/  / Ewolucja, nie rewolucja

Ewolucja, nie rewolucja

IBRM Samar |
null
null

Piotr Kolejwa, dyrektor marki Fiat Professional w Polsce: Porównanie udziałów rynkowych aut osobowych i dostawczych Fiata w naszym kraju mówi samo za siebie. Dlatego dziś w zasadzie nie ma w naszej sieci dealerów, którzy nie chcieliby sprzedawać Ducato, Doblo czy Fiorino.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Paweł Janas, IBRM Samar: Wśród producentów samochodów osobowych zaostrza się ostatnio walka na rynkowe nowości. Czy podobne zjawisko obserwuje Pan w przypadku samochodów dostawczych?
 
Piotr Kolejwa, dyrektor marki Fiat Professional w Polsce: W osobówkach bardzo liczy się stylistyka samochodu. Stąd tak często mamy do czynienia z wymianą modeli na nowe. Oczywiście, wygląd ma znaczenie także w przypadku aut dostawczych. Tu jednak zmiany te „dokonują się” niejako przy okazji modernizacji parametrów technicznych czy użytkowych pojazdu.
 
Jeśli jesteśmy przy nowościach, to niedawno weszła na rynek szósta generacja Fiata Ducato. Od poprzedniej dzieli ją jednak osiem lat. Czy to nie zbyt długo?
 
Wyniki pokazują, że tak nie jest. Piąta generacja cały czas świetnie się sprzedaje. Ze sprzedażą w wysokości 133 tys. sztuk w 2013 r. stanowiła ona 30 proc. całkowitej sprzedaży marki Fiat Professional w skali światowej. W ubiegłym roku model ten osiągnął najlepszy w historii, 19-procentowy udział w rynku Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. W Polsce od siedmiu lat jesteśmy liderem rynku i nic nie wskazuje, by sytuacja ta uległa zmianie. Mieliśmy więc komfortową sytuację by w spokoju pracować nad autem kolejnej generacji. Prace badawczo-rozwojowe, testy czy opracowanie specjalistycznego oprzyrządowania zajęły Fiatowi 5 lat, a wydatki na ten cel przekroczyły 700 mln euro. Chcieliśmy by samochód był coraz lepszy i jeszcze lepiej odpowiadał na oczekiwania klientów.

W jakim stopniu nowe Ducato wpłynie na poprawę wyników Fiata na polskim rynku samochodów dostawczych?
 
W przypadku nowej generacji możemy mówić raczej o ewolucji niż o rewolucji. Nie jest też tak, że Fiat ma jakieś problemy, a nowe auto uratuje nas przed utonięciem. Przełomu nie będzie, ale z pewnością liczymy na umocnienie pozycji na krajowym rynku. Wszystkie usprawnienia techniczne wprowadzone w nowym Ducato mają sprawić, że nie tylko utrzymamy dotychczasowych - ale pozyskamy także nowych - klientów.
 
Jakich konkretnie wyników po nowym Ducato spodziewa się Fiat w Polsce?
 
W ubiegłym roku sprzedaliśmy w kraju 6 tysięcy sztuk tego modelu. W 2014 r.  zakładamy, ze sprzedaż wzrośnie o 1000 sztuk. W tym, jak sądzę, będzie około 3 tysięcy nowego Ducato.
 
Jest już w sprzedaży?
 
Od niedawna przyjmujemy zamówienia. Pierwsze egzemplarze klienci powinni zacząć odbierać w czerwcu.
 
Szykują się najbliższym czasie jakieś znaczące przetargi na auta dostawcze?
 
Oficjalnie nie. Plotki mówią jednak o rozpisaniu takiego przez jedną z dużych instytucji publicznych. Niestety nie mogę powiedzieć o kogo chodzi.
 
Kiedy osobówki Fiata biły w kraju rekordy popularności, nie wszyscy dealerzy chcieli „bawić się” w sprzedaż aut dostawczych. Teraz to one głównie dają im zarobić. Wielu współpracuje dziś z marką Fiat Professional?
 
To prawda. Porównanie udziałów rynkowych aut osobowych i dostawczych Fiata w Polsce mówi samo za siebie. Dlatego dziś w zasadzie nie ma w naszej sieci dealerów, którzy nie chcieliby sprzedawać Ducato, Doblo czy Fiorino.
 
Dzień przed premierą nowego, Ducato w Polsce, odbyło się spotkanie z dealerami. Czy dostali jakieś nowe „wytyczne” w związku z premierą nowego auta czy ogłoszeniem strategii koncernu na lata 2014-2018?
 
Nic przełomowego nie ogłaszaliśmy. Prawdą jest jednak, że w związku z narastającą konkurencją, marże dealerskie coraz bardziej się kurczą. Pokazywaliśmy zatem jak duża rola w walce o klienta przypada obsłudze posprzedażnej. Bo dziś trudno jest nie tyle sprzedać samochód, ile sprawić, by po kilku latach jego użytkowania klient pozostał wierny marce.  
 

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane