/  / Dealerzy Mazdy najbardziej zadowoleni

Dealerzy Mazdy najbardziej zadowoleni

null
null

W VII niezależnym badaniu satysfakcji dealerów samochodowych, przygotowanym przez firmy DCG Dealer Consulting oraz Ernst & Young, japońska marka wyprzedziła między innymi Toyotę i Volvo. W badaniu sklasyfikowanych zostało 26 sieci sprzedaży aut.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Pierwsze miejsce Mazdy w tym zestawieniu nie dziwi. Za dowód niech posłużą wyniki rejestracji aut tej marki w okresie od stycznia do maja tego roku. Według IBRM Samar, w tym okresie Polacy kupili i zarejestrowali 2 638 nowych samochodów osobowych, aż o blisko 70 proc. więcej w porównaniu z takim samym okresem roku 2013. Podobnie jak w roku ubiegłym, „japończycy” wygrali w kategorii, w której dealerzy mieli ocenić wzrost dochodów w ubiegłym roku oraz prognozy na rok 2014. Także w klasyfikacji dotyczącej oceny etyki działalności importera Mazda uplasowała się na pierwszym miejscu. To jednak nie wszystko. Marka „pobiła” rywali także przy ocenie stopnia zainteresowania importera opiniami dealerów „odnośnie wizerunku produktu, jego jakości oraz programów lojalnościowo-marketingowych”. W badaniu satysfakcji dealerzy oceniali ponadto poziom kompetencji menedżerów pracujących w strukturach importerów. Tu także Mazda była bezkonkurencyjna. Dealerzy tej marki najlepiej też oceniali m.in. produkty finansujące zakup samochodów oraz wysokość standardów importerskich w zakresie sprzedaży oraz serwisu.
 
Drugą pozycję na podium zajęła Toyota, która dwa lata z rzędu poprawiała swój wynik, awansując na najwyższą lokatę w historii badania. Druga w klasyfikacji japońska marka najlepiej poradziła sobie m.in. w rankingu oceny niezawodności sprzedawanych produktów oraz oceny polityki gwarancyjnej prowadzonej przez importera. Dealerzy tej marki najlepiej spośród wszystkich uczestników badania ocenili system dystrybucji aut. Pod nazwą tą ukrywa się po prostu dostępność samochodów oraz czas realizacji dostaw. Również pod względem oceny programów marketingowych najwyżej została oceniona marka Toyota.
 
Po trzech latach zajmowania pierwszej pozycji marka Volvo – czterokrotny zwycięzca rankingu – uplasowała się tym razem na trzecim miejscu. Marka, która często zajmowała w poszczególnych kategoriach miejsca na podium, zwyciężyła w obecnym badaniu tylko w jednej - oceny jakości szkoleń z serwisu.  
 
DCG Dealer Consulting i Ernst & Young spytali także dealerów o to, czy stojąc przed ponownym wyborem, po raz kolejny zdecydowaliby się na współpracę z aktualnym importerem. Grono dealerów, którzy zgodnie udzielili odpowiedzi twierdzącej, jest coraz szersze. A są nimi: Dacia, KIA, Mazda oraz Toyota. Bardzo wysoki wynik na poziomie 90 proc. i powyżej odnotowały marki Skoda, Volkswagen, Renault, Volvo i Mercedes. Jest to bardzo wyraźny wzrost względem zeszłego roku, gdy w tej grupie znalazły się 4 marki.
 
Ankieterzy spytali ponadto właścicieli autosalonów, jakiej marki dealerem chcieliby zostać, gdyby obecnie mieli podjąć taką decyzję. W odpowiedziach najczęściej pojawiały się marki niemieckie. Najbardziej pożądaną autoryzacją został ponownie Volkswagen, który poprawił nawet swój zeszłoroczny wynik. Drugie miejsce zajęła, stale występująca w czołówce, marka BMW. Na trzecim miejscu najbardziej pożądanych autoryzacji znalazła się Toyota, która - tak jak Volvo - ponad dwukrotnie zwiększyła liczbę wskazujących na nią dealerów. W gronie najbardziej pożądanych marek pojawiła się także nieobecna wcześniej Mazda.
 
Tegoroczny wynik badania satysfakcji dealerskiej wyniósł 3,30 pkt., o 0,11 pkt. mniej w stosunku do zeszłego roku. Jak zwracają jednak uwagę eksperci DCG i E&Y, tegoroczne wyniki powstały w oparciu o nieco zmieniony formularz, który dodatkowo uwzględniał bardzo nisko ocenione przez dealerów importerskie programy samochodów używanych (2,41 pkt.) oraz ocenę wysokości narzuconych standardów importerskich. Kategoria ta zastąpiła w tym roku – z reguły bardzo wysoko ocenianą przez dealerów – jakość sprzedawanych aut.
- Pozostawiając ankietę w niezmienionej formule, średni wynik satysfakcji pozostałby na poziomie zbliżonym do zeszłorocznego - 3,38 pkt. – czytamy w raporcie.
 
Badanie satysfakcji dealerów zostało przeprowadzone w okresie od 15 marca do 15 maja 2014 roku. W badaniu sklasyfikowanych zostało 26 sieci dealerskich. Poszczególne aspekty satysfakcji dealerskiej były oceniane w pięciostopniowej skali, gdzie „1” oznaczało ocenę najniższą, a „5” - najwyższą. W badaniu nie uwzględniono marek, których liczba dealerów w Polsce jest mniejsza niż 10 oraz marek niszowych, o marginalnej sprzedaży w skali kraju. W tegorocznym badaniu nie uwzględniono również marki Chevrolet, która wycofuje się stopniowo z rynku europejskiego. W tym roku uwzględniona została natomiast marka SEAT, która po zmianie importera odbudowuje sieć dealerską w Polsce.

Oprac. PJ  
 
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane