/  / Japońską motoryzacją zatrzęsło?

Japońską motoryzacją zatrzęsło?

null
null

Niedawne trzęsienie ziemi w Japonii każe spytać na ile kataklizm odbił się na lokalnej produkcji koncernów motoryzacyjnych. I czy sytuacja ta ma wpływ na sprzedaż aut w innych krajach, w tym także w Polsce?

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Niepokojące informacje napłynęły z koncernu Honda, który poinformował, że w wyniku trzęsienia ziemi uszkodzeniu uległa fabryka motocykli w Kumamoto. Produkcję wstrzymano do 22 kwietnia, a następnie przerwę przedłużono o dalszych sześć dni.  Ma ona zostać wznowiona kiedy tylko w fabryce zostaną naprawione szkody wyrządzone przez kataklizm. To samo dotyczy sanacji łańcucha dostaw komponentów do zakładu. Jeśli chodzi o inne zakłady produkcyjne, spółka Yachiyo Industry, produkująca małe auta dla Hondy ma wznowić „w  ograniczonym zakresie” produkcję już 22 kwietnia. Pozostałe zakłady produkcyjne – jak poinformował japoński koncern – będą działały normalnie. Z pewnością zatem sytuacja ta nie wpłynie na opóźnienia dostaw samochodów do Polski; nie znana jest natomiast na razie sytuacja jeśli chodzi o motocykle.

A co z pozostałymi koncernami? Spytaliśmy o to przedstawicieli większości japońskich marek obecnych w Polsce. W przypadku Mitsubishi w Japonii wstrzymana została produkcja  jednego z zakładów, gdzie wytwarzany jest (niedostępny w Polsce) model małego samochodu eK. - Powodem wstrzymania produkcji są kłopoty lokalnego dostawcy części, który ucierpiał w wyniku trzęsienia ziemi – mówi IBRM Samar Kinga Lisowa, rzecznik MMC Cas Poland, importera aut marki Mitsubishi.

Nissan poinformował, że jego fabryki w Japonii nie ucierpiały. - W celu zapewnienia ochrony pracownikom i umożliwienia im opieki nad rodzinami firma odesłała ich do domów w dniu trzęsienia ziemi. Kolejny dzień przeznaczono na weryfikację, czy można bezpiecznie wznowić produkcję. Jedyną stratą dla Nissana było więc chwilowe jej wstrzymanie – podaje Dorota Pajączkowska, odpowiedzialna za PR marki w Polsce.

Bezpieczne są także – według zapewnień polskich oddziałów koncernów – japońskie zakłady Mazdy, Infiniti i Suzuki. Ta ostania firma pochwaliła sie tylko, że przekazała około 3 mln jenów na  wsparcie dla poszkodowanych przez kataklizm. W Subaru nic nie wiedzieli o tym, żeby firma miała ponieść jakieś straty na terenie Japonii. Z kolei w Toyocie „na bieżąco monitorują sytuację”. Robert Mularczyk, rzecznik spółki Toyota Motor Poland zapewnił, że trzęsienie ziemi nie miało wpływu na eksport samochodów tej marki do Europy.

Paweł Janas
 



Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane