/  / Jakość paliw od stycznia do sierpnia w 2012 roku

Jakość paliw od stycznia do sierpnia w 2012 roku

UOKIK|

Ponad 5% próbek paliw ciekłych skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w pierwszych ośmiu miesiącach nie spełniało norm jakościowych. W ubiegłym roku nieprawidłowości stwierdzono w blisko 3%. Poprawiły się za to wyniki kontroli jakości gazu LPG.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Paliwo, które nie spełnia norm jakości, może przyczynić się do wzrostu zużycia paliwa, pogorszenia stanu technicznego silnika, a w konsekwencji jego awarii. W rezultacie użytkownik auta narażony jest na ponoszenie kosztów napraw i remontów silników oraz dyskomfort jazdy.

Inspekcja Handlowa kontrolują niemal wszystkie dostępne na rynku rodzaje paliw: olej napędowy, benzynę, gaz LPG, biopaliwa oraz lekki olej opałowy na każdym etapie dystrybucji.

W okresie od stycznia do sierpnia 2012 zbadano paliwa w 839 stacjach i 46 hurtowniach.

Wyniki kontroli przeprowadzonych losowo w okresie do stycznia do sierpnia pokazują, że jakość paliw ciekłych na stacjach benzynowych pogorszyła się. Norm nie spełniało 5,18% przebadanych próbek (dla porównania, w całym 2011 roku było to 2,99%).

W ramach losowej kontroli jakości gazu LPG skontrolowano 234 stacje i 11 rozlewni. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 1,23% sprawdzonych próbek (w całym roku 2011 było to 2,35%).

Inspekcja Handlowa przeprowadziła również kontrole stacji, na które napłynęły skargi kierowców, wytypowane przez organy ścigania oraz te, na których w poprzednich latach stwierdzono nieprawidłowości.

Z pobranych 554 próbek oleju napędowego i benzyny zakwestionowanych zostało 11,9%.

Kwestionowane parametry
Z doświadczeń UOKiK wynika, że ilość kwestionowanych próbek paliwa wzrasta, gdy następują zmiany w obowiązujących przepisach. Zmiana taka miała miejsce także w tym roku, kiedy pojawiło się dodatkowe wymaganie dla oleju napędowego zawierającego powyżej 2% estru metylowego kwasów tłuszczowych (FAME).

Oprócz podawania wartości odporności na utlenianie w gramach na metr sześcienny (maksymalna dopuszczalna wartość wynosi 25 g/m3), należy podawać również wartość tego parametru w godzinach (minimalna wartość wynosi 20 h).

Odporność na utlenianie, podawana w godzinach, była w tym roku najczęściej kwestionowanym parametrem w próbkach paliw ciekłych. Utlenianie objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania.

W przypadku benzyny najczęściej kwestionowano niedotrzymanie wymagań RON (badawcza liczba oktanowa). Zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa.

W przypadku gazu LPG najczęstsze naruszenia dotyczyły parametru badanie działania korodującego gazu LPG na miedź. Korozja powoduje m.in. uszkodzenie elementów silnika i szybsze zużywanie jego elementów.

Dalsze informacje dotyczące jakości paliw znaleźć można TUTAJ.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane