/  / GM zainwestuje 250 mln EUR w Tychach

INWESTYCJE | GM zainwestuje 250 mln EUR w Tychach

null
nullnullnull

Zapowiedzi ministra gospodarki sprzed kilku miesięcy nie były tym razem gołosłowne. Amerykański koncern planuje uruchomienie od 2017 r. w swojej fabryce na Śląsku produkcji czterocylindrowych silników diesla o pojemności 1, 6 litra.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Jest to największa inwestycja w historii tyskiej fabryki, którą w kwietniu 2013 r. General Motors przejął ostatecznie w 100 proc. od firmy Isuzu. W ramach zaplanowanych do 2016 roku prac, o 1/3 zostaną rozbudowane hale, a zakład wyposażony w nowe linie technologiczne. Maksymalne łączne moce produkcyjne zakładu po zrealizowaniu inwestycji wyniosą 200 tys. silników rocznie. Co ważne, zamiast prostej montowni zakład w Tychach ma stać się fabryką pełną gębą. Będzie odbywał się tu cały proces produkcyjny - od testów po gotowe silniki, które trafią pod maski samochodów bliźniaczych marek: Opel i Vauxhall.
- To nowy model silnika, który zapewni funkcjonowanie zakładu w najbliższej przyszłości. Decyzja amerykańskiego koncernu o inwestycji w Tychach to także dobry prognostyk dla polskiego sektora motoryzacyjnego. Wiele wskazuje, bowiem na to, że czeka nas w tym roku jeszcze kilka dużych inwestycji. Należy też oczekiwać, że będzie ich znacznie więcej niż w roku ubiegłym – twierdzi Rafał Orłowski, partner w firmie analitycznej Automotivesuppliers.pl.

Fabryki GM Manufacturing Poland w Gliwicach i Tychach zatrudniają 3, 5 tys. osób. Obecnie produkowane są tam samochody: Opel Astra, kabriolet Opel Cascada oraz silniki wysokoprężne o pojemności 1, 7 litra. Suma inwestycji GM w Polsce, łącznie z dzisiaj ogłoszonym projektem, wyniesie ponad 1 miliard euro.

Szerzej informacje o planowanej przez GM inwestycji w Tychach pojawiły się w mediach na początku września 2013 r. W cytowanym obszernie komunikacie Informacyjnej Agencji Radiowej minister gospodarki Janusz Piechociński twierdził, że rozmowy władz Tych z krajowymi przedstawicielami koncernu GM zakończyły się sukcesem. - Cieszy nas, że zagraniczni inwestorzy mają coraz większe zaufanie do naszego kraju. To jest nie tylko szansa na utrzymanie miejsc pracy, ale także na zwiększenie zatrudnienia. Pracę w fabryce może znaleźć około 200 osób. Silniki byłyby budowane od podstaw. Do Tychów trafiałyby odlewy, a cała obróbka aż do gotowego silnika byłaby robiona na miejscu w rozbudowanej fabryce po Isuzu – mówił cytowany przez IAR wicepremier Piechociński.  

Wtedy media informowały, że rozbudowa zakładu potrwa około 5 lat, a koszt inwestycji wyniesie ponad 1, 5 miliarda złotych, czyli ok. 400 milionów EUR.

Mimo sceptycyzmu mediów, zapowiedzi wicepremiera Janusza Piechocińskiego sprzed kilku miesięcy dotyczące inwestycji GM w Tychach nie były gołosłowne. Pozostaje mieć nadzieję, że tak samo będzie w przypadku zapowiadanych przez niego pozostałych inwestycji. Chodzi o nową fabrykę aut (najpewniej będzie to Volkswagen), pojawienie się nad Wisłą inwestorów koreańskich czy plany dotyczące umieszczenia produkcji nowego modelu w tyskiej fabryce Fiata.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane