrosło o 79 proc. W kolejnych miesiącach pozytywnie na rozwój rynku wpłynęły korzystne przepisy dla leasingu aut z segmentu premium.  

Drugim segmentem, który zanotował stabilny wzrost, były maszyny i urządzenia, liczone łącznie z IT. Za 17 proc. dynamikę oraz finansowanie na poziomie 14,1 mld zł odpowiadają: wysokie wykorzystanie zdolności produkcyjnych, środki unijne na rolnictwo oraz odbicie w budownictwie (zauważalny wzrost finansowania maszyn budowlanych o 52 proc.).

Finansowanie transportu ciężkiego, do którego zostały zaliczone pojazdy ciężarowe, statki, samoloty i inne pojazdy, zajęły trzecie miejsce pod względem wielkości wzrostu. W 2014 firmy wypracowały 13 proc. wzrost oraz finansowanie na poziomie 11,4 mld zł. Rozwojowi rynku sprzyjało zainteresowanie pojazdami ciężarowymi z normą emisji Euro 5 z tzw. listy derogacyjnej, w pierwszych miesiącach roku. Wysoka dynamika została utrzymana do końca III kwartału roku, mimo trudnej sytuacji zewnętrznej. W ostatnim kwartale odnotowano spadek finansowania pojazdów ciężarowych, który należy łączyć z wysoką bazą z 2013, związaną z masowymi zakupami pojazdów przed wprowadzeniem w życie nowej, podwyższonej normy emisji spalin. W nawiązaniu do sytuacji na rynku transportu, firmy leasingowe nie odnotowały pogorszenia jakości portfela branży transportowej, w porównaniu do średniej dla całego portfela.

Rynek nieruchomości, stanowiący mniej niż 3 proc. transakcji realizowanych przez firmy leasingowe, zakończył rok z 23,5 proc. spadkiem (przy wartość transakcji 1,25 mld zł), przy czym warto zauważyć, iż w IV kwartale sfinansowano 52,4 proc. całorocznej produkcji. Branża odnotowała spadek liczby zawieranych umów, przy jednoczesnym wzroście średniej wartości kontraktu.

Nastroje na 2015 r. są umiarkowanie optymistyczne. W 2015 r. branża leasingowa oczekuje wzrostu finansowania transakcji na poziomie 11,2 proc. Według Marcina Nieplowicza, dyrektora ds. statystyki i monitorowania rynku ZPL , dynamika rynku leasingu będzie zgodna z oczekiwanym wzrostem inwestycji prywatnych. Stabilny i zrównoważony wzrost gospodarczy wesprze inwestycje firm, szczególnie przy finansowaniu maszyn i pojazdów w II półroczu 2015 r. Zdaniem przedstawicieli Związku,  rynek odczuje jednak negatywnie wpływ ubiegłorocznego „okienka kratkowego” na wyniki I kwartału 2015 r. w finansowaniu samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Z kolei rynek samochodów ciężarowych może doświadczyć stabilizacji w I kwartale 2015 r. W kolejnych kwartałach pozytywny wpływ na ten segment rynku leasingowego będzie miała także stopniowa poprawa koniunktury w strefie Euro, szczególnie w Niemczech.
 
Branża oczekuje też kontynuacji odbicia na rynku maszyn budowlanych, wspieranej zaliczkowym wydawaniem pieniędzy z nowej perspektywy unijnej. Rynek maszyn będzie się dalej wzmacniał, dzięki wysokiemu poziomowi wykorzystania zdolności produkcyjnych. Nieznaczne odbicie ma być także udziałem rynku nieruchomości.

Oprac. PJ

 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane