/  / Dobre prognozy dla moto-produkcji i zatrudnienia

Dobre prognozy dla moto-produkcji i zatrudnienia

Exact Systems|
null
© FAP
null

Dobra passa w prognozach dotyczących polskiej motoryzacji trwa. 48% firm z sektora Automotive spodziewa się, że produkcja w ich zakładach w najbliższych trzech miesiącach wzrośnie – wynika z II edycji "Badania opinii i nastrojów przedstawicieli Automotive" przeprowadzonego przez Exact Systems.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
"Rok temu, kiedy komentowaliśmy pierwszą edycję naszego badania, dane płynące z rynku nie napawały optymizmem. Zarówno w Polsce, jak i w Europie sprzedaż samochodów osobowych była na minusie, bardzo źle wyglądała także produkcja aut w naszym kraju. Jednak zapytani przez nas przedstawiciele polskiej motoryzacji wierzyli w odbicie branży, co w ciągu minionego roku miało miejsce - komentuje Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

"W związku z coraz większą liczbą zamówień płynących głównie z Europy Zachodniej, zmianom prawnym związanym z odliczaniem VAT oraz inwestycyjnym ożywieniem powróciliśmy do tendencji wzrostowej. Od dwunastu miesięcy mamy do czynienia ze wzrostem rejestracji nowych "osobówek", powoli odradza się także produkcja aut w polskich fabrykach".

Więcej niż stabilna produkcja
Przedstawiciele sektora motoryzacyjnego są spokojni, jeśli chodzi o produkcję w ich zakładach. Połowa z nich spodziewa się, że w najbliższych trzech miesiącach pozostanie na podobnym poziomie, natomiast aż 48% – że wzrośnie. W porównaniu do badania sprzed roku nie mamy wielkich zmian (odpowiednio 45% i 51%).

Czemu możemy liczyć na dalszą poprawę koniunktury w polskiej motoryzacji? "Polska należy do czołówki państw o najwyższej atrakcyjności inwestycyjnej. Silnie rozwinięty rynek części do budowy aut składający się z ponad 600 fabryk, który zapewnia sprawniejszą logistykę oraz niższe koszty transportu, to bez wątpienia jedna z najważniejszych przewag naszej branży motoryzacyjnej - ocenia Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems.

"Polska to także bezpieczne państwo oraz przewidywalne otoczenie polityczne i prawne. To wszystko sprawia, że kolejni duzi gracze z Automotive lokalizują u nas swoje zakłady, czego przykładem może być decyzja Volkswagena o budowie nowej fabryki czy koncernu TRW o rozbudowie gliwickiego zakładu".

Polskie zakłady motoryzacyjne będą zatrudniać
Aż 38% zapytanych przedstawicieli sektora Automotive planuje w najbliższych miesiącach zwiększenie liczby etatów w swoich fabrykach. Jest to wynik o 6 punktów procentowych lepszy niż rok temu. Ogłoszenia rekrutacyjne będą dotyczyć głównie pracowników produkcyjnych (65%), koordynatorów jakości (9%), a tylko 4% przedsiębiorców deklaruje, że będzie poszukiwać menadżerów i kierowników.

Ponad połowa respondentów (59%) natomiast zamierza utrzymać zatrudnienie na podobnym poziomie co obecnie.

Obserwacje konsultantów Antal Engineering & Operations potwierdzają znaczne ożywienie w branży Automotive, szczególnie z perspektywy zapotrzebowania na inżynierów zajmujących stanowiska specjalistyczne, ale coraz częściej także na menedżerów. "Ich kompetencje są na tyle niezbędne i często unikatowe, że oferowane są im atrakcyjne możliwości kariery zarówno w Polsce, jak i za granicą. Szczególnie poszukiwani są inżynier ds. badań i rozwoju, inżynier konstruktor oraz inżynier jakości i procesu - komentuje Artur Migoń, dyrektor Antal Engineering & Operations.

Czy mamy szansę na nowy zakład produkcyjny lub model samochodu?
W najbliższych trzech latach siłą napędową polskiej motoryzacji może być uruchomienie nowego zakładu produkcyjnego lub produkcja nowego modelu samochodu w Polsce. Uważa tak odpowiednio 31% i 30% zapytanych przedstawicieli sektora Automotive.

W porównaniu do ubiegłorocznej edycji badania systematyczna poprawa jakości i niższe koszty zatrudnienia zeszły na plan dalszy, podobnie jak produkcja samochodu elektrycznego.

"Nowa fabryka produkcyjna oraz złożenie nowego modelu samochodu w Polsce oznacza kilka tysięcy nowych miejsc pracy, rozbudowę infrastruktury oraz lepsze wyniki polskiej produkcji motoryzacyjnej. Tego oczekują zarówno przedstawiciele branży motoryzacyjnej, jak i polskiego rządu. Jednak nadal języczkiem u wagi w przypadku decyzji dotyczących lokalizacji nowych inwestycji pozostają koszty i jakość pracy oraz rozwój nowych technologii, szczególnie w kontekście budowy samochodów hybrydowych i elektrycznych - twierdzi Paweł Gos z Exact Systems.

Czy rzeczywiście Polska ma szansę na nowe inwestycje? "Na horyzoncie mamy informacje dotyczące nowego modelu Fiata 500 w tyskiej fabryce oraz modelu Skoda Roomster w Poznaniu. Jeśli te zapowiedzi potwierdzą się, Polska ma dużą szansę na powrót do przedkryzysowego wolumenu produkcji samochodów na poziomie 1 miliona sztuk - dodaje Opala.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane