/  / Kratki się rozpędziły

RYNEK 2014 | Kratki się rozpędziły

CEPiK|
null
null

Od początku roku zarejestrowano w Polsce 17 228 aut osobowych z homologacją ciężarową, z czego tylko w ciągu 20 dni marca - 6 196 sztuk. Chętni na kupno aut z "kratką" powinni się spieszyć - zostało już tylko 6 dni na ich rejestrację. Sprawdzamy, jak wygląda rynek i kto najbardziej skorzystał na "okienku derogacyjnym".

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Przyznana Polsce w grudniu ubiegłego roku unijna derogacja umożliwia rządowi ograniczenie do końca 2016 r. prawa do odliczania podatku VAT w motoryzacji do 50 proc. Jednak wskutek znacznego poślizgu we wdrażaniu przepisów do polskiego prawa, w okresie od 1 stycznia do 31 marca importerzy mają możliwość sprzedaży aut z homologacją ciężarową ze 100 proc. odliczeniem VAT-u. Wielu przedsiębiorców skorzystało z możliwości obniżenia kosztów firmowych i kupiło tego typu samochody. Na rynku dostępne były zarówno auta z tzw. kratką jak i bez niej.

Po dwóch dekadach marca nie ma wątpliwości, kto zostanie liderem "derogacyjnej" oferty. W rankingu bezapelacyjnie wygrywa grupa Volkswagen, która od początku roku zarejestrowała łącznie 6 848 samochodów osobowych z homologacją N1. - Niekwestionowanym liderem zestawienia jest Volkswagen, który świetnie się przygotował do sprzedaży takich samochodów. Mamy szeroką, bardzo dobrze przygotowaną ofertę aut przeznaczonych dla firm; umożliwiają one 100 proc. odliczenie VAT-u. Naszym atutem jest to, że nasze auta z homologacją ciężarową nie muszą posiadać kratki. Ponadto większość z nich jest pięcioosobowa – mówi Tomasz Tonder, kierownik PR marki VW w Volkswagen Group Polska.

Jego kolega ze Skody podkreśla z kolei, że klienci czeskiej marki zaczęli na większą skalę rejestrować „kratki” dopiero od połowy lutego, kiedy na rynku zadebiutowały  auta z tego roku produkcji. - W marcu udało nam się zamówić w fabryce dodatkowe 1000 sztuk aut z homologacją ciężarową - zaznacza Michał Cabaj, kierownik ds. PR marki Skoda w Volkswagen Group Polska.

Trzecia w rankingu Toyota praktycznie nie ma już szans na dogonienie nie tylko całej grupy VW, ale także żadnej z jej głównych marek z osobna, czyli ani Volkswagena ani Skody.

Ranking marek - najpopularniejsze "kratki" w 2014 r. Dane w sztukach.

1. Volkswagen – 3 694,
2. Skoda – 3 154,
3. Toyota – 1 960,
4. Ford – 1 184,
5. Volvo – 1 144,
6. BMW – 1 011,
7. Audi – 964,
8. Hyundai – 904,
9. Peugeot – 852,
10. Kia – 569.

Wśród marek premium w rankingu prowadzi Volvo, które jako pierwsza marka, jeszcze pod koniec ubiegłego roku, wystartowała z ofertą „kratkową” - Nasz plan zakładał, że w pierwszym kwartale zarejestrujemy najwięcej samochodów z homologacją ciężarową w całym segmencie premium. Jak dotąd go realizujemy. Był to dla nas także ważny element taktyczny, ponieważ znacząco przekroczyliśmy pierwotnie zakładany plan sprzedaży na pierwszy kwartał. Liczba 1 144 zarejestrowanych do tej pory aut jeszcze się zwiększy. Marzec to intensywny okres wydawania samochodów i ich rejestrowania. Był to dla całej branży bardzo pozytywny bodziec, a my wykorzystaliśmy go najlepiej jak się dało - mówi IBRM Samar Mariusz Nycz, dyrektor sprzedaży i marketingu Volvo Auto Polska.

Na kole "Szwedom" siedzi jednak BMW i nie można wykluczyć, że dogoni rywali ze Szwecji na ostatniej prostej.

Ranking modeli - najpopularniejsze "kratki" w 2014 r. Dane w sztukach.

1. Volkswagen Passat – 1 565,
2. Volkswagen Tiguan – 1 422,
3. Skoda Octavia – 998,
4. Skoda Superb – 850,
5. Volvo XC60 – 809,
6. Toyota Auris – 759,
7. Ford Focus – 774,
8. Skoda Fabia – 570,
9. Toyota Avensis – 521,
10. Peugeot Partner - 458.  

Jest już pewne, że I kw. tego roku będzie lepszy niż porównywalny okres z 2010 r., kiedy to polski rynek motoryzacyjny także przeżywał boom na auta "z kratką". Wtedy w naszym kraju zarejestrowano 16 276 samochodów z homologacją ciężarową, co stanowiło 22 proc. ogółu rejestracji aut osobowych (mowa o całym I kw. 2010 r.). W styczniu, lutym oraz w ciągu 20 dni marca 2014 r. liczba zgłoszonych do wydziałów komunikacji samochodów "z kratką" wyniosła już 17 228 sztuk, a przecież zostało jeszcze 6 dni roboczych na rejestrowanie tego typu aut. Ich udział we wszystkich zarejestrowanych samochodach osobowych jest jednak podobny jak cztery lata temu i wynosi 21 proc.

Paweł Janas
Michał Hadyś
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane