/  / Fiskus nie odpuścił podatku dealerom

Fiskus nie odpuścił podatku dealerom

null
null

Ministerstwo Finansów przygotowało, niecierpliwie wyczekiwany przez firmy, projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Nową daninę mają uiszczać wszystkie sieci handlowe oraz sprzedawcy detaliczni, a zatem także właściciele autosalonów.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Zwolnione od opłaty będą sklepy przynoszące poniżej 18 mln zł rocznie. Przedsiębiorstwa handlowe o przychodach mniejszych niż 3,6 mld zł rocznie mają płacić 0,7 proc podatku od obrotu, a firmy których obroty przekraczają ten próg -  1,3 proc.  Projekt przewiduje także opodatkowanie handlu w soboty, niedziele i święta stawką 1,9 proc.

Branża motoryzacyjna jest zaskoczona. Po pierwsze faktem, że resort finansów nie opublikował projektu ustawy, a jedynie ogólny (ogólnikowy?) komunikat. Znalazła się w nim informacja, ze projekt przekazany został do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, ale na próżno szukać go np. na stronach Rządowego Centrum Legislacji. - Projekt został przekazany w trybie odrębnym do KPRM, dlatego decyzja o jego publikacji nie należy do właściwości MF. W najbliższym czasie o dacie i miejscu publikacji zdecyduje pani premier – ucina Wiesława Dróżdż, rzeczniczka resortu finansów.
 
To sprawia, że importerzy i dealerzy wstrzymują się na razie ze szczegółowymi komentarzami. Nie kryją jednak, że entuzjastami nowego podatku nie są. – Projekt ustawy to dla nas nieprzyjemne zaskoczenie. Minister Paweł Szałamacha zapewniał, że nowy podatek będzie „umiarkowany”. Moim zdaniem, z punktu widzenia dealerów, jest on duży. Nowa danina dotknie szczególnie największych polskich dealerów i grupy dealerskie – mówi w rozmowie z IBRM Samar Marek Konieczny, prezes Związku Dealerów Samochodów.
Według szacunków firmy doradczej DCG Dealer Consulting, średnie przychody dealerów w Polsce wynoszą około 60 mln zł rocznie.
 
Jak podkreśla szef dealerskiego Związku, niewielka w praktyce różnica w opodatkowaniu - czyli progi 0,7 i 1,3 proc.- kłóci się z założeniami ustawy, która miała prowadzić do wyrównywania szans między małymi i średnimi przedsiębiorstwami a koncernami handlowymi. – Jeśli projekt wejdzie w życie w obecnym kształcie, to międzynarodowi gracze, o dużych zasobach finansowych, odczują znacznie słabiej dolegliwość nowego o podatku niż firmy o polskim kapitale. Moim zdaniem, resort finansów nie zdecydował się na większe stawki dla dużych koncernów obawiając się negatywnej reakcji ze strony Unii Europejskiej – zaznacza szef ZDS-u.  
Dlatego tez związek zamierza nadal walczyć o zwolnienie sprzedaży samochodów z obowiązku opłacania nowej daniny. – Staramy się o spotkanie w tej sprawie z Henrykiem Kowalczykiem, przewodniczącym Komitetu Stałego Rady Ministrów – dodaje Marek Konieczny.

Założenia do projektu ustawy krytykują też przedstawiciele innych branż. - Niepokoi nas niska kwota wolna od podatku – małe i średnie przedsiębiorstwa handlowe zostaną objęte tą opłatą. Dodatkowa danina może odbić się na ich kondycji finansowej i ograniczyć możliwości inwestycyjne i rozwojowe. W przypadku wielu firm czy spółdzielni wydatek rzędu 0,7 proc. miesięcznie to duża kwota. W opinii PIH kwota wolna powinna obejmować małe i średnie przedsiębiorstwa, czyli takie z obrotami od 45–225 mln zł (10–50 mln EUR) – przekonuje Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu, w komentarzu opublikowanym na stronach PiH.

Według niego, firmy o rocznym obrocie powyżej 18 mln zł wchodzące w próg opodatkowania 0,7 proc. zdecydowanie nie będą w stanie nawiązać walki konkurencyjnej z dyskontami. Rentowność małych firm wynosi około 0,5 proc. do 1,5 proc. , zatem to właśnie one najsilniej odczują ten podatek.  - Dyskonty, których rentowność jest wielokrotnie wyższa, nie odczują wpływu tego podatku i nie przyczyni się on do wyrównania szans dla polskich firm.  Czekamy jednak na szczegóły i pełną treść projektu - konkluduje prezes Nowakowski.


comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane