/  / Daimler w Polsce: Kadra pracownicza języczkiem u wagi

Daimler w Polsce: Kadra pracownicza języczkiem u wagi

Paweł Gos (Exact Systems)|
Od lewej: Frank Deiß, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars oraz Mateusz Morawiecki, minister rozwoju i wiceprezes Rady Ministrów.
© Daimler AG
Od lewej: Frank Deiß, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars oraz Mateusz Morawiecki, minister rozwoju i wiceprezes Rady Ministrów.

Po decyzji Volkswagena o ulokowaniu fabryki samochodów dostawczych we Wrześni branża motoryzacyjna w Polsce czekała ponad dwa lata na kolejną, dużą inwestycję.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Pierwsza w Polsce inwestycja motoryzacyjna marki premium (zakład silników Mercedes Benz Manufacturing) potwierdza, że należymy do czołówki państw o najwyższej atrakcyjności inwestycyjnej. Po przegranej walce o inwestycję Jaguara to bardzo dobra wiadomość. Cieszy też nowa pula miejsc pracy. W jaworskim zakładzie zatrudnienie ma znaleźć kilkaset osób.

Czemu Polska?
Silnie rozwinięty rynek części i komponentów do budowy aut, składający się z ponad 600 fabryk, który zapewnia sprawniejszą logistykę, niższe koszty transportu i pewniejszy łańcuch dostaw, to bez wątpienia jedna z najważniejszych przewag naszej branży motoryzacyjnej. Rozbudowana po mistrzostwach Euro 2012 infrastruktura drogowa, liczne zachęty podatkowe w ramach Specjalnych Stef Ekonomicznych też są mocnymi argumentami za wyborem naszego kraju.

W przypadku nowej fabryki (najprawdopodobniej w Jaworze) języczkiem u wagi mogła okazać się wykwalifikowana kadra pracownicza, której koszty zatrudnienia są u nas relatywnie niższe niż w Europie Zachodniej. W porównaniu na przykład do Niemiec, skąd wywodzi się marka Mercedes, te koszty są średnio trzy razy niższe. Teza, że Polska jest "low-cost country" byłaby jednak mylna, gdyż do naszego kraju dużo lepiej odnosi się określenie "best-cost country". Polska zapewnia branży Automotive najlepszą relację ceny do jakości.

Warto też podkreślić, że w Polsce mamy spore doświadczenie w produkcji silników. Fabryka Daimler AG będzie bowiem kolejnym zakładem w Polsce obok m.in. General Motors Manufacturing Poland (dawna fabryka silników Isuzu w Tychach), zakładów Toyoty z Jelcza-Laskowic i Wałbrzycha oraz Volkswagena z Polkowic.  

Dlaczego nie Słowacja, Węgry czy Rumunia?
Nasz południowy sąsiad mógł przegrać z dwóch powodów. Po pierwsze, z uwagi na wyższe koszty pracy niż w Polsce. Wynagrodzenia są coraz wyższe, a jednocześnie mamy do czynienia z mniejszą elastycznością rynku pracy z uwagi na nowe pakiety socjalne. Drugą przyczyną może być coraz większe uzależnienie się gospodarki tego kraju od Automotive. Szczególnie w kontekście decyzji Jaguara o budowie wielkiej fabryki samochodów.

Nasycenie inwestycjami motoryzacyjnymi w ostatnim czasie na Słowacji jest już bardzo wysokie, co w przypadku ulokowania tam kolejnej mogłoby skutkować trudnościami w pozyskaniu właściwego i dobrze zmotywowanego personelu do pracy. Na Węgrzech i Rumunii niemiecki koncern ma już swoje fabryki. Poza tym myślę, że rządowi Węgier obecnie zależy na dywersyfikacji, w związku z czym specjalnie nie zabiegał o tego inwestora.

Warto podkreślić, że Daimler ceni sobie współpracę z polskimi producentami komponentów, których miał okazję poznać chociażby w ramach współpracy w Niemczech czy w Rosji. Tam wiele polskich firm – jak na przykład Exact Systems w fabryce Niznym Novogrodzie – pracuje już dla Daimler.

W Volkswagenie praca wre
Przy okazji inwestycji Daimler warto spojrzeć na prace trwające nad inwestycją Volkswagena we Wrześni. Start produkcji samochodu dostawczego Crafter planuje się na jesień i wszystko wskazuje, że tak rzeczywiście będzie. Rekrutacja pracowników trwa, a kooperanci przygotowują się do pierwszych dostaw części.

Warto podkreślić, że spora grupa dostawców jest z Polski, podobnie jak ma to miejsce w przypadku fabryki Volkswagena w Poznaniu (VW Caddy), gdzie ponad jedna trzecia kooperantów pochodzi z naszego kraju. Także w Exact Systems otrzymujemy coraz więcej zapytań ofertowych dotyczących zapewnienia stałego monitoringu nad jakością dostaw do Wrześni.

Komentarz przygotował Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane