/  / EBOiR wstrzymał finansowanie fabryki VW we Wrześni

EBOiR wstrzymał finansowanie fabryki VW we Wrześni

null
null

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju zamroził finansowanie budowy fabryki Crafterów. Inwestor nie otrzyma na razie przyznanych mu wcześniej na ten cel 250 mln euro – poinformowała agencja Reutersa. Spekulacja to czy prawda?

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Według anonimowych rozmówców agencji, miałby to być efekt nieufności Banku do koncernu po ujawnieniu w drugiej połowie września manipulacji, jakich koncern dopuścił się przy oprogramowaniu sterującym poziomem emisji spalin w silnikach diesla. O potwierdzenie (lub zaprzeczenie) wstrzymania finansowania dla budowy fabryki IBRM Samar spytał biuro prasowe EBOiR. - Możemy potwierdzić, że 19 czerwca 2015 Rada Dyrektorów EBOR zatwierdziła 300 mln euro pożyczki dla Volkswagena. Negocjacje dotyczące wypłaty pożyczki są obecnie zawieszone – poinformował nas Anthony Williams, rzecznik prasowy EBOiR.
Powstaje jednak jeszcze pytanie, dlaczego w relacji Reutersa pojawiła się sie kwota 250 mln euro. Czy to oznacza np., że 50 mln euro zostało Volkswagenowi wypłacone? Do chwili opublikowania tekstu na naszej stronie odpowiedź na te pytania nie nadeszła.
 
Czy „dieselgate” zaszkodzi zatem budowie nowej fabryki w Polsce?  - Inwestycja Volkswagen Crafter w Białężycach koło Wrześni nie jest w żaden sposób zagrożona. Nie jest również zagrożone jej finansowanie. Prace i budowa przebiegają zgodnie z planem – informuje w mailu nadesłanym do IBRM Samar Dagmara Prystacka, rzecznik VW Poznań.
Jak podkreśla, budowa zakładu jest już „za półmetkiem”. Za rok z nowej fabryki we Wrześni mają wyjeżdżać nowe samochody. - W ubiegłym roku, 13 listopada, spotkaliśmy się w Białężycach na wmurowaniu kamienia węgielnego. Dzisiaj jest tam już nowy zakład, prawie zbudowane od podstaw hale, które od końca października są ogrzewane. Do końca grudnia gotowe będą parkingi dla pracowników oraz wewnętrzne drogi dojazdowe. To miejsce zdecydowanie coraz mniej przypomina już plac budowy – mówi cytowany w komunikacie Jens Ocksen, prezes Volkswagen Poznań.
 
W ubiegłym roku niemiecki koncern rozpoczął w Białężycach koło Wrześni budowę fabryki, w której wytwarzana ma być nowa odsłona dostawczego modelu Crafter. Wartość inwestycji szacowana jest na około 1,1 mld euro. Jak zanacza Dagmara Prystacka, na drugą połowę stycznia 2016 roku zaplanowane są wstępne odbiory lakierni. W lutym, po przeprowadzeniu koniecznych odbiorów planowana jest przeprowadzka pracowników z dotychczasowych kontenerów do budynków biurowych. Trwa też budowa hali zakładu zabudów specjalnych, gdzie modele Crafter przygotowywane będą do indywidualnych potrzeb klientów. Firma kontynuuje też proces rekrutacji pracowników do powstającego zakładu. W styczniu mają wystartować kolejne rekrutacje. Docelowo we Wrześni zatrudnienie znajdzie 3 tysiące osób.
 
W drugiej połowie listopada centrala Volkswagena poinformowała, że (w efekcie konieczności poniesienia gigantycznych wydatków na kary i naprawy w związku z dieselgate – przyp. red.), koncern zmniejsza poziom wydatków inwestycyjnych. - Nakłady na inwestycje rzeczowe planowane na przyszły rok mogą wynieść maksymalnie 12 miliardów euro. W poprzednich okresach planowana wartość wynosiła 13 miliardów euro rocznie - mogliśmy przeczytać w komunikacie koncernu. Zarazem przedstawiciele Volkswagena zapewnili, że nowa fabryka Craftera w Polsce zostanie dokończona zgodnie z planem.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane